Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Strůjci německých zákazů dieselů dostali těžkou ránu, všechny mohou brzy padnout
26.2.2019 | Petr Prokopec
Němečtí politici konečně pochopili, že se nemusí nechat držet v kleštích od jedné příspěvkové organizace, kterou sami platí. Přichází tak se změnami předpisů, které s překvapivou podporou EU učiní zákazům dieselů v Německu konec.
Německý boj proti starším dieselům byl jedním z hlavních témat loňského roku. Jeho obětmi se nakonec nestali jen lidé vlastnící vozy plnící emisní normy maximálně Euro 4 nebo Euro 5, ale i spousta Němců, kterým zákazy vjezdu těchto aut do určitých částí měst měly naopak pomoci. Stalo se totiž přesně to, k čemu velí logika - Němci po zavedení zákazů nedali své vozy poslušně do šrotu, jak si nejspíše organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) představovala. Místo toho začali zapovězené ulice objíždět, kudy mohli.
Než se dostaneme k podstatě této věci, sluší se v rychlosti připomenout, jak je vůbec možné, že zákazy vjezdů jsou v takové míře uplatňovány pouze v Německu. Limit 40 mikrogramů NOx platí přece pro všechny členské státy Evropské unie. Navíc se nedá předpokládat, že by Němci jezdili a znečišťovali vzduch více než třeba Italové, Španělé nebo Francouzi. Nicméně v těchto zemích jsou kontrolní měřící zařízení umístěna tam, kde by je člověk čekal, tedy v rezidenčních oblastech, nikoli blízko nejrušnějších silnic. V Německu ale na to šli přesně naopak.
Na začátku byl patrně dobře míněný záměr, však jde jen o kontrolní měření, situace ale využila DUH a na základě těchto měření začala plnění platných limitů vymáhat. K soudu tak doputovaly žaloby na města, která podle DUH nezajistila občanům adekvátně čisté ovzduší a soud je donutil konat. Výsledkem byly zákazy vjezdu obvykle do míst, kde se emise měří hned vedle silnic, popř. v celých městech.
Že to nemá logiku, jsme upozorňovali mnohokrát. Sami soudci se mohli chytit za nos a říci, že smyslem platných pravidel přece není vymáhat stoprocentní plnění limitů na jakémkoli místě v jakoukoli dobu. Politici též mohli udělat své a podnítit přesun měření nebo úpravu zákonů. Nic z toho se ale nestalo, a tak zákazů jen přibývalo a přibývalo, až někdo začal přemýšlet v Mnichově.
Právě starosta bavorské metropole odmítl držet ústa a krok a řekl to, co všichni dávno viděli: „Císař je nahý!” Tedy že celá mašinérie jdoucí proti naftovým motorům je naprosto neopodstatněná. Poukázal na to, že v Hamburku, kde byly zavedeny první zákazy, omezení situaci nezlepšila a hmatatelný efekt byl jediný - že se část dopravy z uzlů přemístila do rezidenčních oblastí, kde se kvalita ovzduší zhoršila. To starosta Mnichova nechtěl dopustit, a tak řekl zákazům jasné ne s tím, že na všech podstatných místech je kvalita ovzduší velmi dobrá a fakt, že jsou limity občas překračovány na vnitřním okruhu Mittlerer Ring, nelze řešit tak, že dopravu dostane lidem pod nos.
Až v reakci na to začaly přemýšlet politické špičky celé země a začaly konat. Je pikantní, že se vláda v prvé řadě obrátila na Brusel s dotazem, jestli EU nebude vadit, když proti zákazům dieselů začne aktivně konat. To by člověk od hrdých Němců nečekal, ještě více pak překvapí reakce samotného Bruselu, který vše označil za německou záležitost, do které se nehodlá vměšovat.
V reakci na to byla na 12. března svolána klíčová schůzka vládních představitelů, která má účinnými kroky zákazy dieselů ve stávající podobě prakticky zrušit. Samotné limity koncentrace NOx na metr čtverečný Němci samozřejmě změnit nemohou, ovšem způsob jejich měření či interpretace výsledků ano. Snahou tak bude měřit emise škodlivin tak, aby byla zjišťována dlouhodobá koncentrace oxidů dusíku v místech, kde žijí lidé, nikoli krátkodobá tam, kde jezdí auta.
Dále má být zákonem stanoveno, že autům, která neprodukují více jak 270 miligramů NOx na kilometr, nemůže být zakázán vjezd kamkoli bez ohledu na lokální předpisy. To by omezovalo pouze vozy plnící normu Euro 3 a starší a ty jsou beztak dávno omezeny emisními zónami, u těch už Němci žádné úlitby neočekávají.
Tyto dva kroky by veškeré zákazy učinily okamžitě odvolatelnými a znamenaly by návrat k předchozímu stavu, kdy žádný objektivní problém v podstatě neexistoval. A může se to stát velmi rychle, neboť vládní kroky mají zákazy dieselů na spolkové úrovni učinit zrušitelnými již k 15. březnu. Čekejme obstrukce, takže tak rychle to nejspíše nepůjde, realistickým cílem je ale jejich odstranění ještě v průběhu letošního roku.
Skoro se tedy zdá, že se do Německa vrátil zdravý rozum a začalo se jednat na základě faktů, nikoli domněnek a zbožných přání. To je obecně dobrá zpráva, všichni Češi z ní ale nadšení nebudou - díky dosavadním omezením se k nám z Německa dostávala spousta levných a ještě dobrých dieselů. S tím by byl po odvrácení zákazů vjezdu pro novější auta jistě rychle konec...
Omezení ve dvou hamburských ulicích se projevila tak, že se kvalita ovzduší zhoršila v rezidenčních čtvrtích. Mnichov na základě toho vytáhl do boje proti zákazům a velmi rychle se dočkal zastání na spolkové úrovni
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 58 minutami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje včera 20:00
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
Nejnovější články
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 59 minutami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před hodinou - Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
včera - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB