Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Spyker, verze 2.1: Holanďané znovu křísí svou zacházející slávu
15.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
V posledních letech se Spyker rozhádal s GM, přišel o Saab a loni prodal jen 4 vozy. Nyní má ovšem nové financování, vize i lidi u kormidla. Přežije?
A máme tu další zmrtvýchvstání. Ne náhodou se znovu jedná o značku s velkým „S“ v názvu - po Saabu, o kterém jsme informovali včera, se mezi živé vrací také jeho bývalý majitel, nizozemský Spyker. Jenže v okamžiku, kdy Saab narazil na dno, začal se potápět i „Bludný Holanďan“. Pro Victora Mullera, šéfa obou značek, tak začalo strastiplné období, během kterého se musel potýkat hlavně s klacky házenými pod nohy koncernem General Motors.
Snaha GM o zmaření prodeje Saabu Číňanům ale nebyla jedinou stinnou stránkou Mullerova podnikání. Další pohromou byl přechod společnosti CPP Manufacturing, která pro Spyker C8 Aileron vyráběla karoserie, pod státní správu. Malosériový výrobce sportovních automobilů si tak náhle musel obstarat veškeré nářadí i formy, aby mohl ve svém ústředí v nizozemském Zeewolde opětovně nastartovat výrobu. Jako na drátkách to ale nešlo, za celý loňský rok tak Spyker prodal jen 4 vozy.
Pro Mullera ale prý v té době byla prioritou budoucnost. V dubnu 2012 tak přesvědčil tři největší věřitele firmy, aby namísto peněz vzali zavděk podílem ve firmě. Dalším krokem se pak stala dohoda s čínskou firmou Youngman, která do pokladny Spykeru napěchovala 25 milionů dolarů (půl miliardy korun) za účelem finalizace superluxusního SUV D8 Peking to Paris.
Díky tomu bychom tedy dnes mohli na značku hledět jako Spyker verze 2.1. Stávající zmrtvýchvstání totiž není prvním ve firemní historii. Nizozemci luxusní kočáry (a posléze i automobily) vyráběli již od roku 1880. O šestačtyřicet let později však svou činnost ukončili a značka Spyker čekala až do roku 1999, než ji Muller znovu rozpohybuje. Obdobně tomu pak bylo i na sklonku loňského roku.
„Když jsem v prosinci 2012 podepsal dohodu s firmou Youngman,“ říká Muller, „uvědomil jsem si, že nyní musíme učinit prohlášení o chystaném novém voze, jehož design jsem nosil v hlavě už pěkně dlouho. A tak jsem sednul k rýsovacímu prvku a za 22 dní bylo hotovo.“ Řeč je přitom o modelu B6 Venator, který se ukázal v březnu na autosalonu v Ženevě.
Šestiválcem poháněný dvoumístný model je přitom prvním Spykerem, který dostal karbonovou karoserii. Navzdory tomu jeho cena sestoupila z holandských výšin na vcelku přijatelných 125 000 EUR (3 250 000 Kč). Podle Mullera by přitom zlevnění nemělo narušit firemní reputaci. Firma prý jen lehce expanduje, aniž by narušila svůj image.
Důležitou osobou v celé této transformaci se přitom stává John Walton, který donedávna působil jako šéf americké divize Astonu Martin. S Mullerem se zná od roku 1997, kdy mu prodával DB7 Volante a podle šéfa Spykeru je přesně tou pevnou rukou, kterou Holanďané potřebují. Podle svých slov totiž Muller není manažerem, ale spíše designérem a vizionářem.
Walton je ale manažerem až do morku kostí, díky čemuž by měl zvládnout prodat Spyker velmi úzké skupině klientů. Holandský sporťák si totiž kupují ti lidé, kteří již nejsou spokojeni se svým Astonem Martin nebo Ferrari (což jsou nějaká dvě procenta klientů). Poté prý mají jen tři možnosti, kam se uchýlit - ke Koenigseggu, k Pagani nebo právě ke Spykeru.
Vypadá to tedy, že Spyker bychom mohli opětovně vidět růst. Firma má již vybudované potřebné zázemí, má k dispozici kapitál a Muller s Waltonem bezpečně vědí, kam kormidlo této lodi namířit - a to již tento víkend, neboť právě na Concours d’Elegance v Pebble Beach hodlá značka představit otevřenou verzi modelu B6 Venator.
Dá se přitom očekávat, že zrovna v americkém Monterey mezi nejbohatšími sběrateli výjimečných vozů by Spyker mohl zazářit. Doufáme, že se tak skutečně podaří. Třetí šanci by totiž Muller už nemusel dostat.
Spyker B6 Venator je modelem, který šéf firmy Victor Muller nosil dlouho v hlavně. O víkendu navíc v Pebble Beach představí jeho otevřenou verzi
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 7 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejčtenější články
- Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva