Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Spolehlivost aut dle J.D. Power VDS 2015 klesá, viní elektroniku, motory, převodovky
26.2.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zákazníci mají problémy hlavně s rozhraním Bluetooth resp. spárováním telefonu s autem a fungováním nových motorů i převodovek.
V posledních dnech prakticky celý automobilový svět žije novinkami, jež se příští týden ukážou na ženevském autosalonu. Neznamená to ovšem, že bychom informovali pouze o nových vozech či konceptech, naši pozornost směřujeme i mimo výstaviště Palexpo. Dnes jsme si tak již mohli projít nejnovější kolo crash testů Euro NCAP, které se již odehrálo dle nových pravidel. A aby toho nebylo málo, vyrazíme také za oceán, kde společnost J.D. Power publikovala nový žebříček nejspolehlivějších aut VDS (Vehicle Dependability Study).
Z výše zmíněného logicky vyplývá, že studie se uskutečnila ve Spojených státech, pročež ji za jednoznačnou bernou minci považovat nemůžeme, vnímání Evropanů a Američanů jsou přeci jen trochu rozdílná. Na druhou stranu, společnost J.D. Power vychází z dotazníků, jež vyplnilo více než 34 000 motoristů, což má svou váhu . Abychom přitom zázemí zmapovali opravdu důkladně, pak můžeme dodat, že výzkum se odehrál v listopadu a prosinci loňského roku, přičemž zařazeny do něj byly vozy modelového roku 2012, tedy tříleté.
Daní motoristé v dotaznících měli popsat zejména problémy, které zaznamenali v uplynulých 12 měsících. Výsledkem jsou pak data, jež počítají s počtem závad na sto vozidel (PP 100 neboli Problems Per 100 Vehicles), přičemž čím nižší daná hodnota je, tím výše se značka či její model umístily. Průměrem pro letošek se stalo 147 PP 100, tedy 147 závad na sto automobilů, což je oproti loňským 133 problémům na 100 aut poměrně velký posun špatným směrem.
Hlavní zásluhu na zhoršení spolehlivosti nesou moderní technologie a finesy, jimiž jsou současné vozy vybaveny. Ač totiž studie pokrývá hned 177 specifických nešvarů rozdělených do osmi hlavních kategorií, prim patří dvěma problémům. Tím prvním je rozhraní Bluetooth a s tím související spárování s mobilními telefony, druhým pak zabudované detektory hlasového ovládání, které si často spletou zadaný příkaz.
Z daného zjištění by automobilky měly vyvodit nápravu v příslušných oblastech, neboť jak dodává Renee Stephens, viceprezidentka americké automobilové divize J.D. Power, „očekávání zákazníků v souvislosti s technologickými možnostmi narůstá. Majitelé pak jednoduše chtějí tyto nejnovější systémy ve svých vozech. Pokud ty ovšem následně nefungují, jsou k nim nadmíru kritičtí. To se ovšem dá pochopit, neboť závady sami od sebe nezmizí.“
Dle studie nejde o zanedbatelnou situaci, neboť na špatné spárování vozu a mobilního telefonu si stěžovalo 55 % zákazníků. Jednatřicet procent má následně problém s tím, že systém automaticky nespáruje mobil a vůz po opětovném usednutí za volant. Z toho důvodu se opětovnému nákupu u problematické značky následně vyhne 43 procent majitelů, kteří zaznamenali tři a více závad. Rovných 15 procent zákazníků pak pro změnu zcela opomíjí ty vozy, jež danými technologiemi nejsou vybaveny, což je nemalý nárůst vůči loňsku, kdy daný podíl činil pouhá čtyři procenta.
Renee Stephens přitom značkám, respektive autorizovaným servisům, radí, aby daleko lépe a hlavně mnohem více komunikovaly se svými zákazníky. Často totiž může jít o drobnost, která může být vyřešena vylepšeným softwarem. V případě rozhraní Bluetooth pak chyba nemusí být ani tak ve voze, jakožto spíše v mobilním telefonu, to však mnohé majitele vůbec nenapadne a závadu vidí spíše na straně výrobce dopravního prostředku.
Moderní technologie ale již opusťme a pojďme za dalšími zjištěními letošního ročníku studie VDS. Ta dále informuje o značných problémech souvisejících s motory a převodovkami. Téměř 30 procent zákazníků si totiž stěžovalo na příliš drsné řazení automatů či jejich dlouhou reakční dobu resp. mizerné reakce motorů. A nepovažují to za vlastnost, ale za vadu. Zrovna s touto oblastí přitom můžeme souhlasit, však na fungování samočinných převodovek si stěžujeme snad v každém druhém testu a ani řada nových motorů nefunguje podle našich představ. Kupodivu jsme to ovšem my, komu je slibováno upálení na hranici, nikoliv samotní výrobci.
Další zajímavostí, jež vyplývá ze studie, je ten fakt, že šest problémů z deseti souvisí s exteriérem vozů. Ve výsledku jde tak o mnohem vážnější problém než u zmiňovaných moderních technologií, neboť to jsou závady specifické a v mnoha případech snadno napravitelné.
Lexus stále vládne všem, Land Rover a Fiat padly na úplné dno
Teorie ovšem již bylo dost, věnovat se tak můžeme konkrétním výsledkům. Ty stejně jako v předchozích letech stavějí na absolutní vrchol značku Lexus, u které evidujeme 89 problémů na 100 aut. To je daleko horší verdikt než v loňském či předloňském roce, pracovníci J.D. Power však naznačují, že k přímému srovnávání výsledků mezi jednotlivými ročníky ankety by nemělo docházet. Pro letošek se totiž poněkud měnila specifika, a to kvůli oněm moderním technologiím. Z toho důvodu bychom ovšem nad japonskou automobilkou měli lehce pozdvihnout obočí, neboť Lexus se vždy dušoval, že dané systémy implementuje do svých vozů jedině tehdy, pokud je jistotou prvotřídní kvalita.
Překvapení je ovšem spojeno také s dalšími místy, neboť kupříkladu loni druhý Mercedes-Benz se letos propadnul až na osmou příčku. Jeho pozici si pro změnu uzmul Buick, kterého jsme v loňském roce našli na pátém místě. Lepších výsledků se ovšem dočkala i Toyota nebo především Mitsubishi, které loni figurovalo hluboko v podprůměru. Nyní si však vede lépe než takové BMW nebo Infiniti, což byly pro změnu značky, které se během roku 2014 umístily na desátém a jedenáctém místě, hned za Porsche. I tento výrobce sportovních vozů si ovšem meziročně pomohl k lepšímu umístění.
Opravdu tristní jsou ovšem výsledky Land Roveru a Fiatu, tedy značek, které najdeme na samotném dně tabulky. Situace je přitom o poznání horší hlavně pro britskou automobilku, neboť počet závad se ve srovnání s loňskem zvýšil ze 179 na 258 PP 100. Ano, výše jsme sice zmínili, že k takovému porovnání bychom neměli sklouzávat, zde si ovšem nemůžeme pomoci. Je totiž více než jasné, že na tomto výsledku se projevila hlavně problematická multimédia, na něž si ostatně v testech stěžujeme pokaždé, i když samotné vozy Land Roveru jinak vynášíme mnohdy až do nebe.
Nejspolehlivější značky vozů dle J.D. Power VDS 2015
Evropané mají v Americe smůlu
Přesunout se můžeme k jednotlivým kategoriím, kde je opětovně patrná nadvláda japonské Toyoty, respektive její luxusní odnože Lexus a americké divize Scion. Těmto třem automobilkám patří celkově sedm prvenství, stejně je na tom ovšem také koncern General Motors se sdruženými značkami Buick, Chevrolet a GMC. Na konkurenci tak mnoho zlatých vavřínů nezbylo, neboť celkově bylo vyhlášeno 19 kategorií.
Ze „zbytku světa“ byla tedy nejúspěšnější třícípá hvězda, která s třídou E ovládla segment středně velkých prémiových vozů, zatímco Mercedes-Benz GLK dominuje kompaktním prémiovým SUV. Po jednom prvenství má pak Kia, jejíž Sportage převálcovala konkurenci v sekci malých SUV, zatímco těm středně velkým vládne Nissan Murano. Honda Ridgeline je pro změnu nejlepším středně velkým pick-upem, tím nám ale výčet vítězů končí.
Dodat již můžeme pouze tolik, že evropské vozy v rámci letošní studie VDS absolutně propadly. Kromě zmíněného Mercedesu si totiž můžeme povšimnout pouze úspěchu Volkswagenu Eos a Mini Cooperu v kategorii kompaktních sporťáků a případně pak třetího místa BMW X3 v segmentu kompaktních prémiových SUV. Všechna ostatní pódiová umístění si ovšem mezi sebou rozebrali američtí, japonští či případně korejští výrobci.
Nejspolehlivější osobní vozy dle třídy
Nejspolehlivější pick-upy, MPV, SUV a crossvery dle třídy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před hodinou - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 3 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera
Živá témata na fóru
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 00:25 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis