Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tady teď drží zatčeného šéfa Renaultu a Nissanu. Prý nemá tušení, co ho dostalo
23.11.2018 | Petr Prokopec
Zatímco v západní Evropě mají místa pro zadržování stále nevinných lidí podobu spíše hotelu, v Japonsku to chodí jinak. Šéf aliance Renault-Nissan bude až do prosince držen v dosti drsných podmínkách.
Nejzásadnější automobilovou novinkou tohoto týdne není nic se čtyřmi koly a motorem, je jí zadržení Carlose Ghosna. Šéf aliance Renault-Nissan byl japonskými vyšetřovateli v pondělí zatčen a umístěn do cely předběžného zadržení, kde měl původně strávit tři dny. Nicméně jelikož v rámci jeho případu jsou každodenně nalézány nové podrobnosti, tokijský soud již ve středu potvrdil, že Ghosn bude za mřížemi držen dalších deset dní. Podle japonských zákonů pak může v cele předběžného zadržení strávit dokonce až 23 dní, aniž by byl z čehokoliv obviněn. Po celou tu dobu může být vyslýchán, a to bez přítomnosti advokáta.
Zatím to nevypadá, že by Ghosn nakonec odešel očištěn a bez následků. Nejzásadnějším problémem je záměrné podhodnocování příjmů. Příjem tamních manažerů se obvykle drží v přepočtu do 25 milionů korun ročně, jinak musí být veřejně publikován. Tamní veřejnost a akciové trhy však něco takového nesou s velkou nelibostí, která by v případě Ghosna ještě narostla, neboť je gajdžin (cizinec).
Zveřejňování nižších příjmů, než jaké ve skutečnosti jsou, je sice poměrně běžnou praktikou, firmy ale vše drží opravdu hluboko pod pokličkou. Důvod je prostý, úřady to nevidí rády. „Jde o jeden z nejzávažnějších trestných činů,“ říká k tomu zástupce hlavního vyšetřovatele Shin Kukimoto. A dodal, že Ghosn tak bude mít co do činění s obviněním, které je v Japonsku trestáno daleko přísněji než třeba zneužívání informací v obchodním styku, jinde obvykle největší hřích, kterého se manažer veřejně obchodované společnosti může dopustit.
Jinými slovy, Ghosn je opravdu až po uši v problémech. Onen přečin totiž není jediným, neboť dále mělo být zjištěno, že šéf aliance přikázal již v roce 2002, aby jeho starší sestra dostávala odměnu 100 tisíc dolarů (cca 2,28 milionu korun) za poradenskou činnost, kterou však podle některých reálně nevykonávala. Navíc žila v rezidenci v Rio de Janeiru, jež byla koupena a vybudována za peníze Nissanu, ač operace japonské automobilky v Brazílii nejsou tak rozsáhlé. Kromě toho prý značka Ghosnovi zaplatila pět dalších domů.
Začíná být tedy velmi pravděpodobné, že čtyřiašedesátiletý manažer se z této šlamastyky bez následků nedostane, jakkoli sám patrně nevnímal, že dělá něco špatného. Popsané praktiky fungovaly roky jistě s vědomím řady lidí ve firmě, kterým ovšem v určitý moment přestal být pohodlný, a tak zahájili vnitřní vyšetřování a vše nahlásili úřadům. Yann Rousseau, japonský korespondent francouzského listu Les Echo říká, že Ghosn lidem, kteří jej mohli v mezičase navštívit (hlavně lidé z francouzské, brazilské a libanonské ambasády - Ghosn má občanství všech třech zemí), řekl, že vůbec netuší, co ho dostalo.
Zatčení prý nese velmi špatně a s ohledem na podmínky, ve kterých je aktuálně držen, vlastně ani není divu. Přímo z firemního tryskáče, se kterým v pondělí přistál na tokijském letišti, byl převezen do zařízení, do kterého byli umístěni i členové japonské sekty, která v roce 1995 podnikla útok sarinem na tokijské metro. Řada z nich před pár měsíci dostala trest smrti.
Něco takového samozřejmě Ghosnovi nehrozí, nicméně již jen skutečnost, že aktuálně tráví čas na stejných místech, kde byli drženi bezcitní teroristé, musí být deprimující. Šéf aliance má podle všeho k dispozici místnost o rozloze 4,8 metru čtverečného, kde v jednom rohu je toaleta a ve druhém postel. Na spánek má osm hodin, přes den je spaní omezeno. Třikrát denně pak dostává jídlo a 30 minut má i na předepsané cvičení. Povolena je i sprcha, nicméně nikoliv každý den.
Tím omezení nekončí. Kdykoliv má Ghosn návštěvu, musí nosit ochrannou masku, aby bylo zabráněno možnému šíření chorob. Nemůže nosit ani pásek či tkaničky, stejně jako spodní prádlo s nohavičkami, a to kvůli obavám z možné sebevraždy. Ze stejného důvodu v celách chybí i radiátory, což znamená, že s ohledem na blížící se zimu Ghosn opravdu netráví svůj pobyt v turistickém letovisku. Dosvědčuje to i fakt, že nemá přístup k televizi, rádiu, mobilu či laptopu.
Takové podmínky jsou docela kruté a neodpovídají celám, do nichž jsou v západním světě umisťováni stále nevinní lidé s mnohem horšími obviněními na krku. Snad v ještě temnější poloze se ale jeví vše být, když uvážíme, že Ghosn tomuto musí čelit kvůli do značné míry interním problémům Nissanu, které mohly být také interně vyřešeny. Zbytek managementu se ale nikoli nezištně rozhodl vše zveřejnit a vystavit jej i možnosti trestního stíhání, přestože to byl Ghosn, který Nissan už skoro před dvěma dekádami zachránil a během dalších let dostal zpět na výsluní.





V tomto zařízení a v této cele předběžného zařízení je aktuálně držen Carlos Ghosn. A minimálně do začátku prosince si zde pobude
Stále aktuální šéf Renaultu i aliance Renault-Nissan jistě neprožívá závěr své kariéry tak, jak si představoval
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
včeraChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
před hodinouNěkteří zákazníci elektromobily z hloubi duše nenávidí, říká šéf automobilky, co s tím jako máme dělat?
včeraPutinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
včeraElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
včeraNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
včera
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 02.23. 21:21 - Snowman000
- Fiat a vše kolem nich 02.23. 19:54 - PepaSFI
- Onboard videa 02.23. 10:31 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch