Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Také Toyota prodala své akcie Tesly, zelená pohádka dostává trhliny
25.10.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Elon Musk má problém. Jím budovaná image „výrobce elektromobilů, kterého mají všichni rádi” dostává na frak, po Daimleru od Tesly dává ruce pryč i Toyota.
Může se zdát, že jde o bagatelní zprávy z akciových trhů, příběhy obestírající společnost Tesla Motors jsou ale vždy o trochu složitější, než se na první pohled zdá. Tento týden jsme vás informovali o tom, že se Daimler zbavil všech svých akcií v této společnosti a ptali jsme se, o čem to svědčí. Němci vše přešli diplomaticky s tím, že Tesla už je pro ně spíše konkurentem, že nechtějí dělat bateriové elektromobily a že se nebrání další spolupráci. Hned jsme ale dodali, že realita může být jiná.
Jestliže po kroku německého gigantu jsme jen přemýšleli nad tím, zda už také u našich západních sousedů náhodou nepřišli na to, že Tesla je oportunistickým podnikem neschopným přežít na volném trhu. Že jde o vytrvale prodělečnou bárku, která může jít ke dn], která může jít ke dnu jen pár změnami v zákonech zajišťujících její přežití, že nevymyslela nic převratného a že z těchto důvodů není radno s ní spojovat své jméno, utápět v ní své peníze či doufat v podstatné technické plody vzájemné spolupráce, po obdobném kroku Toyoty jsme tomuto přesvědčení zase o něco blíže.
Japonci totiž krátce po Daimleru též prodali své akcie v americké společnosti. Na rozdíl od Němců nehovoří o „všech”, ale o „některých”, s ohledem na vyjádření mluvčí Toyoty je ale zřejmé, že půjde přinejmenším o hodně velkou část z balíku 2,94 milionu akcií společnosti, které firma držela do konce března 2014. Bylo to 2,4 procenta všech akcií firmy a Toyotu tento podíl řadil mezi desítku největších investorů. Tomuto stavu je ale konec.
Ani Toyota pochopitelně nezmiňuje konkrétní důvody svého kroku a ani nenaznačuje, že by byla zklamána čímkoli výše zmíněným, třebaže její činy hovoří jinak. Japonci pro změnu konstatují, že „s Teslou mají dobré vztahy a zváží možnosti spolupráce na budoucích projektech”, takové věci se ale mezi slušnými partnery říkají, ať už je realita jaká chce. Kdyby Toyota řekla cokoli faktického, může značně fluktující ceny akcií Tesly poslat výrazně směrem ke dnu. To se zkrátka nedělá, pravdu je tedy třeba vyčíst mezi řádky.
Možností toho, co se v hlavách manažerů dvou z nejvýznamnějších světových automobilek událo, je samozřejmě vícero a skutečnost budou znát jen oni. Z probíraných variant můžeme vyloučit snad jen tu, že by Daimleru a Toyotě najednou přišlo „prostě fajn” vydělat nějaké peníze na akciových operacích, neboť své podíly v Tesle obě firmy koupily podstatně levněji než za kolik je nyní prodávají. Automobilky takového kalibru jistě nejsou hráči na burze a sledují svými investicemi tímto směrem vyšší cíle, o tohle tu primárně nepochybně nešlo.
Z reálně možných verzí jsme ve svých úvahách nejblíže té, ve které tedy i tento faktor hraje jistou roli, prvotní motivaci ale nepředstavuje. Nesmíme zapomínat, že žijeme v době, kdy na strunu zelené image hraje prakticky každá větší firma, která by mohla být označena za „škůdce planety”. Velkým automobilkám tak určitě přišlo jako dobrý nápad investovat před čtyřmi, pěti léty do něčeho takového jako je „zelený americký automobilový start-up” obestřený image líhně geniálních nápadů vytvářenou už prověřeným Elonem Muskem. Došlo i na víc, firmy nestály jen o zlepšení vlastního obrazu, chtěly i fakticky spolupracovat, jenže jak běžel čas, obě tyto motivace se stávaly přítěží.
Onen „imidžový aspekt” fungoval, ale jen do té chvíle, dokud Teslu nezačalo obcházet stále více kontroverze. Dnes už kde kdo otevřeně mluví o tom, z čeho firma reálně žije, že není schopna obstát na otevřeném trhu a kde komu je tak trnem v oku. Z neposkvrněné image se stala poskvrněná a firmy jako Daimler či Tesla si nemohou dovolit být spojeny s někým, kdo nebojuje zcela fér - jednou by to mohlo špatně dopadnout a případný negativní vliv na cenu akcií takových gigantů by mohl mít podstatně větší dopad než jeden z mnoha nicotných výkyvů cen akcí Tesly.
Také ona technická spolupráce se zdála být slibná, ale jen do chvíle, než Toyota i Daimler poznaly, že jim vlastně nic nedává. Elektrická RAV4 stvořená Teslou byla fiaskem a elektrický Mercedes třídy B těžko dopadne jinak, ani jedno auto nepřináší nic převratného. Zájem o Model S se zdá být inspirující, ale je třeba mít na paměti, že nejde o auto, které by nabízelo určité vlastnosti za adekvátní peníze a z těch bylo schopno Teslu živit. Jde o auto nabízející své jistě ne zcela nezajímavé vlastnosti za cenu pod reálnými náklady, jen proto se prodává více než nijak.
Tesla pak spoléhá na dotace a přeprodej „emisních povolenek” získaných prodejem Modelu S jen k (neúspěšnému) látání ztrát a doufá, že takto vydrží existovat do chvíle, kdy se podaří toto či jiné auto za cenu uplatnitelnou na trhu reálně vyrobit. To se stát může a nemusí, ale hlavně - tento „obchodní” model není s to prakticky nikdo jiný zopakovat, proto může jen těžko Daimler nebo Toyota s podobným elektromobilem uspět - tyto společnosti ztrátový vůz s vidinou podobných finančních záplat vyrábět nebudou a cokoli nabízeného za realistickou cenu na trhu pohoří.
Právě vystřízlivění z těchto dvou očekávání a poznání svérázné strategie Tesly podle nás přimělo Němce i Japonce ze spolupráce s Teslou vycouvat. A jistě, cena akcií firmy v tom také hrála svou roli - nejde ani o aspekt „proč si nevydělat” jako spíše o z výše zmíněných důvodů vycházející nedůvěru ve schopnost Tesly udržet své akcie na současné cenové hladině. A zbytečně prodělat nechce nikdo.
Pro Elona Muska a spol. jsou to pochopitelně nepříjemné kroky, jeho zelená pohádka jménem Tesla Motors tím dostává nemalé trhliny, třebaže serioznost jeho partnerům nedovolí hovořit o pravé motivaci jejich odchodu z řad akcionářů. Jen budoucnost ukáže, kam se situace vyvine - my bez jakékoli nepřejícnosti, závisti či jiných negativních emocí pochopitelně doufáme, že oportunisté nebudou za svou vypočítavost odměněni. V dnešní době, kdy ve světové ekonomice můžeme spíše než o kapitalismu hovořit o korporativismu, si tím ale jisti ani v nejmenším nejsme. Úspěch na fungujícím trhu si koupit nelze, na tom nefungujícím ale bohužel ano...
Toyota chtěla s Teslou spolupracovat, nechala ji vyrábět pohon své elektrické RAV4. Na trhu se s úspěchem nesetkala, důvody opuštění řad významnyćh investorů Tesly ze strany Toyoty jsou ale nepochybně hlubší
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 2 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva