Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Studie ukázala, že Škoda volí chytře jména svých modelů, závidět ji může i Ferrari
17.2.2021 | Petr Prokopec
Na správné pojmenování modelů aut existuje tisíc názorů a každý může mít svou relevanci. Studie ale ukázala, že přinejmenším z jednoho pohledu je lepší držet se klasických jmen - lidé si je lépe pamatují.
Pokud své ženě nebo dceři pořídíte třeba takovou Toyotu Yaris, můžete se pomalu spolehnout na to, že do týdne bude japonský hatchback přejmenován na „jaríska“, který se tak stane pomalu členem vaší rodiny. Pro samotnou automobilku je to doslova požehnání, neboť je mnohem pravděpodobnější, že tak získala loajálního zákazníka. To samé lze říci o škodovkách jako Octavia nebo Fabia - označení jako „oktávka” a „fabka” zdomácněla. V takovém případě se musí stát něco velmi nepříjemného, aby člověk nesáhl při koupi nového vozu po tomtéž modelu a nebudou za tím stát jen kvality či design vozu, ale také jeho název.
Právě na tuto problematiku se totiž zaměřila studie britské společnosti Vanarama, která tak reagovala na snahy Cadillacu, který se momentálně znovu pokouší prosadit i v Evropě. Americká automobilka totiž momentálně používá názvy jako CT4 či CT5, nicméně od příštího roku chce celé své produkci dávat familiernější jména jako Escalade či Eldorado. Na základě studie sestavené Brity pak jde o krok správným směrem, neboť skutečné názvy si lidé jednoduše pamatují daleko více a lépe než alfanumerické označení nebo užití pouhých několika číslic či písmen. Což je pozoruhodné, uvážíme-li, že automobilky často sahají po označeních jako i30 pro zachování přehlednosti a srozumitelnosti své nabídky.
Britové ale zanalyzovali 253 nejznámějších aut od 45 světových značek a mohou tvrdit, že takový VW Golf zůstává v myslích lidí daleko více než třeba Mazda 3, neboť s německým vozem je spojena 47procentní zamapatovatelnost, zatímco s tím japonským pouze 21procentní. S trochou nadsázky tak lze tvrdit, že pokud by Mazda použila domácí označení Axela, mohlo by to její registrace zvýšit o oněch 26 procent, což by loni představovalo takřka 7 tisíc extra prodaných aut.
Nikde samozřejmě není psáno, že pokud si vůz vybavujete pod jeho názvem, ihned si jej jdete koupit. Je však jasné, že pokud se vám pod kůži nezaryje ani jméno vozu, opakovaný nákup je méně pravděpodobný. Cadillac tedy kráčí správným směrem a i Škoda dělá dobře, když se drží tradičních jmen a pokud vymýšlí nová, jsou to opět slovní pojmenování. Třebaže se můžeme ptát, jak moc se někomu vryjí pod kůži poněkud zparchantělá označení, jako Karoq.
Zpět ale k britské studii, v jejímž případě bylo popsané jasně potvrzeno portfoliem Ferrari, které volí rozličné podoby jmen a ve výsledku dělá hůře než Škoda. Označení vozů Enzo, California či LaFerrari si totiž lidé pamatují daleko více než číselná nebo alfanumerická označení 812, 488 či F8. Pozoruhodné přitom je, že v případě italské značky poslední zmíněný název táhne nejméně, zatímco v rámci celé branže jsou nejméně zapamatovatelná jména vyjádřená několika písmeny, zatímco alfanumerické označení je druhým nejlepším po klasických názvech.




Britové v nové studii dokázali, že od názvu vozu se nemalou měrou odvíjí jeho úspěch. Klasická jména si totiž lidé pamatují více než číselná, písmenná či alfanumerická označení. Grafika: Vanarama
Škoda tak dělá dobře, že dále používá pro své modely jména, tím spíše pak ta dekády neměnná. Foto: Škoda Auto
Ferrari pojmenovává svá auta lecjak, v jeho případě je tak nejsnáze zjistitelné, že třeba model LaFerrari utkvěl v paměti dvakrát více lidem než 488 či F8. Foto: Ferrari
Zdroj: Vanarama
Bleskovky
Audi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
včeraDrzí zloději ukradli díly ze sedmi aut přímo v sídle slavného úpravce, výsledkem je škoda za 7 milionů
4.3.2025Provokace: Porsche zajelo rekord okruhu mezi silničními auty s vozem, který už 6 let nevyrábí
3.3.2025
Nejnovější články
Detaily plánů EU na „nápravu” automobilového průmyslu jsou směšné, odtržení od reality nemůže už být větší
před hodinouVýrobce náklaďáků říká, že toto je poslední nový diesel, který kdy vyrobí. Tomu se říká ztráta smyslu pro realitu
včeraNadšenec si vlastníma rukama staví skrytou podzemní garáž pod svým domem, naráží na pozoruhodné problémy
včeraČíňané potvrdili, že svá Porsche a Ferrari za cenu škodovek nabídnou po celém světě. Teprve teď se Evropa musí bát
včeraAudi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva