Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Stávka proti Tesle v Evropě nabírá nepříjemnou pachuť a silný zápach, přidají se k ní i popeláři
15.12.2023 | Petr Prokopec
„Tak kdo se ještě přidá?” mohl by nyní se svým svérázným smyslem pro humor říci Elon Musk. Zatím se zdá, že i když se proti němu a Tesle obrací polovina Skandinávie, uhnout nehodlá, s odbory zjevně vyjednávat nemíní.
Švédsko je považováno za světového lídra v rámci nakládání s odpadky. Na jejich třídění ostatně poprvé došlo již v roce 1885, kdy začaly být od zbytků jídla, kovů, papíru či plastu oddělovány skleněné lahve. Dnes má každá domácnost povinnost třídit mezi deseti až patnácti různými druhy odpadků, čímž lidé v průměru stráví 40 až 50 minut týdně. Z našeho pohledu je to úsměvné, ale berme to jako součást tamní kultury. Dnes je i díky tomu recyklováno přes 50 procent všech odpadků.
Aby se Švédové na tuto úroveň dostali, padlo v roce 1994 rozhodnutí, že každá městská či obecní samospráva je zodpovědná za odpad místních domácností a firem. S ohledem na onu úroveň třídění pak jeho svoz zadává soukromým firmám, které jsou placeny z poplatků vybraných jak od občanů, tak i podnikatelů. Jejich výše se liší dle příslušné oblasti, přičemž ji ovlivňuje i to, jak chce ta která samospráva motivovat lidi k většímu či menšímu třídění. Vždy ale platí, že příjmy nesmí převýšit náklady.
Proč ale o něčem takovém mluvíme? Stojí za tím už mnohokrát probíraná stávka, která má přinutit Teslu k podpisu kolektivní smlouvy s odbory. Za tím dle původních informací mělo stát 130 firemních mechaniků, ti však na základě pozdějších zjištění byli s platebními a pracovními podmínkami spokojeni. Místo toho měly protest zorganizovat odbory IF Metall, kterým se nelíbí, že je Tesla obešla. K těm se pak následně přidaly další unie, načež uklízečky přestaly udržovat firemní showroomy, dělníci v docích přestali vykládat auta a elektrikáři opravovat síť Superchargerů.
Jen u toho však nezůstalo, zatím asi nejvíce Teslu zasáhla stávka pošťáků, kvůli které automobilka přestala dostávat od úřadů registrační značky a příslušné dokumenty. Nově pak značce hrozí, že se bude muset vypořádat s odpadky, neboť ke sporu se hodlají přidat také popeláři. Organizace Transportarbetareförbundet (Odborový svaz pracovníků v dopravě) totiž oznámila, že pokud Tesla onu nepodepíše, nebude z jejích showroomů od 24. prosince svážen odpad, čím celá akce nabírá nepříjemnou pachuť a potenciálně i silný zápach. Odbory to považují za projev sympatií, spíše však jde o další projev vydírání.
„Tato míra sympatií je velmi vzácná. Používáme ji, abychom ochránili kolektivní dohody a bezpečnost švédského odborářského modelu,“ uvedl Tommy Wreeth, prezident Transportarbetareförbundet s tím, že „Tesla nemůže ignorovat normy švédského trhu práce“. Což jsou možná krásná a noblesní slova, nicméně je otázkou, zda by odborům pomohla u soudu, kam by automobilka měla zmíněnou unii rozhodně hnát. A s ohledem na její předchozí kroky to dost pravděpodobně udělá.
Praktiky nejen švédských odborů jsou nepochybně kontroverzní a celkem chápeme, že Tesle nevoní. V žádném ze švédských zákonů se nepíše, že firmy musí podepsat kolektivní smlouvy s odbory, jde pouze o zvyk, o jehož smyslu se už nějaký čas pochybuje - kritici tvrdí, že o zaměstnance už odborářům dávno nejde, mají bojovat jen o své pašalíky. Ostatně zde se zdá být jejich reakce mimořádně absurdní - jak už padlo, jde tu „jen” o 130 mechaniků, kteří nebyli nespokojení, to odbory byly nespokojené s fakticky bezproblémovým stavem.
Bude Tesla po Vánocích ve Švédsku zavalena odpadky? Stát se to může, ani tato hrozba ale nepřiměla automobilku opustit své představy o způsobu nastavování vztahů se zaměstnanci. Foto: Tesla
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
dnes - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
včera - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Někdo si koupil poslední vrcholný luxusní dálniční stíhač Mercedesu a sotva s ním jezdil, ztrátu hodnoty si vyžírá řádně
před 6 hodinami - Elektromobily podle studie svou životností překonávají spalovací vozy, vydrží prý skoro 20 let v průměru. Je to výsměch, šlendrián a tmářství
před 7 hodinami - Řidič Policie ČR před „rekordní nehodou” nesmyslně riskoval. Rychlost ani styl jízdy neodpovídaly tomu, kam jel
před 9 hodinami - Zisky Bosche se prudce propadly, ani 11 500 propuštěných nezamezilo minutí cíle o polovinu
před 10 hodinami - Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.03. 21:42 - M.Z.
- OT - zavírám krám, uklízím 02.03. 16:48 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 02.03. 15:03 - pavproch
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus