Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takhle se propadly prodeje elektromobilů v Hongkongu po odebrání všech dotací
20.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Hongkong byl pro elektromobily díky štědrým daňovým úlevám jedním z rájů. Tesla si tu mnula ruce, teď bude ráda za jedno každé prodané auto.
Někteří mají pocit, že elektromobily začínají být konkurenceschopné a dokáží oslovovat stále větší množství zákazníků svými nespornými přednostmi. Podobně nesporně ale oslovují také oportunisticky smýšlející klientelu, která jim nedává přednost jen proto, že by po nich toužila. V jejím případě se elektrická auta stávající žádoucími primárně kvůli všemožným nestandardním podporám, která je činí nejen srovnatelně drahými, ale kolikrát i levnějšími či jinak výhodnějšími na pořízení a provoz než ta konvenční. Třeba Norové by o tom mohli vyprávět.
Skalní příznivci elektromobility vám budou tvrdit, že takových lidí není mnoho, příklady ze světa ale ukazují něco trochu jiného - stačí elektromobilům sebrat byť jen část štědrých výhod a jejich prodej razantně klesá. O tom jsme se mohli přesvědčit vcelku nedávno na dánském případě, kde byly podpory právě jen omezeny. A dnes si posvítíme na Hongkong, kde došlo ještě k razantnějším změnám.
Tam 1. dubna letošního roku platí nová daňová pravidla, která elektromobilům fakticky sebrala jejich ekonomické výhody. Úlevy stále existují, avšak pouze pro ta elektrická auta, jejichž cena nepřesáhne 97 500 HKD (cca 295 tisíc korun). Tento limit by jistě stačil k pořízení řady malých konvenčních hatchbacků, mezi elektromobily ale nestačí dvěma slovy na nic. Tak nízko s cenou zkrátka ještě nikdo nesestoupil a v dohledné době ani nesestoupí - ostatně stačí jen vzpomenout, že chystaná Tesla Model 3 bude bez dotací k mání za zhruba 37 500 USD (883 000 Kč). V Hongkongu tedy již elektromobily s úlevami počítat nemohou, vůbec.
Změny se tedy pochopitelně dotkly i Tesly Model S, jejíž cena v rámci nového zdanění přes noc vylétla z 570 000 HKD (1,725 mil. Kč) na více než 900 000 HKD (2,723 mil. Kč). Tedy o něco více než 50 procent. To zase není tak moc u auta, které si prý mnozí dobře situovaní lidé kupují prostě proto, že chtějí, jenže i tato změna měla registrace naprosto zásadní vliv - klesly na absolutní nulu.
Kdyby to bylo z 10 nebo 50 kusů, mávnete nad tím rukou, jenže pokud se podíváme na březnové prodeje elektromobilů, pak ty činily 2 964 kusů. A kromě dvaceti aut přitom ve všech případech šlo o Model S či Model X. Propad je to tedy naprosto extrémní, skoro neuvěřitelný, ze skoro 3 tisíc vozů za měsíc na žádný.
Jak jste si všimli, prakticky veškeré elektromobily prodávané v Hongkongu byly Tesly. I proto vláda nakonec ke zrušení daňových úlev přistoupila, neboť dle jejích slov lidé, kteří si kupují vozy americké značky, mají i řadu dalších aut. A proto prý není možné, aby Hongkong podporoval záliby těchto milionářů ve sběratelství. To pro Teslu jistě znamená nemalou facku a také probuzení ze sna - o její auta je za standardních podmínek, alespoň v Hongkongu, mizivý zájem. Dá se navíc předpokládat, že nejinak tomu bude i v květnu, byť úplně na nule snad odbyt nezůstane.
Jak jsme tedy zmínili již mnohokrát, čas elektromobilů zkrátka ještě nepřišel a do konce této dekády tomu jinak nebude. Hongkongský případ nám to jen potvrzuje. Tamní vláda k odstranění dotací přistoupila kvůli snaze o snížení dopravních zácp ve městě. Překvapivě nezvýšila daně ostatních aut, které se ale na celkových hongkongských registracích podílejí z 98,7 procent, teď už tedy ze 100 procent...
Hong Kong byl pro Teslu jedním z významných odbytišť, teď pro ni není prakticky ničím
...a Model X tvořily takřka veškeré hongkongské registrace elektromobilů. Tamní vláda ale učinila konec dotacím, pročež prodeje klesly na absolutní nulu
Zdroj: Inside EV's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před hodinou - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 3 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 4 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 6 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis