Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu

Moderní auta trápí příznačně hlavně problémy s elektronikou, a to stále více. Na špici jsou znovu Japonci, Ford zamířil na úplné dno.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu

25.2.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Moderní auta trápí příznačně hlavně problémy s elektronikou, a to stále více. Na špici jsou znovu Japonci, Ford zamířil na úplné dno.

Stejně jako loni touto dobou zde i letos máme výsledky nového kola studie Vehicle Dependability Study (VDS), jenž mapuje spolehlivost nových vozů. Za tou stojí společnost J.D. Power, která oslovila v období od října do prosince loňského roku 33 560 amerických respondentů. Ti měli vyjádřit své zkušenosti za posledních dvanáct měsíců s vozy modelového roku 2013. Výsledky jsou přitom vyjádřeny počtem problémů na 100 vozů (PP100 neboli Problems Per 100), přičemž nižší skóre reflektuje vyšší kvalitu.

V rámci celé studie přitom bylo zjištěno 177 specifických problémů, které spadají do osmi hlavních kategorií. Stejně jako loni se přitom největší kritika uživatelů snáší na elektronické systémy, které se podílejí na celkových vadách z 20 procent. I díky tomu se průměr celého automobilového odvětví zhoršil o tři procenta z 147 PP100 na 152 PP100. 53 procent majitelů si přitom stěžuje na špatnou konektivitu, neboť jejich vůz nenajde jejich mobil. Mimo to 67 procent vlastníků udává, že systém nerozpozná jejich hlasové povely či si je špatně vyloží.

„Nárůst problémů spojených s technologiemi má dvojí původ,“ osvětluje situaci Renee Stephens, viceprezidentka automobilové sekce americké divize J.D. Power. „Uživatelské problémy, jenž trápily majitele vozů v prvních 90 dnech vlastnictví, je obtěžují i po třech letech, a to ještě větší měrou. Navíc se meziročně navýšil počet těchto technologií, jenž se v nových vozech objevují.“ Podle Stephens tak víceméně automobilky nemalou měrou riskují důvěru zákazníků, zvláště ve chvíli, kdy prakticky každý výrobce koketuje s autonomním řízením.


Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 1 - 2016 lexus gs 200t 01Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 2 - 2016 lexus gs 200t 03Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 3 - 2016 lexus gs 200t 04Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 4 - 2016 lexus gs 200t 06Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 5 - 2016 lexus gs 200t 09Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 6 - 2016 lexus gs 200t 14
Lexus letos opět uspěl ve studii VDS. Letos se japonské značce dařilo bodovat s modely ES, GS (na snímcích) a GX, povšimnout si můžeme i umístění Lexusu RX mezi prémiovými SUV střední velikosti

„Pokud budete o technologických problémech, jenž vyplývají ze studie, přemýšlet v kontextu s řečmi o autopilotech, pak musí průmysl ještě hodně zapracovat, aby si zajistil důvěru zákazníků. Pokud se nyní majitelé nemohou spolehnout na to, že dojde k připojení mobilního telefonu k vozu, nebo že je navigace dovede do cíle, pak stoprocentně nejsou připraveni důvěřovat autonomnímu řízení, že udrží jejich vozidla mimo příkopy,“ dodává Stephens s tím, že obtížnosti spojené s navigačním systémem a jeho nepřesností patří mezi 10 nejčastěji hlášených.

Kromě nedůvěry pak veškeré problémy ovlivňují i loajalitu zákazníků. Více než 50 % z nich totiž přiznává, že právě kvůli spolehlivosti by napříště zvolili tutéž automobilku či model. Pětapadesát procent by zůstalo věrno výrobci, s jehož vozy nemají žádný problém, zatímco pouze 41 % všech vlastníků by zůstalo u téže značky, se kterou již zažili tři a více problémů. Jen třetina majitelů se pak dušuje, že by setrvala u výrobců, v případě jehož produktů bylo třeba vyměnit jeden ze zásadních komponentů, který ovšem nesešel běžným opotřebením.

Závěrem obecných zjištění studie pak alespoň můžeme konstatovat jedno pozitivní zjištění, jenž souvisí s motory a převodovkami. Počet problémů totiž klesl z loňských 26 PP100 na letošních 24 PP100. Je tedy vidět, že alespoň v jednom ohledu tu máme zlepšení. Nyní ale již můžeme zamířit za konkrétními výsledky.

Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 7 - 2017 ford fusion V6 fl 02Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 8 - 2017 ford fusion V6 fl 01Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 9 - 2017 ford fusion V6 fl 04Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 10 - 2017 ford fusion V6 fl 08
VDS je další studií spolehlivosti, ve které Ford klesl až na samotné dno

Japonci se horší, Evropané lepší

Stejně jako loni - a nejen loni - opanoval čelo pelotonu mezi značkami Lexus. Je to pro něj už páté vítězství v řadě, nicméně i v případě japonské automobilky tu máme zhoršení, neboť počet problémů na sto vozidel narostl z 89 na 95. Na rozdíl od minulého roku přitom ke srovnávání již můžeme přikročit, neboť J.D. Power již postupoval dle stejných kritérií, jenž se mnohem větší měrou zaobírají právě multimédii, konektivitou a nesnázemi s nimi spojenými. Je přitom otázkou, zda tento vývoj má spojitost s produkcí nových vozů, jenž za poslední čtyři roky narostla opravdu nemalou měrou. Osobně ovšem doufáme, že Japonci jednoduše neupřednostnili kvantitu nad kvalitou.

Přesunout se můžeme ke druhému výrobci v pořadí, značce Porsche. Ta si meziročně polepšila, a to nikoliv pouze v rámci umístění (loni byla pátá), ale zejména v počtu zdokumentovaných problémů. Ty poklesly ze 116 PP100 na 97 PP100, což je možná až překvapivé, pokud si uvědomíme, že také značka z Zuffenhausenu navyšuje své registrace. Navíc své modely osazuje stále větším množstvím elektrických systémů, jenž jsou všeobecně považovány za jednu z největších slabin moderních aut.

Zlepšení se dočkal rovněž Buick, ačkoliv si pro letošek musí vystačit s třetí příčkou namísto loňské druhé. Nicméně počet zaznamenaných problémů poklesl (ze 110 PP100 na 106 PP100), což již není příklad čtvrté Toyoty. I ta si meziročně díky skoku Porsche pohoršila o jednu pozici, mnohem závažnější je však nárůst nedostatků (113 PP100 versus 111 PP100). Jelikož jde přitom o mateřskou společnost Lexusu, který si taktéž pohoršil, jede zjevně celá firma dle jednotného mustru, který by měla změnit.

Z dalších úspěchů můžeme poukázat třeba na vzestup GMC (120 PP100 versus 123 PP100) či především Volva, které se loni se 174 problémy na sto vozů nacházelo hluboko pod průměrem. Pro letošek se však již vyšvihlo do „černých čísel“ (152 PP100). A pozitivní jsou vlastně i výsledky Fiatu (171 PP100 versus 273 PP100), jakkoliv se i nadále nacházíme pod průměrem. Nicméně italská značka již nepatří na chvost celého startovního pole, ale překonala třeba Nissan, Land Rover či Ford.

Modrý ovál musí pro změnu počítat s nelichotivou předposlední příčkou, na kterou jej dostalo 204 problémů na sto vozidel, tedy podstatně horší hodnocení než loni (188 PP100). A je to pro něj o to horší, že jen v málokteré podobné anketě končí lépe. Vůbec nejhorší je pak aktuálně Dodge, který se taktéž dočkal sešupu (208 PP100 versus 192 PP100). Dodat pak již jen můžeme, že ačkoliv studie zaznamenala i stížnosti majitelů Jaguaru, danou značku do svých tabulek kvůli malému množství hodnocených vozů nezařadila.

Nejspolehlivější značky vozů dle J.D. Power VDS 2016

Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 11 - J.D. Power 2016 VDS US 01

Američané oceňují především Američany, tedy krom Fordů

Zamířit můžeme k jednotlivým obchodním segmentům, kde naprostou dominanci předvedl koncern GM. Ten si připsal osm dílčích vítězství z celkových 19 kategorií, druhá pak skončila se šesti „zářezy do pažby“ Toyota Motor Corporation. Opět přitom můžeme zmínit ten samý vývoj jako v rámci samotných automobilek, neboť loni jak Američané, tak i Japonci dosáhli sedmi zlatých vavřínů. Navíc obě za daný úspěch vděčí sdruženým značkám, tedy na jedné straně Buicku, Chevroletu a GMC, na druhé pak Lexusu.

Abychom nemluvili jen tak obecně, rovnou zmíníme, že pod křídla GM patří vítězné modely Buick Encore, Buick LaCrosse, Buick Verano, Chevrolet Camaro, Chevrolet Equinox, Chevrolet Malibu, Chevrolet Silverado a GMC Yukon. V případě Japonců pak zabodovaly Lexus ES, Lexus GS, Lexus GX, Toyota Prius, Toyota Sienna a Toyota Tundra.

Z dalších automobilek je překvapivě nejúspěšnější Mini, které má body za Cooper a Coupe/Roadster. Je však třeba dodat, že obě tyto řady zabodovaly pouze v jednom segmentu, a sice s kompaktními sportovními vozy. Dále pak vyšly poháry ještě na Fiat 500, Hondu Fit (alias Jazz), Mercedes-Benz GLK nebo Nissan Murano. Takové Porsche ale kupodivu stejně jako loni v žádném segmentu překvapivě nezabodovalo, tedy pokud nebudeme brát v potaz třetí místo modelu Cayenne mezi prémiovými SUV střední velikosti. Je to ale pořád lepší než u Fordu - ten nebodoval nikde a s ničím...

Nejspolehlivější osobní vozy dle třídy

Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 12 - J.D. Power 2016 VDS US 02

Nejspolehlivější pick-upy, MPV, SUV a crossvery dle třídy

Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 13 - J.D. Power 2016 VDS US 03

Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 14 - Test Mini Cooper S 5D 2015 rychly 005Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 15 - Test Mini Cooper S 5D 2015 rychly 010Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 16 - Test Mini Cooper S 5D 2015 rychly 015Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 17 - Test Mini Cooper S 5D 2015 rychly 020Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 18 - Test Mini Cooper S 5D 2015 rychly 038Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2016 dál klesá, Ford padl ke dnu - 19 - Test Mini Cooper S 5D 2015 rychly 059
Třetí nejúspěšnější značkou v pořadí je po GM a Toyotě poněkud překvapivě Mini, které opanovalo segment kompaktních sportovních vozů. Za ním pak skončil Volkswagen Golf GTI

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.