Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Investor, který vydělal desítky miliard na krizi v roce 2008, teď sází na mohutný pád Tesly
20.5.2021 | Petr Prokopec
Říkáte, že takových už bylo? Ano, ale žádný finančníků dosud sázejících proti Tesle nebyl člověk, který precizně předpověděl minulou krizi a vydělal na tom desítky miliard korun.
Jméno Michaela Burryho není neznámé ani v české kotlině. Stojí za tím zejména snímek Sázka na nejistotu (v originále Big Short) z roku 2016, kde tohoto finančníka ztělesnil Christian Bale. Příběh pak pojednává o globální finanční krizi, která před třinácti lety v důsledku přebujelých amerických hypoték vedla mimo jiné k pádu banky Goldman Sachs. Burry byl přitom jediným významným investorem, který správné odhadl, že bublina na realitním trhu se blíží prasknutí. Díky tomu on i jím řízený fond vydělali miliardy dolarů.
Burry přitom nyní předvídá, že podobným způsobem půjde ke dnu i Tesla. Onen fond Scion Asset Management tak ke konci prvního letošního kvartálu uplatnil opci na 800 100 akcií Tesly, z nichž každá měla v dané době hodnotu 667,93 dolaru (cca 14 tisíc korun). Rázem zde tak mluvíme o částce pohybující se okolo 534 milionů dolarů, tedy přes 11 miliard korun. Jak jsme nicméně zmínili, Burry nesází na úspěch Tesly, nýbrž na její 90procentní.
Akcie firmy tedy znovu nepřímo shortuje, česky řečeno zaujal tzv. krátkou pozici. Tímto termínem se označuje postup, kdy si finančník od majitele či majitelů svolných k takové operaci pod úrokem půjčí akcie, které obratem prodá za aktuální cenu předpokládajíc, že jejich hodnota půjde dolů. Pokud se nemýlí, v určitý moment v budoucnu tytéž akcie za podstatně nižší cenu koupí, vrátí majiteli a logicky vydělá na daném rozdílu.
V případě Tesly bylo shortování velmi časté po řadu let, neboť akcie firmy se zdály být nadhodnocené už za 100, 200, 400... dolarů. Dosud však žádný nedosáhl výraznějšího úspěchu, místo toho to byli tito lidé, kteří následně živili růst cen akcií, když si je později museli zpět koupit dráže. A Elon Musk si z nich rád a často utahoval.
Spálit se pochopitelně může i Burry, už fakt, že se dosud shortování Tesly vyhnul a pustil se do něj nyní, když akcie poměrně rychle padají, něco naznačuje. Na Teslu se zaměřil už loni a předpovídá její pád až o 90 procent. Již loni pak hovořil o tom, že příjmy kalifornské automobilky za pro ní klíčové ekokredity letos poklesnou a přesně to se i stalo - nově zformovaný koncern Stellantis, jehož italsko-americká část FCA byla dosud s Teslou v holportu, oznámil, že od spolupráce ustupuje. Ke splnění emisních limitů mu totiž stačí jeho vlastní aktivity.
Nejznámější výrobce elektromobilů tak přišel o podstatnou část svých příjmů, kterou v podstatě již ani nebude mít jak vykompenzovat. Elektrickým směrem totiž musí mířit víceméně všichni, jinak je čekají prakticky likvidační pokuty. Pro Teslu to přitom neznamená jen konec jedné části byznysu, ale i nemalé ohrožení té druhé. S větším množstvím elektroaut na trhu logicky přibývá i konkurence a pravděpodobnost, že jejich volbou nebude Tesla, je logicky vyšší a vyšší.
Burry je navíc v burzovním světě velmi silnou osobností, za níž se táhnou davy. Hrozí tak, že proti Tesle začnou sázet i ostatní. Automobilce navíc dělá problémy zmiňovaný Musk, který se letos velmi angažuje v kryptoměnách. Bohužel tak nešťastně, že již způsobil pád jejich ceny, což pochopitelně řadu lidí namíchlo. Jak se tedy zdá, pro vodu lze s jedním džbánem skutečně chodit jen do té doby, než se ucho utrhne. Možná je to i případ Tesly.
Michael Burry předvídá, že hodnota akcií Tesly letos poklesne o neskutečných 90 procent. To by skutečně mohl být konec této automobilky. Foto: PR materiály Scion Asset Management
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024
Nejnovější články
- Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
před 11 hodinami - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
včera - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
včera - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.28. 00:45 - Zajda
- kamera do auta 11.27. 22:31 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 11.27. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.27. 19:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry
- whitelist & blacklist 11.27. 17:21 - jerry
- VZKAZY 11.27. 14:40 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.27. 10:52 - mafel