Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc

Na sklonku 80. let o ní snila spousta Čechoslováků, dostal ji ale málokdo. Dnes si ji může koupit každý, ani jako dodnes zánovní kus po prvním majiteli nestojí Lada Samara majlant.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc

19.7.2021 | Petr Prokopec

Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc

/

Foto: Joris Taubert, publikováno se souhlasem

Na sklonku 80. let o ní snila spousta Čechoslováků, dostal ji ale málokdo. Dnes si ji může koupit každý, ani jako dodnes zánovní kus po prvním majiteli nestojí Lada Samara majlant.

VAZ-2108 neboli Ladu Samaru si nejspíše většina z vás vybaví, koneckonců šlo o jeden z mála „zahraničních“ vozů, jenž bylo možné i za dob komunismu pořídit na českém, respektive tehdy ještě československém trhu. Rusové celou rodinu tří-, čtyř- a pětidveřových derivátů vyráběli již od roku 1984, přičemž šlo o vůbec první model značky, který nevycházel z Fiatu 124. Zároveň šlo o druhý zcela vlastní vůz automobilky, tím prvním byla Niva.

Samara byl název určený pro exportní trhy, přičemž inspirací byla řeka vtékající do Volhy i město téhož jména. S vývojem řady součástí vozu pomáhalo Porsche, které dalo za vznik i závodnímu speciálu T3. Ten dostal jeho 3,6litrový motor o výkonu 400 koní. S touto pohonnou jednotkou Samara vybojovala vítězství v Rallye Faraonů, dobře si vedla i na Dakaru.

Silniční exempláře byly samozřejmě méně výkonné, zpočátku dle objemu motoru produkovaly od 54 do 71 koní s motory o objemech 1,1, 1,3 a 1,5 litru. V závislosti na tom se měnila i nejvyšší rychlost, verze s jedna-pětkou a pětistupňovou manuální převodovkou zvládala až 156 km/h. Bylo však třeba počítat s vyšší spotřebou 9,5 l/100 km, zatímco pouze pro export určená jedna-jednička jezdila za 7,9 litru. Rozjet se ovšem dokázala maximálně na 140 km/h.

Právě tento motor má pod kapotou vůz, který je středobodem dnešního článku. Jedná se o pětidveřový hatchback, který byl poprvé uveden do provozu v listopadu 1991 v Německu. Jak už jsme naznačili, jízdní dynamikou tento vůz dnes rozhodně neohromí, svého času to ale byl velmi žádoucí model. V roce 1988 evidovala Mototechna zájem 120 tisíc lidí o koupi nové Lady, uspokojit ale stíhala pouze necelou desetinu zájemců ročně. Hned bylo možné mít Samaru pouze z Tuzexu, dostat se k takovému množství „bonů” ale mohl málokdo.

Dnes, o třid dekády později, je Samara dávnou minulostí, pokud byste si ale chtěli zánovní Ladu tohoto jména s odstupem času dopřát, můžete. Zmíněný exemplář, který je podle nájezdu 13 613 km i fotek níže ve stavu nového auta, je na prodej, dokonce po prvním majiteli.

Drahota je pryč, požadovaných 2 600 euro je dnes necelých 67 tisíc Kč. Jistě, dost na tak starou Ladu, ale tohle už je dnes sběratelská záležitost, jako prakticky všechno, co kdysi bývalo běžnou a dnes je téměř neexistující věcí. Pokud na vás tedy ze snímků dýchá nostalgie, kontaktujte prodejce z německého Bad Salzungenu.


Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc - 1 - Lada Samara 1991 zanovni prodej 01Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc - 2 - Lada Samara 1991 zanovni prodej 02Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc - 3 - Lada Samara 1991 zanovni prodej 03Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc - 4 - Lada Samara 1991 zanovni prodej 04Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc - 5 - Lada Samara 1991 zanovni prodej 05Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc - 6 - Lada Samara 1991 zanovni prodej 06
Zánovní a přesto skoro 30 let stará Lada Samara je pozoruhodnou vzpomínkou na tuzexové časy. Vaše může být relativně levně. Joris Taubert, publikováno se souhlasem

Zdroj: Autoscout24.de

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše