Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
SUV kupé Škoda bude, 1,5 mil. aut ročně ne. Možný je i návrat do USA, říká nový šéf
19.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bernhard Maier poprvé promluvil s médii a k budoucnosti značky toho řekl spoustu. Jaké modely přijdou a kam bude Škoda expandovat?
Včera uběhlo přesně pět měsíců od chvíle, kdy naplno propukla kauza Dieselgate. V koncernu VW Group se od té doby odehrála řada změn, jenž ve výsledku postihla i mladoboleslavskou automobilku. Její šéf Winfried Vahland totiž vedení firmy opustil a měl převzít otěže zámořských aktivit koncernu Volkswagen. Do Ameriky se mu ale zjevně nechtělo, načež místo přestupu oznámil svou rezignaci. V rámci Škody pak vedoucí post zaujal Bernhard Maier, který přišel od Porsche. A právě on se nyní poprvé rozpovídal o tom, co máme u značky do budoucna očekávat.
„Automobilový průmysl se nachází v bodu zlomu. Nastupují tři základní trendy, které lze pojmenovat jako elektromobilita, digitalizace dopravy a konektivita,“ uvedl Maier v rozhovoru pro magazín Forbes s tím, že v příštích deseti letech bychom se měli dočkat většího množství změn než za posledních pět dekád. Jízda autem by se dle něj měla stát „bezpečnější, komfortnější i zábavnější“. Tím však rozhodně nemyslí nic, z čeho by byli nadšeni pravověrní petrolheadi, neboť „celý ten vývoj bude současně ovlivněn požadavky na bezemisní mobilitu“.
Je tedy evidentní, že Škoda skutečně míří k drátům a cívkám, jak ostatně naznačila již studie Vision S osazená hybridním ústrojím. Tak trochu jsme přitom očekávali, že produkční SUV Kodiaq bude tedy vůbec prvním modelem značky, který klasické spalovací ústrojí spojí s elektromobilem. Maier však uvedl, že nakonec tato pocta - či „pocta”, chcete-li - připadne současnému Superbu. Vlajková loď značky by se přitom jako plug-in hybrid měla dostat do prodeje ještě v této dekádě, nejspíše tedy v příštím či přespříštím roce.
Následovat by nejspíše mohl Kodiaq, mnohem podstatnější však je, že Superb PHEV bude „s ne příliš velkým časovým odstupem následovat plně elektrická Škoda. Rozhodující pro náš další vývoj je ale cena a kapacita baterií. Pro naše zákazníky musí být automobil dostupný a využitelný v každodenním provozu. Na to jsou u Škody zvyklí a tak to zůstane i nadále,“ dodává k budoucnosti značky Maier.
Prodeje Škody se v uplynulých letech vyvíjely dobře, prodat 1,5 milionu aut v roce 2018 je ale přesto už nyní nereálné
Kromě toho nový šéf značky přiznal, že předchozí Vahlandův plán zvaný Strategie 2018 v některých ohledech nebude naplněn. Řeč je především o dosažení 1,5 milionu prodaných vozidel, k čemuž mělo dojít již za dva roky. Tato expanze se však do značné míry opírala o ruský trh, který se aktuálně zhroutil, a také o Čínu, která se již nevyvíjí takovým způsobem, jak se před pár lety předpokládalo.
Nově se tedy začíná formovat tzv. Strategie 2025, která se i nadále hodlá značnou měrou zaměřit na největší trh světa. Měnit se však v rámci nového plánu bude portfolio, které bude Škoda nabízet. „Loni v prosinci jsme se s naším strategickým partnerem v Číně dohodli na rozšíření tamní nabídky SUV o dva nové modely. Půjde o větší SUV ve stylu coupé a zvlášť emotivní malý crossover.“
Potvrzeny jsou tedy předchozí spekulace, dle kterých by Škoda skutečně měla nabízet čtveřici crossoverů a SUV, z nichž jedno by bylo ztvárněno po vzoru BMW X4 a spol. jako kupé, navzdory přítomnosti čtveřici dveří. Aktuálně však stále není jisté, na jaké trhy ono kupé a nejspíše Fabia s větší světlou výškou zamíří. Vše prý bude záležet na dalším vývoji automobilky, přičemž Maier nevylučuje dokonce ani možnost příchodu či spíše návratu do USA, třebaže nahrazení VW na tomto trhu zůstává ryzí spekulaci. Tak či onak se to nemá stát v nejbližší době.
Momentálně je pro značku expanzivní prioritou vstup na jihokorejský trh, ke kterému dojde ještě letos. Mimo to se dočkáme také výrazných investic do tuzemských továren, zejména pak v případě Kvasin. To má spojitost nejen s výrobou nového SUV Kodiaq a Seatu Ateca, ale také s velmi dobrým přijetím nového Superbu ve všech zemích, kde se tento model nabízí.
České SUV-kupé opravdu vznikne, potvrdil to sám nejvyšší šéf Škody. A počítá se i s malým SUV na bázi Fabie
Maier uvedl, že v prosinci celosvětové prodeje vlajkové lodi narostly o 40 procent, v rámci západní Evropy pak dokonce o 90 %. Zatímco tedy původně se v Kvasinách plánovalo s navýšením pracovních sil o 1 300 zaměstnanců, nyní by to mělo být ještě o pár set lidí více. Cílem je výroba 280 tisíc vozů ročně, tedy o 30 až 40 procent více než v současné době.
Ne všem modelům se ale daří tak dobře, klesá hlavně zájem o Rapid, jehož globální registrace poklesly o 12 %. To je dle šéfa značky dáno hlavně oním propadem ruského trhu, kde jde o klíčový model Škody. Mimo to se ustálila také poptávka po Fabii, ovšem v tom smyslu, že v zhruba v půlce loňského roku značka realizovala několik mimořádných směn.
Celkově má ovšem Škoda za sebou nejlepší výsledek ve své 120leté historii. Finální čísla prý sice ještě nejsou uzavřená, nicméně podle Maiera značka dosáhla 1 055 500 registrací. V rámci Evropy tak má 4,3procentní tržní podíl, cílem je však 5 %. Zlepšit se ovšem prý musí především operace ve Francii a Itálii, uzavírá Strategii 2025 nový šéf Škody.
My pak jen dodáme, že služebními vozy Maiera jsou veškeré stávající modely značky od Citigo až po Superb. V soukromí ale zůstává věrný svému předchozímu chlebodárci, přičemž dosavadní Cayenne by zakrátko mělo vystřídat Porsche 911 GT3. Škoda by tedy měla být v dobrých rukou, zvláště když její šéf je původně vyučený automechanik...
Kompletní rozhovor s Bernhard Maierem si můžete přečíst v únorovém vydání časopisu Forbes.
Bernhard Maier se již ve Škodě plně aklimatizoval, na své předchozí působiště - tedy značku Porsche - ale nadále nazapomíná
Zdroj: Forbes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva