Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Srovnání všech Škod RS od dieselové Fabie po elektrický Enyaq jasně opanovala dekádu stará technika
27.1.2023 | Petr Miler
Z kroků Škody v posledních letech se zdá, že zanevřela na smysluplnou evoluci a zatímco na jedné straně ždímá zákazníky drahým prodejem dávno vyvinuté techniky, na té druhé jim vnucuje ještě dražší a funkčně nepřesvědčivé elektromobily. Srovnání všech kdy vyrobených modelů RS takovému uvažování jen nahrává.
Někteří z našich čtenářů nás označují za škarohlídy, kteří neumí nic pochválit, ale tak to není. Jsme naopak pozitivní lidé, kteří rádi ocení to, co si ocenění zaslouží. Když ale nic takového není v dohledu, nemůžeme si s přirozeně kritickým pohledem nic než stýskat. A najít v dnešním automobilovém světě něco jiného je velmi obtížné.
Obrazem vývoje současného automobilismu je i česká Škoda, která naprosto rezignovala na plnění přání zákazníků a svými strategickými cíli plní jen politická zadání. Nepochybujeme o tom, že se jí to dlouhodobě nevyplatí, že ji to dožene a pokud včas nezmění směr, přivede ji to na hranici existenčních problémů, přesvědčení aktuálního vedení firmy o správnosti takového postupu ale už asi nic jiného nezmění. Přitom říkáme v podstatě jen jedno: Vykašlali jste se na smysluplnou evoluci, vydali jste se s jedním směrem, který konvenuje s představami možná 10, možná 30 procent zákazníků, oněch 70 až 90 procent kupců ždímáte absurdním zdražováním aut postavených na dávno zaplacených základech a těm ostatním nabízíte ještě podstatně dražší a horší zboží. Co je tohle za strategii? Japonci tomu říkají hara-kiri, doslova břicho-nůž, žádnou velkou fantazii vysvětlení této fráze nevyžaduje.
Že výše zmíněné není jen náš pocit, trochu smutně ukazuje i jinak poutavé srovnání dynamiky všech Škod RS ze strany britského Carwow. Dobře, možná ne úplně všech dílčích verzí každého RS, ty by se ani nevešly na letiště, ale v principu je tu opravdu vše - čtyři generace Octavie RS, dvě generace Fabie RS, je tu Kodiaq RS, Enyaq RS, k tomu i některé dílčí varianty. Podívejte se sami na videu níže pro celý přehled, rekapitulovat specifikace každého z vozů by dalo na knihu.
Nás na celé komparaci nakonec zaujalo jedno - i když se ve srovnání objevilo několik modelů z posledních let, fakticky jej vyhrála dekádu stará technika. Jednou je to Octavia III RS, jednou Octavia IV RS, technicky v podstatě pořád stejná auta, která nás ohromila v roce 2013 a jsou dodnes dobrá, ale mohla by být ještě lepší, kdyby je někdo dál vyvíjel. Jenže nejsou, protože Škoda už řešení jdoucí naproti tužbám zákazníků dramaticky nevyvíjí, jen je cizeluje a kupce ždímá stále vyššími cenami, aby tyto peníze mohla nacpat do ztrátové a naprostou většinu lidí dál neoslovující elektromobility.
Ta by alespoň ve zrychlení v přímce měla skórovat, je to jediná parketa elektrických aut, ve kterých mohou ohromit, Škoda ale ani na tomto poli nepřišla s ničím zvláštním. A tak je Enyaq Coupe RS rád, když za sebou udrží o pár decimetrů aspoň Kodiaq RS. I bez této komparace vše nasvědčuje tomu, že nejlepší koupí v poměru výkonu a ceny - ve všech smyslech těchto slov - bude něco jako ojetá Octavia III RS, kterou koupíte za pár set tisíc a dostanete v jádru to, co dnes škodovka prodává za milion. Svým způsobem je to opravdu smutné, podívejte se na to sami.



Ve srovnání Carwow se objevilo vše od původní Fabie RS TDI... Foto: Škoda Auto
...přes Octavie III a IV RS, které byly nejrychlejší... Foto: Škoda Auto
...až po Enyaq Coupe RS. Ten ani zde neohromil, kde jinde by měl? Foto: Škoda Auto
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 11 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Někdo najel s elektrickým Hyundai 666 tisíc km za pár let. Na jednu baterii to ale nedal, cena náhrady hatí vše
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025VW začal konečně znovu nabízet auta, po kterých lidé touží, vytáhnout je ale musel z muzea
29.3.2025Dobíjecí Volva hoří i v Evropě. Automobilka vyzve k okamžitému zastavení dobíjení řádově větší počet majitelů
29.3.2025Majitel zveřejnil ceny servisu a náhradních dílů na silniční F1 Mercedesu, už roční prohlídka zruinuje i bohatého člověka
29.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva