Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc
19.7.2021 | Petr Prokopec
Na sklonku 80. let o ní snila spousta Čechoslováků, dostal ji ale málokdo. Dnes si ji může koupit každý, ani jako dodnes zánovní kus po prvním majiteli nestojí Lada Samara majlant.
VAZ-2108 neboli Ladu Samaru si nejspíše většina z vás vybaví, koneckonců šlo o jeden z mála „zahraničních“ vozů, jenž bylo možné i za dob komunismu pořídit na českém, respektive tehdy ještě československém trhu. Rusové celou rodinu tří-, čtyř- a pětidveřových derivátů vyráběli již od roku 1984, přičemž šlo o vůbec první model značky, který nevycházel z Fiatu 124. Zároveň šlo o druhý zcela vlastní vůz automobilky, tím prvním byla Niva.
Samara byl název určený pro exportní trhy, přičemž inspirací byla řeka vtékající do Volhy i město téhož jména. S vývojem řady součástí vozu pomáhalo Porsche, které dalo za vznik i závodnímu speciálu T3. Ten dostal jeho 3,6litrový motor o výkonu 400 koní. S touto pohonnou jednotkou Samara vybojovala vítězství v Rallye Faraonů, dobře si vedla i na Dakaru.
Silniční exempláře byly samozřejmě méně výkonné, zpočátku dle objemu motoru produkovaly od 54 do 71 koní s motory o objemech 1,1, 1,3 a 1,5 litru. V závislosti na tom se měnila i nejvyšší rychlost, verze s jedna-pětkou a pětistupňovou manuální převodovkou zvládala až 156 km/h. Bylo však třeba počítat s vyšší spotřebou 9,5 l/100 km, zatímco pouze pro export určená jedna-jednička jezdila za 7,9 litru. Rozjet se ovšem dokázala maximálně na 140 km/h.
Právě tento motor má pod kapotou vůz, který je středobodem dnešního článku. Jedná se o pětidveřový hatchback, který byl poprvé uveden do provozu v listopadu 1991 v Německu. Jak už jsme naznačili, jízdní dynamikou tento vůz dnes rozhodně neohromí, svého času to ale byl velmi žádoucí model. V roce 1988 evidovala Mototechna zájem 120 tisíc lidí o koupi nové Lady, uspokojit ale stíhala pouze necelou desetinu zájemců ročně. Hned bylo možné mít Samaru pouze z Tuzexu, dostat se k takovému množství „bonů” ale mohl málokdo.
Dnes, o třid dekády později, je Samara dávnou minulostí, pokud byste si ale chtěli zánovní Ladu tohoto jména s odstupem času dopřát, můžete. Zmíněný exemplář, který je podle nájezdu 13 613 km i fotek níže ve stavu nového auta, je na prodej, dokonce po prvním majiteli.
Drahota je pryč, požadovaných 2 600 euro je dnes necelých 67 tisíc Kč. Jistě, dost na tak starou Ladu, ale tohle už je dnes sběratelská záležitost, jako prakticky všechno, co kdysi bývalo běžnou a dnes je téměř neexistující věcí. Pokud na vás tedy ze snímků dýchá nostalgie, kontaktujte prodejce z německého Bad Salzungenu.
Zánovní a přesto skoro 30 let stará Lada Samara je pozoruhodnou vzpomínkou na tuzexové časy. Vaše může být relativně levně. Joris Taubert, publikováno se souhlasem
Zdroj: Autoscout24.de
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
včera - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa 946 Snake: edice oslavující rok Hada včera 08:00
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje 19.1.2025
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
Nejnovější články
- Dieselový kombík BMW řady 5 láká už po pár letech nízkými cenami, za ty peníze je to neuvěřitelný univerzál
včera - Test ukázal, jak se Tesla roky neposunula prakticky nikam. Cizí auta se u jejích vlastních nabíječek dobíjí líp než její vlastní
včera - Trpělivost vám může ušetřit desítky tisíc jako nic. Nezájem o ojetiny tlačí jejich ceny dolů, sami prodejci letos čekají, že dál zlevní
včera - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
včera - Mechanik rozebral legendární motor Toyoty s 668 tisíci najetými km a ukázal jeho vnitřnosti, jeho stav bere dech
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva