Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Spyker, verze 2.1: Holanďané znovu křísí svou zacházející slávu
15.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
V posledních letech se Spyker rozhádal s GM, přišel o Saab a loni prodal jen 4 vozy. Nyní má ovšem nové financování, vize i lidi u kormidla. Přežije?
A máme tu další zmrtvýchvstání. Ne náhodou se znovu jedná o značku s velkým „S“ v názvu - po Saabu, o kterém jsme informovali včera, se mezi živé vrací také jeho bývalý majitel, nizozemský Spyker. Jenže v okamžiku, kdy Saab narazil na dno, začal se potápět i „Bludný Holanďan“. Pro Victora Mullera, šéfa obou značek, tak začalo strastiplné období, během kterého se musel potýkat hlavně s klacky házenými pod nohy koncernem General Motors.
Snaha GM o zmaření prodeje Saabu Číňanům ale nebyla jedinou stinnou stránkou Mullerova podnikání. Další pohromou byl přechod společnosti CPP Manufacturing, která pro Spyker C8 Aileron vyráběla karoserie, pod státní správu. Malosériový výrobce sportovních automobilů si tak náhle musel obstarat veškeré nářadí i formy, aby mohl ve svém ústředí v nizozemském Zeewolde opětovně nastartovat výrobu. Jako na drátkách to ale nešlo, za celý loňský rok tak Spyker prodal jen 4 vozy.
Pro Mullera ale prý v té době byla prioritou budoucnost. V dubnu 2012 tak přesvědčil tři největší věřitele firmy, aby namísto peněz vzali zavděk podílem ve firmě. Dalším krokem se pak stala dohoda s čínskou firmou Youngman, která do pokladny Spykeru napěchovala 25 milionů dolarů (půl miliardy korun) za účelem finalizace superluxusního SUV D8 Peking to Paris.
Díky tomu bychom tedy dnes mohli na značku hledět jako Spyker verze 2.1. Stávající zmrtvýchvstání totiž není prvním ve firemní historii. Nizozemci luxusní kočáry (a posléze i automobily) vyráběli již od roku 1880. O šestačtyřicet let později však svou činnost ukončili a značka Spyker čekala až do roku 1999, než ji Muller znovu rozpohybuje. Obdobně tomu pak bylo i na sklonku loňského roku.
„Když jsem v prosinci 2012 podepsal dohodu s firmou Youngman,“ říká Muller, „uvědomil jsem si, že nyní musíme učinit prohlášení o chystaném novém voze, jehož design jsem nosil v hlavě už pěkně dlouho. A tak jsem sednul k rýsovacímu prvku a za 22 dní bylo hotovo.“ Řeč je přitom o modelu B6 Venator, který se ukázal v březnu na autosalonu v Ženevě.
Šestiválcem poháněný dvoumístný model je přitom prvním Spykerem, který dostal karbonovou karoserii. Navzdory tomu jeho cena sestoupila z holandských výšin na vcelku přijatelných 125 000 EUR (3 250 000 Kč). Podle Mullera by přitom zlevnění nemělo narušit firemní reputaci. Firma prý jen lehce expanduje, aniž by narušila svůj image.
Důležitou osobou v celé této transformaci se přitom stává John Walton, který donedávna působil jako šéf americké divize Astonu Martin. S Mullerem se zná od roku 1997, kdy mu prodával DB7 Volante a podle šéfa Spykeru je přesně tou pevnou rukou, kterou Holanďané potřebují. Podle svých slov totiž Muller není manažerem, ale spíše designérem a vizionářem.
Walton je ale manažerem až do morku kostí, díky čemuž by měl zvládnout prodat Spyker velmi úzké skupině klientů. Holandský sporťák si totiž kupují ti lidé, kteří již nejsou spokojeni se svým Astonem Martin nebo Ferrari (což jsou nějaká dvě procenta klientů). Poté prý mají jen tři možnosti, kam se uchýlit - ke Koenigseggu, k Pagani nebo právě ke Spykeru.
Vypadá to tedy, že Spyker bychom mohli opětovně vidět růst. Firma má již vybudované potřebné zázemí, má k dispozici kapitál a Muller s Waltonem bezpečně vědí, kam kormidlo této lodi namířit - a to již tento víkend, neboť právě na Concours d’Elegance v Pebble Beach hodlá značka představit otevřenou verzi modelu B6 Venator.
Dá se přitom očekávat, že zrovna v americkém Monterey mezi nejbohatšími sběrateli výjimečných vozů by Spyker mohl zazářit. Doufáme, že se tak skutečně podaří. Třetí šanci by totiž Muller už nemusel dostat.




























Spyker B6 Venator je modelem, který šéf firmy Victor Muller nosil dlouho v hlavně. O víkendu navíc v Pebble Beach představí jeho otevřenou verzi
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejčtenější články
Nový šéf Nissanu ohlásil uprostřed krize obří modelovou ofenzívu, Japonci nabídnou dokonce i vlastní klon Dacie Duster
27.3.2025Vládní průzkum v Nizozemsku potvrdil, že většina majitelů elektromobilů bude chtít zpět svá spalovací auta
27.3.2025Němci si pohráli se smečkou dvanáctiválcových SUV Ferrari, vedle jejich zvuku blednou i současné Formule 1
27.3.2025Většina automobilek spílá Trumpovi za nová cla na auta, jedna ale nazývá věci pravými jmény: Může za to EU
28.3.2025Volvo žádá majitele tisíců dobíjecích aut, aby je okamžitě přestali nabíjet. Hoří, tedy pardon, stíhají je „termální události”
28.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva