Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Stylové Škody na léto: na české kabriolety je třeba půl milionu
11.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Léto je tady a střecha chce dolů. Co ale když máte rádi škodovky, které střechu dávají nerady? Není tu jen stará Felicia, lze mít i novější kusy.
S blížícím se létem, rostoucími teplotami a krásným počasím přestávají stačit otevřená okna. V člověku může klíčit potřeba pořídit si nějaké zajímavější auto. Něco, v čem se bude dát pohodlně a uvolněně se projíždět krajinou, ale i městskými bulváry. Něco, co má střechu jen tehdy, když ji opravdu potřebujete - kabriolet.
Lze si pořídit starý stroj či nový, drahý či levný, s pevnou střechou či s plátěnou - možností je spousta. Kabriolety vyrábí také spousta značek od Itálie po Švédsko, od Japonska po Ameriku. A Mladá Boleslav není výjimkou. Jak fanoušek automobilky Škoda nepochybně ví, jedním z nejslavnějších modelů je Škoda Felicia vyráběná mezi léty 1959 a 1964.
Těchto aut vzniklo celkem asi 15 tisíc kusů, takže zas tak vzácné nejsou, přesto ale pohled na tento stroj v provozu se staženou střechou potěší. A jízda v něm určitě ještě více. 55 koní nejsilnější verze Felicia Super, která měla pod kapotou třináctistovku, sice není nijak moc, ale také jsme v roce 1959. Vůz neváží ani tunu a jeho maximálka je 135 km/h, což je s otevřeným autem bez deflektoru dost a dost.
Čas od času se nějaký pěkný kousek na prodej objeví za ještě rozumnou cenu - a zrovna teď je ta chvíle. Tahle červená kráska je k mání za 450 tisíc korun a vypadá, že je v dokonalé kondici. Podle popisu inzerátu byla vloni důkladně opravena, či spíš částečně zrenovována, včetně brzdového systému, palivového čerpadla, spojky či zapalovacích svíček. Lak na karoserii byl údajně obnoven v 90. letech. Vypadá to jako dobrá nabídka, chcete-li stylově vstoupit do světa veteránů.
Ač se to pohledem na dnešní nabídku Škodovky nemusí zdát, kabriolety s logem Škoda vznikaly ještě v relativně nedávné době. A leckdy byly dokonce i čtyřdveřové, což je pro kabriolet relativně vzácné řešení kvůli torzní tuhosti, resp. jejímu zoufalému nedostatku. Nevznikaly ovšem přímo v režii automobilky Škoda, nýbrž přičiněním firmy Metalex.
Ta stojí nejen za relativně známým Favoritem kabrio, nazvaným MTX Roadster, ale také za podobně upravenou Felicií, pojmenovanou MTX Cabrio. Také, ještě před rokem 1989, upravovala Rapidy na verze s plátěnou střechou. Ty nicméně mířily zejména na zahraniční trhy. A byly to dvoudveřové stroje už z výroby. Metalex však postavil jen asi tucet otevřených Rapidů; firem, které se tímhle zabývaly, bylo více. Jmenujme například britskou společnost LDD, Ludgate Design & Development, která údajně přestavěla 343 aut s volantem vpravo a nabízela je na britském trhu přímo v dealerstvích Škodovky.
Technicky tu nebylo kromě střechy nic odlišného od běžného Rapidu - ale to nebylo špatně, neboť tenhle stroj byl po této stránce docela na výši, měl např. čtyřpístkové přední brzdy nebo pokročilou zadní nápravu. Je jich výrazně méně než prvních Felicií, ale také se občas objeví nějaký stroj na prodej.
Nyní je například k mání červený stroj, který je dílem zmíněné firmy LDD. Je postavený na Škodě Garde, která s některými zmíněnými technickými vymoženostmi přišla jako první. Volant vpravo už nebude problém ani u nás, i kdybyste chtěli tohle auto „postavit na bílé noty”, tedy mít normální, nikoliv veteránskou registraci. I na tu byste ale dosáhnout, protože rok výroby tu je 1985.
Rapid byl tedy dvoudveřový kabriolet, vzniklý z dvoudveřového kupé. Následoval MTX Roadster, který vznikl ze Škody Favorit. Nicméně ty se vyráběly jen s pěti dveřmi a Metalex z nich stavěl dvoudveřové a dvoumístné vozy. Vzniklo jich údajně okolo 150 kusů a většina byla také určena k exportu. I tenhle stroj však občas v českých luzích a hájích potkáte.
MTX Cabrio, stroj postavený z novodobé Felicie, již je strojem čtyřmístným - a také čtyřdveřovým. Vzhled tohoto stroje trochu připomíná produkty kalifornské firmy NCE, která je schopna udělat kabriolet klidně z Jaguaru XJ. Není potřeba dodávat, že torzní tuhost Felicie značně utrpěla, ale tenhle stroj v každém případě nebyl nikdy stavěn na řezání zatáček. Zbytek techniky ale zůstává, pořád to je "ocucaný Favorit".
MTX Cabrio je nicméně o dost vzácnější než MTX Roadster, údajně vzniklo všehovšudy jen 37 kusů. A jeden z nich, v tmavě zelené barvě, je na prodej. Pod kapotou je 68koňová třináctistovka, což může být škoda, protože MTX Cabria se dělala i se silnější šestnáctistovkou. S tou ale přední náprava Felicie trpěla, protože to byl těžký motor. Konkrétní kousek na prodej v nedávné době neprocházel žádnou větší údržbou, ale podle fotografií je ve velmi dobrém stavu a údajně není rezivý, což je u Felicie vážně úspěch. Výhodou také může být, že tenhle vůz je na prodej v Čechách, ne někde na druhém konci Evropy.
O všechny tyto stroje bude jistě dost velký zájem a z trhu obvykle rychle zmizí, takže pokud chcete do letních prázdnin vyjíždět se složenou střechou v autě české výroby, není asi času nazbyt. Na druhou stranu, kabriolety vyrábí spousta značek. A většinou vyrobí víc než sedmatřicet kusů...
Původní Škoda Felicia vzbudí obdiv, kam přijedete
Škoda Rapid 120G Cabrio bude v ČR také unikátem...
... podobně jako čtyřdveřové MTX Cabrio
Zdroje: Mobile.de poprvé a podruhé, Brightwells.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 7 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 8 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 10 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 11 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva