Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
SUV nejsou vždy trefou do černého, některá trápí výrazný pokles hodnoty
28.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jako nová auta jsou dnes SUV velmi žádaná, mezi ojetinami ale takovou modlu nepředstavují. V poklesu ceny se to logicky odráží.
Crossovery a SUV vládnou automobilovému trhu bez ohledu na značku či segment, ve kterém jsou nabízeny. Je to fráze, kterou opakujeme skoro denně a na platnosti nepozbyla, je ovšem třeba k ní dodat jedno velké „ale” - platí to pouze o trhu nových aut.
Pokud se podíváme na nejžádanější ojetiny, je celkem jedno, jestli budeme sledovat český trh, ten britský nebo klidně celou Evropu, žádné SUV tu nenajdeme. Přitom popularita některých modelů mezi novými vozy došla až tak daleko, že jsou vidět mezi nejprodávanějšími auty světa roku 2017.
Také mezi ojetinami tedy SUV získávají na oblibě, jako nezřídka ale tento trh reaguje se značným zpožděním. A je otázkou, jestli racionálněji uvažující a méně rozhazovačné - můžeme-li to tak říci - kupce ojetých vozů spíše emotivně preferovaná „esúvéčka” někdy osloví tak moc, jako zájemce o nové vozy. Nakonec, už zmíněná analýza českého trochu ojetin ukazuje dodnes nemizející propast mezi počty zájemců o nové a ojeté diesely.
Trh je ale kouzelná věc a pokud po něčem není poptávka, postará se o ni nižší cenou. Některá SUV nemusí být pro zájemce o ojetinu lákavé třeba kvůli vyšší spotřebě, ale pohrdněte jím, když bude třeba stejně drahé jako srovnatelné konvenční auto? Přesně tohle se nyní děje, alespoň v některých segmentech.
S tímto tvrzením přichází společnost Kelly Black Book specializující se na analýzy trhu. Ta zjistila, že subkompaktní crossovery a SUV ztrácejí hodnotu nejvíce ze všech aut. Ve Spojených státech tyto vozy každý týden přijdou o 1,18 procenta ze své původní ceny, tedy v průměru zhruba o 133 USD (2 800 Kč).
Daná suma rozhodně není zanedbatelná, zvláště když se týká segmentu, kde peníze hrají docela velkou roli. Velký pokles ceny zasahuje například obecně málo žádanou Mazdu CX-3, jakmile zamíříme o třídu výše, už to není taková hrůza. Větší CX-5, která loni v USA dosáhla prodejního rekordu, spadá do kategorie s 0,44procentním poklesem hodnoty, což není nic problematického. Podobné je to u SUV střední třídy a s velkým poklesem ceny se pak musí znovu potýkat až ta velká a luxusní. Tam je to ale do značné míry logické, tato auta nebyla nikdy držáky ceny v žádném segmentu.
O malých autech ale nic takového neplatí, jak tedy vysoký pokles hodnoty u malých SUV chápat? Pravděpodobně se právě zde ukazuje jejich módnost a jistá zbytnost, na kterou v tomto segmentu lidé prostě nemají peníze. Malé SUV obvykle nebývá nic než přizvednuté mini s pohonem předních kol, o nějaké přidané hodnotě tedy nemůže být řeč - není tu prostor navíc, není tu žádná podstatná vyšší průchodnost terénem, není tu v podstatě nic krom odlišné image.
Na kupce nových aut to stačí, pro kupce ojetin už je to příliš marnotratné. A tak tyto vozy do značné míry ignorují, což o třídu nebo dvě výše platí méně. Tady už máme vozy, které si mohou říkat SUV a krom jiné image si zachovávají i faktické přednosti. I za ty jsou kupci ojetin ochotni připlácet méně, než kupci nových aut, rozdíl to ale není propastný; u nových aut propastný je.
Nejvíce patrné je to u luxusních subkompaktů. Pokud se zadíváme na BMW X1 sDrive 16d z roku 2015, pak to jako nový „holobyt“ stálo 777 400 Kč. Dnes jej můžete pořídit i za 337 400 Kč, a to i s výbavou Luxe. Ztratit přes 50 % ceny za něco málo přes dva roky, to už zabolí.
Jak si jednotlivé segmenty drží svou cenu, zjistíte níže. Čísla vycházejí z amerického trhu, podle dat společnosti BF Forecasts ale Evropa daný vývoj do značné míry kopíruje - malá a luxusní SUV padají na ceně nejvíce, kompaktní a středně velká méně. U těch je ale v Evropě znát o něco větší pokles ceny než v USA, neboť tam SUV obecně o něco více vnímají jako běžnou věc, tady si teprve zvykáme.
Pokud tedy máte zájem o malé SUV typu Mazda CX-3, dvakrát svůj zájem zvažte. Nechceme vám takové - ani jakékoli jiné - auto rozmlouvat, při jeho koupi je ale třeba mít na paměti, že jeho styl a fyzické proporce vás na ztrátě hodnoty budou něco stát. Z ekonomického hlediska se rozumnější jeví kupovat mezi malými auty vozy klasické koncepce a preferovat kompaktní či středně velká SUV.
Jak si ta či ona obchodní třída vede v rámci poklesu hodnoty, ukazuje nová analýza Kelly Black Book. Nejhůře jsou na tom malá SUV a odvozené crossovery
Velký pokles ceny tak trápí například Mazdu CX-3, ještě více se pak týká souputníků od prémiových značek
Zdroje: Kelly Black Book, BF Forecasts
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před hodinou - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 2 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 4 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 5 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis