Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Studený start slavného Porsche připomene trápení ze starých Škod, je ještě složitější
8.7.2021 | Petr Prokopec
Bez sytiče jste svého času v mladoboleslavských vozech při studeném startu nedali ani ránu. Má jej i tento slavný stroj, nastartovat ho je ale ještě složitější než jen pohnout páčkou.
Škodě se svého času přezdívalo Porsche východu. Stála za tím jak neobvyklá koncepce motoru vzadu a pohonu zadních kol, tak úspěchy v rallye. Společného toho ale obě značky mají trochu více, třeba poněkud složitější proceduru startu letitých modelů. Stačí totiž jen zavzpomínat na Škodu 120, kterou jste chtěli nastartovat za studena. Nestačilo pouhé zastrčení klíčku do zapalování, ale pohrát jste si museli rovněž se sytičem. Bez pomoci páčky na středovém tunelu se totiž pohonná jednotka nebyla schopna udržet v chodu.
Nostalgické vzpomínky v nás spustilo nové video, které mapuje proceduru studeného startu Porsche 917 K (nebo také KH čili Kurzheck alias zkrácená záď). Ta je nicméně o poznání náročnější, jak dokládá Paul Lanzante, který má tento exemplář aktuálně v péči. Společnost RM Sotheby's jej totiž v srpnu pošle do aukce, což je nemalá příležitost hlavně pro fanoušky Steva McQueena. Právě v jeho filmu Le Mans se totiž tento vůz objevil, a to navíc jako vítěz slavného závodu.
Dražební kladívko ale zahoďme stranou, v rámci procedury studeného startu je totiž mnohem důležitější kabel, kterým propojíte běžnou zásuvku a ohřev oleje. Ten je totiž třeba rozehřát na 60 stupňů Celsia. Poté zapnete hlavní spínač vedle nádržky, stejně jako třeba zapnout i druhý na palubní desce. Na té se ostatně musíte chvíli zdržet, neboť je třeba pozapínat prakticky vše, od nádrží až po zapalování. Tím ale celý proces stále ještě nekončí.
Pokud nyní tipujete, že na řadu přichází sytič, tipujete správně. Jakkoliv Lanzante jeho užití v tomto případě nedoporučuje. Dané zařízení totiž v podstatě sloužilo k obcházení škrticí klapky a zvýšení bohatosti směsi benzinu a vzduchu. Pokud by však dle britského specialisty byl sytič zapojen, došlo by k zašpinění svíček, které by již následně neházely správnou jiskru. Ze stejného důvodu pak Lanzante nedoporučuje ani nástřik benzinu přímo do trumpet sání.
Ideálem je dle Brita čistící kapalina brzd, která směs obohatí, ovšem souběžně s tím dojde k jejímu odpaření. Svíčky jsou tak v pohodě, načež může dojít k nastartování. Zapotřebí je ovšem dvou lidí, kdy jeden sedí v kokpitu a druhý udržuje motor pod 2 500 otáček. Ty pak postupně navyšuje na tři tisíce, a jakmile olej dosáhne provozní teploty, je vůz připraven ke startu. Hrátky se sytičem ve staré Škodě tak vedle tohoto byly vlastně ještě legrace.
Porsche 917 K mělo poměrně složitou proceduru studeného startu. Dáme ovšem krk na to, že majitel kousku, který příští měsíc míří do dražby, si ji bude více než užívat. Ilustrační foto: Porsche
Zdroj: RM Sotheby's@Youtube
Bleskovky
- Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
před 2 hodinami - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Panigale V4 a LEGO Technic: postav si svůj motocykl 11:24
- Testy WSBK a WSSP v Jerezu včera 18:00
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa 25.11.2024
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
Nejčtenější články
- Někdo najel s nezničitelným kombíkem Mercedesu během pár let 817 tisíc km, vypadá pořád jako nový
29.10.2024 - Hybridizace dalšího uctívaného Porsche 911 bude hlavně dárek pro stávající majitele, poznají tzv. Ferrari efekt
29.10.2024 - Cadillac do detailu ukázal svůj luxusní obytný vůz budoucnosti, vypadá jako z jiného světa
29.10.2024 - Ne všichni ve VW jsou mimo: „S elektromobily jsme ignorovali zákazníky,” říká zaměstnanec, zatímco se rýsují továrny na zavření
30.10.2024 - Stále hůř: Šéf ostrých Porsche říká, že na koupi GT3 máte asi rok, maximálně dva, pak ji zabijí emisní regulace
30.10.2024
Živá témata na fóru
- VZKAZY 11.27. 14:40 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.27. 13:34 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.27. 13:28 - GeneHawkins
- Lampárna (stěžovatelna) 11.27. 12:52 - M.Z.
- Detektory policejních radarů 11.27. 10:52 - mafel
- OT - ski a horo vybavení 11.26. 12:35 - pavproch
- BMW Divize 11.26. 10:17 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB