Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tak „funguje” čínský „trh”: plánovačům se nelíbí ceny aut, výrobci je sníží i o pětinu
31.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Část výrobců luxusních automobilů razantně sníží ceny svých automobilů na čínském trhu. Proč? Protože se tamním plánovačům zdají být moc vysoké.
Čínský trh s prémiovými automobily čekají změny, a to takové, ze kterých budou mít radost hlavně zákazníci. Automobilky Jaguar Land Rover a Audi na tamním trhu snižují ceny svých vozů a také náhradních dílů na ně. Nové ceny se mají na visačkách objevit 1. srpna a změny jsou skutečně velké. Důvody pro ně nejsou zcela jasné, dají se ale více než vytušit.
Například Britové sníží ceny tří modelů, Range Roveru a Range Roveru Sport s pětilitrovými osmiválci a také Jaguaru F-Type ve verzi roadster. Sleva bude činit 200 tisíc jüanů, tedy asi 660 tisíc korun. Vyjádřeno poměrem, dělá to průměrně 19 %. Audi přesné změny cen automobilů nezveřejnilo, třeba náhradní díly na Audi A6L mají ale být o 30 % levnější.
Tyto kroky přichází od obou automobilek ve chvíli, kdy čínská Národní komise pro rozvoj a reformy (NRDC), tedy tamní centrální plánovací úřad, zkoumá, zda zahraniční automobilky neporušily čínské antimonopolní zákony. Komise údajně měla za to, že zahraniční výrobci účtují zákazníkům příliš velké částky za automobily a náhradní díly a tak poškozují konkurenční prostředí.
Jaguar uvedl, že změna ceníku je vázaná na vyšetřování v souvislosti s antimonopolními zákony. „Pro důležitost čínského trhu jsme okamžitě zahájili proces přehodnocování našich cen a rozhodli jsme se dobrovolně zlevnit tři modely,” uvedla automobilka. Podobně se vyjádřilo také Audi - údajně „proaktivně provedlo úpravy cen”. Zkazky tohoto ražení se ozývají také od Mercedesu; nikoliv tedy přímo o zlevňování, ale o tom, že NRDC vyjádřilo znepokojení na adresu tohoto výrobce.
Asi nebude náhoda, že velké automobilky jako mávnutím kouzelného proutku masivně zlevňují hned poté, co se do nich pustí centrální plánovací komise totalitního státu. Může to ukazovat na fakt, že skutečně za svá auta žádají více, než musí, ale pokud to lidi kupují, není reálný důvod zlevňovat. Tedy, pokud fungujete v tržní ekonomice, což ta čínská tak úplně není.
Nelze vyloučit, že se čínské vládě prostě nelíbí, že si „západní” automobilky za své vozy nechávají řádně zaplatit. Národní komise pro rozvoj a reformy se v minulosti podobným způsobem pouštěla do mnoha různých firem od výrobců brýlí po kojeneckou stravu - vloni Nestlé zlevnilo v průměru o pětinu poté, co se ona komise obávala o to, zda si lidé mohou tyto výrobky dovolit. Dost pochybujeme, že by všichni výrobci z tak pestré škály byli zapleteni v nějakých kartelových dohodách. Tady jde prostě jen o cenu, ne o důvody její výše.
Samozřejmě se dá pochopit, že si automobilky nechtějí čínské úřady znepřátelit. Čína je pro ně velmi lukrativní trh, který je v současnosti na vzestupu a další růst se očekává. Na konání Národní komise pro rozvoj a reformy je však nyní dobře vidět, jak tamní trh funguje či spíše nefunguje...
Otevřený Jaguar F-Type bude mezi automobily, které od srpna v Číně výrazně zlevní
Zdroj: Reuters poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před hodinou - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera
Nejnovější články
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před hodinou - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
před 2 hodinami - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádná své vozy do Evropy nedováží
před 3 hodinami - Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před 5 hodinami - Akio Toyoda měl pravdu. Toyota je znovu jasně největší automobilka světa, i když neprodává téměř žádné elektromobily
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 13:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 13:39 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus