Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Střezte se, Tesla Model S se žene do Evropy
4.11.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Elon Musk asi vycítil šanci, jak se po americké vlně zeleného optimismu svézt na té ještě zelenější a podpořit svůj prodělečný podnik evropskými dotacemi.
Jinak si totiž nelze vysvětlit, proč by Tesla Motors poté, co v USA prodala minimální množství modelu S, podle vlastních slov eviduje 13 000 závazných objednávek z celého světa a stále odkládá náběh sériové výroby většího množství kusů, chtěla někam expandovat. Jiný model přitom nevyrábí, ani nenabízí.
Ke konci září firma vyrobila 255 exemplářů Model S, 132 z nich bylo registrováno, koncovými zákazníky zřejmě jen v malé míře. V říjnu, přesně 29., se firma pochlubila, že vyrobila tisící karoserii Model S (což má stále daleko k tomu, aby bylo vyrobeno tisíc aut, natož aby byla někomu dodána), přičemž sériové číslo karoserie na fotce tuto událost oslavující činilo 396. Nevíme, kdo přesně tuto informaci „vyštrachal” jako první, později to ale na svém blogu přiznal i sám šéf firmy Musk. Mluvčí firmy ovšem bez dalšího komentáře odmítla, že by to znamenalo pouze 400 vyrobených karoserií a že číslo 396 v tomto případě není určující. Zajímavé, myslíte si, že budete tisící vyrobenou karoserii oslavovat na 396. kusem? Nebo že číslování začnete na kótě -604?
S každým dalším prohlášením, s každým další činem Tesly je stále více jasné, o čem všem Elon Musk a jeho kolegové lžou. Ano, auto stvořili, dokážou jej vyrobit a ono dokonce i jede, ale to není nic přelomového. Elektromobily netrápí to, že by nemohly jezdit dobře nebo rychle, to je ostatně zřejmé i z našeho nedávného testu Opelu Ampera. Ono je trápí to, kam mohou dojet a za jak dlouho se mohou nabít. Na tyto problémy Tesla nenašla řešení, ani jej najít nemohla, při dnešním stavu techniky je to prostě neřešitelný úkol.
Konec konců, podívejte se i na video s reálným dojezdem Ampery při aktivnější jízdě. Se 150 koňmi výkonu a 16 kWh v akumulátorech jede 10 minut, obvykle se přitom nabíjí i skoro stejně dlouhý čas v hodinách, méně než 4-5 hodin nestačí ani v optimálním případě. Kam asi dojede základní Model S s 40 kWh (2,5 x tolik) v akumulátorech, výkon motoru 270 kW (367 koní, znovu 2,5 x tolik) a ještě o mnoho set kilogramů vyšší hmotností? O moc dále to nebude (však 40 kWh je ekvivalent asi 15 litrů benzinu, na ty třeba v BMW 550i snadno ujedete méně než 50 km) a doba nabíjení bude znovu 2,5násobně vyšší, pokud shodou okolností nenarazíte na nějaký superzdroj energie (který ovšem bude poškozovat životnost akumulátorů). To je k užitku málokomu.
To by ale možná zákazníkům ani nevadilo, problém Tesly tkví v něčem jiném. Akumulátory nejen že mají vzhledem ke své hmotnosti a rozměrům malou kapacitu a dlouhou dobu dobíjení, ony jsou i velmi drahé. Tesla přitom na svůj Model S nasadila očividné dumpingové ceny, jen v nízké ceně tkví možná i skutečný zájem o její novinku. Jenže auto se za dané peníze vyrobit prostě nedá, a tak Musk masovější výrobu už rok odkládá, zdržuje a čeká... asi na zázrak. Zřejmě si před pár lety přečetl dnes očividně nerealistické prognózy o poklesu ceny Li-ion akumulátorů a vsadil na tuto kartu - že než Model S začne vyrábět, ceny „baterek” budou nízké a on bude mít slušný technologický náskok. Jenže ceny dostatečně neklesly, jak by bylo třeba a on má akorát velký problém.
Řešením je pro Muska dostat peníze od někoho jiného než od kupujících a cestou k tomu může být i vydat se s modelem S za oceán. Řekl doslova: „Naším cílem bylo vždy postavit to nejlepší auto na světě a nastavit nové standardy z hlediska bezpečnosti, dojezdu a výkonu. Dosáhli jsme toho v Severní Americe (pár set prodaných aut, kumulovaná ztráta přes 17 miliard, téměř 13 000 neuspokojených objednávek, tisící vyrobená karoserie s číslem 396 - pozn. red.), teď je čas uvést mimořádné jízdní schopnosti modelu S i do Evropy.”
Vzhledem k dřívějším prodejům modelu Roadster na Starém kontinentu tu výrobce disponuje i jistou omezenou dealerskou sítí, otázkou ale je, co v ní chce nabízet. Model, kterým není schopen uspokojit hlavně americkou poptávku zřejmě na roky dopředu? Těžko, chce zde nabízet znovu jen své vize, plány, nerealistická očekávání a na jejich realizaci dostat další peníze od místních úřadů. Smutné je, že coby reprezentantovi „zelených technologií budoucnosti” (často věčné budoucnosti) mu bude jistě sypáno ze všech stran, i když je stále jasnější, že tudy cesta nevede. Však se podívejte, nad čím se rozplývá šéf Evropské komise a čemu věří francouzský ministr. I proto je na místě obezřetnost. Pro nás všechny by bylo lepší, kdyby Tesla dále tahala peníze z kapes hlavně amerických daňových poplatníků (nedávno třeba dostala grant 10 milionů dolarů, skoro 200 milionů korun, od státu California na vývoj modelu X, o takových plivancích do miliardového moře už se ani nemluví) a důvěřivých investorů...
Toto je tisící vyrobená karoserie (pouze karoserie) Model S s výrobním číslem 396. Musk to přiznal, mluvčí firmy ale odmítla, že by to značilo produkci pouze kolem 400 kusů
Model S nevypadá špatně a podle recenzí ani špatně nejezdí. Ale její praktická použitelnost je nadále zoufalá a vyrobitelnost za danou cenu zjevně nulová. Však vůz je o mnoho levnější než výrazně jednodušší Roadster...
Zdroje: Motor Authority, Green Car Reports, Daily Tech, Engadget
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Živá témata na fóru
- Kudy do Dolomit 11.25. 04:26 - irischamplin
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Policejní kontroly a měření 11.25. 03:31 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 00:20 - GeneHawkins
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz