Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Spotřeba 0,4 l/100 km u Toyoty Prius Plug-in na Nordschleife? Totální nesmysl
16.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Úžasný rekord ve spotřebě Priusu Plug-in vypadá dobře jen do chvíle, než započítáte spotřebu elektřiny. Tu Toyota zcela ignoruje.
Kdejaká automobilka se dnes pokouší o rekord na Severní smyčce německého Nürburgringu, většinou však jde o čas na kolo. Toyota, i když některé její stroje jsou v této disciplíně také na výši, to tentokrát vzala odjinud - vytvořila, nebo spíše chtěla vytvořit rekord ve spotřebě paliva. Prius Plug-In Hybrid údajně zvládl objet Nordschleife se spotřebou 698 mil na britský galon, tedy 0,4 litru benzínu na 100 km. A jedním dechem dodejme, že s realitou to nemá společného zhola nic.
Plug-in hybridy samozřejmě mají tu výhodu, že můžete doma nabít baterie v noci, když je elektřina levnější, a pak tuto energii přes den spotřebovat. Pokud denně najedete tak do 20 km a nepotkáte příliš silný provoz, spalovací motor příliš často pomáhat nebude, někdy také vůbec. A přestože takto nepochybně šetříte svou peněženku a podle některých i matičku Zemi, tuto energii samozřejmě také spotřebováváte, takže ji nelze z údaje o spotřebě vynechat. Přesně to však Toyota udělala. Je to tedy další hanebná „ampérovina”, kterých se nám tu už pár objevilo a které do naha nesvlékáme jen my.
Spotřeba 0,4 litru benzínu by tedy správná být mohla, ale je to spotřeba jenom benzínu, nikoliv elektřiny. Prius Plug-in má baterie o kapacitě 4,4 kWh a podle dostupných údajů mu stačí na 25 km, takže na 100 km spotřebuje 17,6 kWh. Nordschleife je dlouhá 20,8 kilometru, což by v ideálním případě znamenalo spotřebu 3,66 kWh, kdyby Zelené peklo nemělo převýšení okolo tří stovek metrů. Dost možná tedy Prius vyčerpal veškerou elektrickou energii, ale zůstaneme u tohoto idealizovaného předpokladu.
Každopádně, počítáme-li správně (a pokud nikoli, nemůžeme za to my - údaj o reálné spotřebě elektřiny Toyota v tiskové zprávě k „rekordu” zcela zamlčela), celá spotřeba energie a nikoliv jen benzínu odpovídá 0,0832 l skutečného benzínu plus zmíněné elektřině nabité předem (3,66 kWh). Vyjdeme-li z toho, že 1 litr benzínu představuje při započítání odlišné účinnosti spalovacího a elektrického motoru ekvivalent asi 2,58 kWh, je výsledkem skutečná spotřeba odpovídající nejméně 1,5 litru benzinu na celý okruh neboli 7,2 litru na 100 km resp. 39,2 mil na britský galon.
To není špatný výsledek, rekord to ale je leda ve snu. S takovou spotřebou by to třeba Octavia III RS TDI zvládla s přehledem také. A dost možná i třeba Ford Fiesta ST nebo kdeco jiného, vezmeme-li v potaz, že jedno kolo Priusu Plug-in trvalo 20 minut a 59 vteřin, což odpovídá průměrné rychosti 59,5 km/h.
Podle Toyoty si Prius Plug-in pomohl spalovacím motorem v jednom táhlém stoupání. Odhadujeme, že právě tehdy spotřeboval oněch „méně než pět polévkových lžic paliva”, jak říká Toyota. Pokud by tedy měl jen o něco větší baterie nebo silnější elektromotor, nemusel by pravděpodobně startovat 99koňovou benzínovou osmnáctistovku vůbec. Chlubili by se pak Japonci spotřebou 0,0 litru na 100 km? Nebo ležatou osmičkou u údaje mil ujetých na galon? Stvořili by pak perpetuum mobile? Dle jejich rétoriky asi ano.
Ono zapojení spalovacího motoru se tedy zřejmě odehrálo ne z nutnosti, ale z čisté vypočítavosti. Kdyby bylo v oficiálních materiálech uvedeno takovéto číslo (0 litrů na 100 km), vzbudilo by to podezření i u těch méně bystrých a všichni by mohli začít klást nepříjemné otázky. Údaji 0,4 litru na 100 může někdo věřit jako úžasně nízkému. My to nejsme, je to lež, nebo přinejmenším ne celá pravda.
„Rekordní” jízdu vykonal Joe Clifford, britský motoristický novinář. Jeho komentář tomu zčásti odpovídá: „20,8 kilometru není daleko průměrné délce cesty do práce, hlavní rozdíl však je převýšení okolo 305 metrů. Ve skutečnosti benzínový motor pomohl jen jednou, v dlouhém stoupání, a to ještě jen na chvíli. Bez toho bychom se mohli dostat na 999,9 mpg (0,28 l/100 km) svítících na displeji, tedy nejvyšší číslo, jaké umí displej ukázat.”
Vůz byl po mechanické stránce upraven jen tak, jak si ho může každý koupit. Divize TRD dodala lehká litá kola o průměru 18", na kterých byly obuty pneumatiky s nízkým valivým odporem, aerodynamičtější nárazníky, zadní spoiler a lepší pružiny. Během zkoušky také byla zavřená okna a vypnuto větrání i klimatizace, jak se dozvíte i z přiloženého videa. Zkouška se - alespoň podle Toyoty - konala v rámci veřejných jízd na Nordschleife, tedy se všemi ostatními auty na okruhu a podle všech pravidel, tedy zejména minimální průměrné rychlosti 60 km/h.






Toyota Prius Plug-in zvládla objet Nordschleife se spotřebou 0,4 litru paliva na 100 km. Ano, ale jen než započítáte spotřebu elektřiny
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 4 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
Elektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před hodinouNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
před 3 hodinamiPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 4 hodinamiNové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
před 5 hodinamiBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva