Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
SUV mají ještě jednu stinnou stránku, zřejmě vůbec nejzávažnější
4.3.2019 | Mirek Mazal
SUV mají svá pro a proti, kvůli nimž jsou milována i nenáviděna. Američané se teď ale vytasili s problémem, který jim přinejmenším u odpůrců na popularitě nepřidá - jsou citelně větším nebezpečím pro chodce.
V posledních letech není oblíbenější automobilové kategorie, než jsou SUV. Je skoro jedno, jestli jde o prťavé auto za pár set tisíc, mající blíže ke kompaktnímu hatchbacku, obří luxusní křižník za miliony nebo supervýkonný stroj za ještě větší sumu - stává se jen velmi zřídka, že se zákazníci po takovém voze nemohou utlouci.
Někteří to dobře chápou kvůli image většího auta, lepšímu nastupování nebo možnosti použít vůz na silnicích i mimo ně. A jiní tomu nemohou přijít na kloub kvůli nezajímavému vnitřnímu prostoru vzhledem k vnějším dimenzím a nutně horším dynamice, spotřebě paliva i jízdním vlastnostem vůbec způsobené vyšší stavbou karoserie a hmotností auta.
Tato fakta jsou dobře známa a větší váhu u zákazníků mají zjevně ta první zmíněná, však dnes je SUV každým třetím nově prodaným autem v Evropě. Následující řádky na tom nejspíše nic nezmění, pozornost si ale zaslouží. Americká asociace pro bezpečnost silniční dopravy GHSA totiž jasně jmenovala další úskalí SUV, o kterém se dosud mluvilo jen v náznacích.
Podle GHSA jsou to totiž právě sportovně užitková vozidla, která stojí za každoročním, nutno dodat paradoxním nárůstem počtu smrtelných autonehod s účastí chodců - v jiných případech obětí dopravních nehod většinou postupně ubývá. Usmrcených chodců je v posledních letech stále více v řadě civilizovaných zemí a obvykle je to přikládáno faktorům jako používání mobilních telefonů ze strany chodců i řidičů či špatnému pochopení nových pravidel majících za cíl chodce chránit. Podle GHSA je i rozšíření chytrých mobilů faktorem, celá pravda to ale není.
Za Atlantikem úmrtí chodců dosáhlo v roce 2009 historicky nejnižší úrovně (4 109 lidí za rok), od té doby se počty obětí začaly pravidelně zvyšovat. V roce 2017 zemřelo 5 977 pěších po zásahu autem, což znamená nárůst o 46 procent proti nejpříznivějším hodnotám. A za loňský rok šlo předběžně o 6 227 lidí. Prodej SUV se během stejného období více jak zdvojnásobil.
Asociace sleduje kauzální vztah mezi těmito dvěma změnami, není to jen náhodná korelace. Počet chodců zabitých SUV vzrostl mezi lety 2013 a 2017 o 50 procent, v případě osobních aut je to „jen” 30 procent. Důvodem je to, že teď ze 100 incidentů s chodci přinese 29 případů smrt pěším, což je zásadně větší pravděpodobnost než kdy dříve.
GHSA „smrtonosnost” SUV připisuje vyšší karoserii s nebezpečně umístěnými hranami, které nemají daleko od velké dodávky. Případný střet znamená pro člověka přímý zásah na hlavu nebo hrudník. V minulosti se přitom říkávalo, že právě větší čelní plocha SUV by při podobných nehodách mohla pomoci zmínění následků - jak vidno, není tomu tak.
Pochopitelně, z pohledu milovníka SUV můžete říci, že vám něco takového může být jedno, že vás se to za volantem netýká. Krom toho, že bychom to označili za velmi bezohledné, neboť by snad každému mělo záležet také na tom, co se při nehodě stane jiným, lze ale dodat i pragmatičtější pohled - pokud k takové nehodě dojde vaší vinou, mají následky pro její oběť zásadní vliv na právní kvalifikaci. A je určitě lepší odejít od takové nehody s relativně mírným trestem za způsobenou nehodu než se u soudu zpovídat z těžkého ublížení na zdraví nebo dokonce zabití...






S rostoucím zájmem o SUV roste riziko smrtelného zranění chodců. A není to náhoda, mezi těmito dvěma trendy je příčinná souvislost
Zdroj: GHSA
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 8 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 10 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 11 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva