Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takhle se stala první smrtelná nehoda autonomního vozu. Sami posuďte, kdo je na vině
22.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Policie zveřejnila záběry z testovacího Volva XC90, které snímají prostor před vozem i v kabině. Neobávejte se jich, krvavé nejsou, i tak ale ukazují mnohé.
Tento týden obletěla svět informace o nehodě testovacího vozu společnosti Uber, během které zemřela jedna žena. Na celé záležitosti byl přitom nejpodstatnější fakt, že prototyp Volva XC90 byl v režimu autonomního řízení. Nicméně i přes plejádu kamer a radarů selhal při detekci chodkyně, která se rozhodla v noci na neosvětleném místě přecházet přes silnici. Policie celou nehodu šetří, zatím ale nedošla k jednoznačnému závěru.
Právě aktivované autonomní řízení přitáhlo pozornost celého světa, který se rázem začal ptát, zda je bezpečné svěřovat naše životy umělé inteligenci. Stejně tak se nabídla i otázka, jestli je vůbec moudré povolit testování zatím stále ještě nedotažené technologie ve veřejném provozu. Jak se totiž ukázalo, nastat mohou situace, kdy může dojít nejen k ohrožení, ale rovnou i zmaření lidského života - a je nyní na policii, aby rozhodla, kdo je viníkem.
Jelikož prozatím nebylo k dispozici mnoho informací, celou záležitost jsme pouze sledovali. Nyní ale policie z arizonského města Tempe pustila do světa video, které odhaluje podrobnosti incidentu. K dispozici jsou přitom hned dva výstupy, přičemž jeden sleduje situaci před vozem a druhý pak samotného řidiče, respektive v tomto případě spíše operátora. Krvavých záběrů se ale neobávejte, snímek končí vždy těsně před nárazem.
Z videa je jasně patrné, že devětačtyřicetiletá Elaine Herzberg se z ničeho nic objevila těsně před vozem. Jeho operátor, čtyřiačtyřicetiletý Rafael Vasquez, pak dle policie uvedl, že ženy si byl vědom až ve chvíli, kdy došlo k nárazu. To ve výsledku není překvapivé, neboť záběry prokazují, že dopravní situaci příliš nemonitoroval, před samotným kontaktem s chodkyní hleděl spíše na středový displej, nikoliv na vozovku.
Právě toto chování je jedním z předmětů šetření policie, nicméně ta prozatím nedává vinu ani společnosti Uber, ani samotnému operátorovi. „Je zřejmé, že této kolizi by bylo těžké zabránit v jakémkoliv jízdním režimu (autonomním nebo s řidičem u volantu), alespoň podle toho, jak žena vystoupila ze stínu přímo na silnici,“ uvedl k incidentu šéf policejního oddělení z Tempe.
Je to pravda, žena se zjevně dívala jen před sebe, vstoupila do silnice ponořené do tmy a sama se z ní vynořila až ve chvíli, kdy se ocitla v záři světlometů. A už bylo pozdě cokoli dělat. Je ale třeba dodat, že výše zmíněná slova mají jednu zásadní trhlinu, a tou je armáda senzorů a radarů, jímž by vůz měl být vybaven. Tato technologie by totiž měla ženu odhalit i ve tmě, ostatně právě kvůli zamezení podobným incidentů je vyvíjena. Zde ale zjevně došlo na selhání techniky, pročež je správné, že Uber dočasně pozastavil veškeré testování svých aut ve veřejném provozu.
Mimo to se ukazuje, kde je zásadní slabina autopilotů - a to v absenci intuice a jisté předvídatelnosti. Incident se totiž stal na Mill Avenue, která je známa tím, že se na ní pravidelně objevuje velké množství chodců, běžců, návštěvníků koncertů a lidí, kteří pendlují mezi jezerem na její jedné straně a parkovištěm na straně druhé. Lidský řidič znalý tohoto místa by tedy právě zde sledoval situaci velmi bedlivě.
Jakkoliv pak navíc řidič jel sice pouze 40 mil v hodině (64 km/h) v místě, kde platí limit 45 mph (72 km/h), evidentně byl až příliš ukolébán skutečností, že vůz je v autonomním režimu, a on se tak nemusí o nic starat. Policie totiž zjistila, že prototyp prakticky nebrzdil. To by se ovšem nestalo, pokud by měl volant opravdu na starosti - následky nehody by pak možná nebyly tak hrozivé. Možná.
Co tedy dodat závěrem? Ačkoli se zdá, že jde o nehodu, které by beztak nikdo nezabránil, jen mávnout rukou nad ní není možné. I kdybychom se smířili s tímto závěrem, máme pocit, že v této fázi vývoje by automobilky i jakékoliv další společnosti při testování autonomního řízení zůstat v umělém městě, které se pro tyto účely staví. Zejména v případě městského provozu jsou dnes autopiloty velmi daleko od možnosti reálného nasazení zcela bez kontroly řidiče, tak proč je tu testovat a riskovat podobné události?
Tím nám dostupné informace končí, zmínit lze už jen dvě zajímavé okolnosti. Tou první je minulost sražené chodkyně, která byla několikráte zadržena a odsouzena za držení drog. Je tedy možné, že i v době nehody nebyla zcela při smyslech, to se jistě ještě ukáže. Řidič-operátor Rafael Vasquez pak měl před lety být Rafaelou Vasquez, která se se zbraní v ruce pokusila vyloupit obchod, ve kterém pracovala - a za to si odseděla čtyři roky v chládku.
Tuto skutečnost pak Uber nakonec potvrdil, přestože ještě v pondělí - tedy den po nehodě - se společnost dušovala, že pro ni žádný odsouzený řidič nejezdí. V úterý ale již firma přiznala, že Rafael i Rafaela jsou dvě různá jména pro tu samou osobu. Uber tak poslal do provozu nedotaženou technologii, kterou svěřil do rukou pochybné existence - máme pocit, že úplně čistý z tohoto případu nemůže odejít...
Policie zveřejnila nejen záběry ze samotné nehody...
...ale také pohled na testovací Volvo XC90 po nehodě
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 6 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 7 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 9 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva