Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takhle se stala první nehoda zaviněná autopilotem Googlu, vstoupí do historie
10.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Není to první nehoda stroje Googlu, ty dosavadní ale měly být zaviněny ostatními. Tato nikoli, vůz špatně odhadl reakci jiných.
Když Chris Urmson, ředitel projektu autonomního vozu u Googlu, prototyp auta před téměř dvěma lety představoval, hovořil o tom, že tato auta nebudou bourat. Bylo to trochu naivní tvrzení, autopilot firmy se během svých testů připletl k řadě nehod, jeho účast na podobném incidentu byla dokonce pravděpodobnější než u lidí. To platí i obecně, dosud ale platilo jedno - všechny nastalé nehody byly formálně zaviněny druhou stranou. Teď už neplatí ani to.
Máme před sebou první nehodu, za kterou opravdu může vůz Googlu, i podle jeho tvůrců. Stala se 14. února na bulváru El Camino Real, široké ulici, která má v obou směrech tři pruhy a bývá na ní velký provoz. Odbočky doprava jsou pochopitelně velmi časté a také je často pravý pruh dost široký na to, aby se do něj vešly dva vozy vedle sebe.
Systém autopilota většinou naviguje středem jízdního pruhu, ale v posledních měsících byly právě pro takovéto případy upraveny některé algoritmy v řídícím počítači. Vůz se při odbočování doprava má držet u pravého okraje jízdního pruhu, vznikne-li takto v pruhu dost místa pro další auta vlevo od autopilotního vozu.
To upravené SUV Lexus dělalo, drželo se vpravo a chtělo odbočovat. Rozpoznalo však překážku v jízdní dráze, pytlíky s pískem u kanálové vpusti v obrubníku. Nebyly velké, ovšem na videu se můžete podívat, že vypadají, jako že tam patří. Vůz Googlu to vyhodnotil jako překážku, zastavil a chystal se ji objet.
Projelo několik aut, pak byla mezera - ovšem nepříliš velká - a pak jel autobus. Řidič z masa a kostí za volantem auta Googlu ho viděl, ale očekával, že jeho Lexusu umožní se zařadit. Stejně možná postupoval autopilot a rozjel se. O tři vteřiny později údajně došlo ke kontaktu. Co nevíme, je, zda vůz Googlu použil blinkr, aby řidič autobusu vůbec mohl vědět, že se Lexus bude pohybovat doleva. Na videu nic takového není vidět, ale to je pořízeno bezpečnostními kamerami autobusu a kvalita záznamu je dost mizerná.
V každém případě Autobus nezpomalil a s Lexusem se srazil - Lexus svým levým předním rohem kolidoval s pravou stranou autobusu. Jen lehce, přesto vidíme poškození jak na Lexusu, tak i na autobusu. Nikdo nebyl zraněn, ani v autobuse, ani ve voze Googlu, i to je ostatně zjevné.
„Je to klasický příklad rozhodování, které je normální součástí řízení - všichni se snažíme předpovědět, co ti ostatní budou dělat. V tomto případě jistě neseme odpovědnost, protože kdyby naše auto nevybočilo doleva, nedošlo by k nehodě. Zároveň však je nutno dodat, že náš testovací řidič měl za to, že autobus zpomalí, aby se jeho vůz mohl zařadit,” komentoval incident Google ve své měsíční zprávě za letošní únor.
Z těchto slov lze usuzovat, že jak „kontrolor auta”, tak jeho elektronický mozek špatně posoudili situaci. Ve chvíli kontaktu byl rozdíl v rychlostech mezi autobusem a Lexusem dost velký rozdíl v rychlosti, autobus jel údajně 24 km/h, vůz Googlu 5 km/h. Po pravdě řečeno - do takhle malé mezery mezi zeleným GMC Yukonem a autobusem bychom se rozhodně zařadit nezkoušeli, zejména s tak velkým rozdílem rychlostí.
Tento incident je samozřejmě vodou na mlýn kritiků. John Simpson, projektový ředitel u organizace Consumer Watchdog, komentoval incident pro LA Times: „Tato nehoda je dalším důkazem, že robotická auta nejsou připravena na autopilotní jízdu a že řidič-člověk musí mít možnost převzít kontrolu, když se něco pokazí.” S druhou půlkou jeho věty musíme souhlasit, sebrat řidiči ovládací prvky úplně je potenciálně nebezpečný nápad.
Jenže v tomto případě to vypadá, že testovací řidič Googlu za volantem dotčeného Lexusu proti akcím autopilota nic neměl a také si myslel, že ho autobus pustí. Ovšem - pokud tohle není tzv. oficiální verze, trochu odlišná od pravdy a vytvořená proto, aby autopilot Googlu nevypadal, že neumí ani komunikovat s technologií podobnou hlídači mrtvého úhlu.
Google v reakci na tuto událost upravil algoritmy svého autopilotního systému tak, aby si byla automatika vědoma, že velká auta typu autobusu nebo kamionu zpomalí a pustí ho do pruhu s menší pravděpodobností. I přesto je ale s podivem, že se v případě s takhle velkým rozdílem rychlostí autopilot neřídil „právem silnějšího”, kde byl oproti mnohatunovému autobusu v jasné nevýhodě. A že si myslel, že ta sotva patnáctimetrová mezera bude v dané situaci stačit na zařazení. I když ona by možná stačila, jen by na to autopilot musel „pořádně šlápnout”.








Na videu není vidět vše, s výše zmíněným popisem ale snadno pochopíte, jak se celá událost odehrála
Následky nehody nejsou nikterak drastické, přesto zřejmě vstoupí do dějin
Zdroj: The Verge
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejčtenější články
Nový šéf Nissanu ohlásil uprostřed krize obří modelovou ofenzívu, Japonci nabídnou dokonce i vlastní klon Dacie Duster
27.3.2025Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta
27.3.2025Němci si pohráli se smečkou dvanáctiválcových SUV Ferrari, vedle jejich zvuku blednou i současné Formule 1
27.3.2025Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale nazývá věci pravými jmény: Může za to EU
28.3.2025Volvo žádá majitele tisíců dobíjecích aut, aby je okamžitě přestali nabíjet. Hoří, tedy pardon, stíhají je „termální události”
28.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.24. 22:22 - Stepan
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 16:27 - pavproch
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07