Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tak jezdil Ceausescu: luxusní Dacia 2000 rumunského diktátora stále existuje
16.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+video) Soukromý vůz rumunského prezidenta definoval přepych, jakému dnešní Dacie nemohou konkurovat.
Rumunsko bylo v osmdesátých letech jednou z mála zemí Východního bloku, kde se razantně rozvíjel automobilový průmysl. Nebyla to ovšem žádná náhoda, jelikož v čele státu již delší dobu operoval velmi výrazný diktátorský prezident Nicolae Ceaușescu, který se svým zápalem pro automobily postaral o to, aby v roce 1966 vznikla státem vlastněná automobilka Dacia. Jeho činy jsme už podrobně komentovali v souvislosti s tehdejším „Smartem” od Dacie, řeč na něj přišla také v reportáži testování Octavie RS na jeho věhlasné horské silnici.
První prezident Rumunské socialistické republiky vždy kladl důraz na vyrábění dostupných vozů pro masy, čímž v podstatě vymyslel filozofii Dacie, které se automobilka drží dodnes. Aby udržel náklady na vývoj nízko, nejčastěji přikazoval jako základ používat vozy Renault ze spolčené Francie. Sám si ovšem potrpěl na maximální luxus a nechával si vyrábět speciály pro svoje vlastní potřeby. Ty oplývaly takovým luxusem, o němž si mohl běžný rumunský občan nechat pouze zdát.
Potvrzuje to současný majitel jednoho z Ceausescových aut, kterému se poštěstilo na internetu sehnat na míru vyrobenou Dacii 2000 vycházející z Renaultů 20 a 30, za jejíž volant prezident usedal na cestách v Bukurešti. Ten si řidiče údajně do tohoto vozu nenajímal a řídil si prý sám. Dodnes není známé, kolik takových neobvyklých verzí vzniklo, ale dost možné je, že pouze jedna jediná.
Tento konkrétní čtyřkolý klenot z roku 1981 s přídomkem Comrade (v překladu soudruh) má pod kapotou benzinový motor o objemu 2,2 litru o výkonu 115 koní, díky němuž je údajně bez problémů schopen upalovat až 180kilometrovou rychlostí. Kromě solidní dynamiky je s podivem i zástavba třístupňové automatické převodovky, posilovače řízení, tempomatu ovládaného tlačítky na multifunkčním volantu, dále elektricky stahovatelných oken, klimatizace a centrálního zamykání. Tohle rozhodně žádná jiná Dacia v osmdesátých letech nedostala.
Současný 34letý majitel tento skvost sehnal před dvěma lety, ale až teď se ho rozhodl ukázat široké veřejnosti na výstavě v Brasově. Předchozí majitel údajně vůbec neměl tušení, co prodává a o vůz nepečoval příliš dobře, a tak si opravy a rekonstrukce vyžádaly investici už několika tisíc Euro. Cenu jsme se však kvůli tajnůstkářství nedozvěděli, víme však, že půjde dost možná o jednu z nejdražších Dacií na zemi a také víme, že se jí její majitel jen tak zbavit nehodlá.







Parádní Dacia 2000 zcela ohromila výbavou, o které se tehdejším Rumunům mohlo jen zdát
Podrobnější prohlídka vozu
Zdroj: Adevarul.ro přes Worldcarfans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Náhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
včeraNěmci teď poznávají to, co my známe z dob komunismu. V zemi chybí dobíjecí stanice, i když třetinu z nich nikdo nepoužívá
včeraMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva