Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takhle skončily brzdy Tesly 3 po pouhých 15 km ostré jízdy. Nevydrží vůbec nic
15.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že se Tesla Model 3 nepředvedla při ostré jízdě v dokonalém světle, už víme. Fascinující ale je, co po pouhé chvilce na okruhu zůstalo z jejích brzd. Prakticky nic.
Před pár dny jsme vás seznámili s tím, jak funguje Tesla Model 3 při ostré jízdě. Stalo se tak dílem Matta Crowleyho, který je mimo jiné majitelem právě nejnovějšího amerického elektromobilu. Pořídil si jej pro každodenní ježdění, když ale na okruh Laguna Seca nemohl vyrazit svým Porsche Cayman GT4 kvůli rozsvícené kontrolce indikující možný problém s pohonnou jednotkou, zkusil tam vytáhnout právě Teslu.
I přes solidní dynamiku vozu skončil tento nápad docela tragicky. Čas Modelu 3 nechme být, Matt Crowley beztak není profesionální pilot, pozoruhodné bylo to, že v plném tempu vydržel na okruhu jezdit pouhá čtyři kola. Stopku mu ovšem nevystavili traťoví komisaři, vystavily mu ji brzdy, které se po 4 kolech odporoučely.
Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, kdyby se třeba přehřály a stačilo je nechat chvíli odpočinout. Model 3 je vůz určený do běžného provozu a pro taková auta bývá nezřídka limitem brzd pár kol na okruh. Poté se zkrátka zahřejí natolik, že jejich účinek je již minimální, pak ale obvykle stačí chvíli počkat a můžete znovu jezdit. S Teslou už to nešlo.
Matt tedy na okruhu vydržel celkem po devět kol, ovšem v podstatě jen proto, že Model 3 primárně ke zpomalování využívá regenerativního brzdění, a s ním si za opatrnější jízdy vystačil. Přesto jsme čekali, že brzdy jsou jen hodně přehřáté či následkem toho poškozené, jejich reálný stav se ukázal až po návratu domů a rozebrání brzd. A předem můžeme říci, že je naprosto tristní.
Do detailu jej můžeme vidět na nových záběrech níže, které ukazují, že z brzdových desek nezbylo vůbec nic. Jejich zkáza je taková, že musely poškodit i některé z kotoučů a to je třeba dodat, že auto bylo před svým výletem na Laguna Seca prakticky nové. Na totální zničení brzd tedy stačilo na to pouhých 45 zatáček, které byly rozprostřeny na nějakých 15 kilometrech. To je neuvěřitelně mizerný výsledek, něco takového jsme nikdy nezažili ani s tím nejobyčejnějším z obyčejných aut, která mají od okruhových speciálů též hodně daleko.
Připomenout znovu můžeme náš test Škody Rapid 1,2 TSI z Nordschleife, tedy konfrontaci úplně běžného auta s nejnáročnějším okruhem světa. Vůz se na toto místo vypravil se skoro 9 000 km na tachometru (a že to nebyly nenáročné kilometry), zvládl tam asi 200 kilometrů v maximálním tempu, stav brzd po této zkoušce jsme nafotili též a vydržely ještě dalších 10 000 km do výměny. Vedle toho je tu prakticky nová Tesla s odpravenými brzdami během 15 km jízdy po Laguna Seca. Na brzdy je to asi náročnější okruh, ale stejně - taková výdrž je prostě nic.
Na záběrech níže je také patrné, že minimálně některé části brzd pochází od renomované společnosti Brembo. Nevíme, pro co byly původně určeny nebo jak si je Tesla naspecifikovala, zárukou odolnosti tady ale zjevně nejsou. Takové brzy jsou těžce poddimenzované a i když je možné stokrát uznat, že v běžném provozu s častým použitím regenerativního brzdění s nimi nebudou problémy, jsme přesvědčeni, že jakékoli auto by mělo zvládnout víc než doslova pár ostrých decelerací v řadě. Pokud tedy Tesla dle svých slov soustavně navyšuje kvalitu svých aut, tady ji stále něco uniká...
Asi nikdo nečeká, že běžné vozy, natož pak elektromobily, budou na okruhu excelovat. Nicméně zcela zničené brzdy po 15 km ostré jízdy jsou opravdu velkým překvapením
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva