Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Stále běžně použitelný vůz v klání s Formulí 1 ukázal, kam až zašla dynamika moderních aut
28.8.2021 | Petr Miler
Žádný tuning, žádný extrémní stroj využitelný pro jediný účel, ale silniční vůz krytý zárukou schopný posloužit klidně čtyřem lidem při každodenních přesunech dokáže dlouho držet krok i se závodními extrémy.
Málokomu nějak nepřiroste k srdci to, na čem vyrostl, ať už je to jaké chce. Jistě i proto máme nejblíže k autům vyráběným přibližně do první dekády tohoto milénia, která měla na prvním místě zákazníka, a tak zejména sportovně laděné modely před snahou o vyhovění těm či oněm předpisům preferovaly řidiče. Kdyby trh nebyl sešněrovaný pravidly bojujícími hlavně za minimalizaci papírové spotřeby, stěží by řidičsky zaměřené modely opustily kupříkladu hydraulické posilovače řízení. Ostatně třeba McLaren, kterému nějaká papírová spotřeba mohla být dlouho ukradená, u nich kvůli lepšímu spojení člověka se strojem zůstává dodnes, to je ale velká výjimka.
Tohle se z aut vytratilo a stěží se to do nich vrátí, požitek z jízdy pramenící z co možná nejužšího kontaktu s vozem je zkrátka pryč. Možná o to více se ale automobilky začaly soustředit na aspekty, ve kterých omezovány nebyly a nejsou, zejména pak na dynamiku. Ono je to i marketingové pohodlné - „požitek z jízdy” se prodává složitě, „stovka za 2,5 sekundy”, to je snazší. Tak se stalo, že ruku v ruce s jakýmsi odcizením se auta stala extrémně rychlými.
Platí to na všech úrovních, a tak je to patrné i v naprostém extrému. Nejlépe zrychlující silničním auta na světě jsou dnes v této disciplíně tak dobrá, že mohou konkurovat i vůbec nejrychlejším závodním monstrům moderní doby. A pokud tomu nevěříte, pusťte si poslední srovnání dynamiky od Mata Watsona z Carwow.
Ten do klání poslal Porsche 911 992 Turbo S, tedy 650koňový supersport, který platí za jedno z nejlépe zrychlujících silničních aut vůbec. Není to přitom něco jako Ferrari SF90 Stradale, ve kterém nenajdete ani prostor na odložení aktovky, jde o velmi civilizovaný, stále každodenně využitelný vůz schopný docela slušně „ustájit” tři, v extrému čtyři lidi s docela velkým prostorem pro zavazadla vpředu (případně i vzadu, když cestující budou dva nebo tři). Není to auto, které by vám neustále dávalo „sežrat”, co umí - dá se s ním jezdit úplně normálně pomalu a když na to přijde, vystřelit s ním z místa jako čertík z krabičky.
911 Turbo S je respektováno jako stroj tohoto ražení, ale co když jej postavíte proti Formuli 1 Red Bullu, která vyhrála světový šampionát v roce 2011 a superbiku BMW M 1100 RR, který je naopak čerstvou novinkou? I když Porsche s 650 koňmi na 1 640 kg nevypadá bůhvíjak konkurenceschopně vedle motorky s 212 koňmi na 190 kg a F1 se 750 koňmi na 650 kg, 911 byla vždy velmi efektivní v práci s dynamickým potenciálem. A platí to stále.
Tak se stalo, že v klání na 400 metrů sice skončila třetí, ale díky enormní schopnosti přenést výkon na silnici dlouho vedla. Nakonec vyhrála nepřekvapivě F1, s výsledkem 9,6 sekundy ale není zase o tolik jinde než 911 a motorka BMW s časem 10,2 sekundy. Přičemž o pár desítek centimetrů napřed byl v momentě průjezdu cílem dvoukolý bavorák.
Při letmém startu už byla 911 pozadu, při brzdění ale skončila druhá, neboť motorky jsou v tomto ohledu obzvlášť nekonkurenceschopné, zejména pokud nepanují dokonalé klimatické podmínky. Pro 911 je to tedy skoro čistá prohra, ale jak vidno, ani za takový výsledek se není automaticky nutné stydět. Trápit zejména na čtvrtmíli se silničním, pořád normálně využitelným autem takové extrémy z jiných z jiných motoristických světů, to si žádá uznání - dynamika moderních aut dosáhla skutečně bláznivých mezí.
Nové Porsche 911 Turbo S je vzhledem ke své praktické využitelnosti a jakési udržitelnosti dynamiky extrémně schopným strojem. Foto: Porsche
Stačit může mistrovské Formuli 1 z roku 2011... Foto: Red Bull Racing
...i nejnovější supermašině BMW. Foto: BMW
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před hodinou - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 3 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 4 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 6 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 13:34 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.25. 13:01 - Truck Daškam
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Detektory policejních radarů 11.25. 10:13 - řidičBOB
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova