Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc

Na sklonku 80. let o ní snila spousta Čechoslováků, dostal ji ale málokdo. Dnes si ji může koupit každý, ani jako dodnes zánovní kus po prvním majiteli nestojí Lada Samara majlant.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc

19.7.2021 | Petr Prokopec

Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc

/

Foto: Joris Taubert, publikováno se souhlasem

Na sklonku 80. let o ní snila spousta Čechoslováků, dostal ji ale málokdo. Dnes si ji může koupit každý, ani jako dodnes zánovní kus po prvním majiteli nestojí Lada Samara majlant.

VAZ-2108 neboli Ladu Samaru si nejspíše většina z vás vybaví, koneckonců šlo o jeden z mála „zahraničních“ vozů, jenž bylo možné i za dob komunismu pořídit na českém, respektive tehdy ještě československém trhu. Rusové celou rodinu tří-, čtyř- a pětidveřových derivátů vyráběli již od roku 1984, přičemž šlo o vůbec první model značky, který nevycházel z Fiatu 124. Zároveň šlo o druhý zcela vlastní vůz automobilky, tím prvním byla Niva.

Samara byl název určený pro exportní trhy, přičemž inspirací byla řeka vtékající do Volhy i město téhož jména. S vývojem řady součástí vozu pomáhalo Porsche, které dalo za vznik i závodnímu speciálu T3. Ten dostal jeho 3,6litrový motor o výkonu 400 koní. S touto pohonnou jednotkou Samara vybojovala vítězství v Rallye Faraonů, dobře si vedla i na Dakaru.

Silniční exempláře byly samozřejmě méně výkonné, zpočátku dle objemu motoru produkovaly od 54 do 71 koní s motory o objemech 1,1, 1,3 a 1,5 litru. V závislosti na tom se měnila i nejvyšší rychlost, verze s jedna-pětkou a pětistupňovou manuální převodovkou zvládala až 156 km/h. Bylo však třeba počítat s vyšší spotřebou 9,5 l/100 km, zatímco pouze pro export určená jedna-jednička jezdila za 7,9 litru. Rozjet se ovšem dokázala maximálně na 140 km/h.

Právě tento motor má pod kapotou vůz, který je středobodem dnešního článku. Jedná se o pětidveřový hatchback, který byl poprvé uveden do provozu v listopadu 1991 v Německu. Jak už jsme naznačili, jízdní dynamikou tento vůz dnes rozhodně neohromí, svého času to ale byl velmi žádoucí model. V roce 1988 evidovala Mototechna zájem 120 tisíc lidí o koupi nové Lady, uspokojit ale stíhala pouze necelou desetinu zájemců ročně. Hned bylo možné mít Samaru pouze z Tuzexu, dostat se k takovému množství „bonů” ale mohl málokdo.

Dnes, o třid dekády později, je Samara dávnou minulostí, pokud byste si ale chtěli zánovní Ladu tohoto jména s odstupem času dopřát, můžete. Zmíněný exemplář, který je podle nájezdu 13 613 km i fotek níže ve stavu nového auta, je na prodej, dokonce po prvním majiteli.

Drahota je pryč, požadovaných 2 600 euro je dnes necelých 67 tisíc Kč. Jistě, dost na tak starou Ladu, ale tohle už je dnes sběratelská záležitost, jako prakticky všechno, co kdysi bývalo běžnou a dnes je téměř neexistující věcí. Pokud na vás tedy ze snímků dýchá nostalgie, kontaktujte prodejce z německého Bad Salzungenu.


Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc - 1 - Lada Samara 1991 zanovni prodej 01Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc - 2 - Lada Samara 1991 zanovni prodej 02Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc - 3 - Lada Samara 1991 zanovni prodej 03Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc - 4 - Lada Samara 1991 zanovni prodej 04Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc - 5 - Lada Samara 1991 zanovni prodej 05Svůj tuzexový sen si můžete splnit i dnes, zánovní stojí místo hromady bonů jen 67 tisíc - 6 - Lada Samara 1991 zanovni prodej 06
Zánovní a přesto skoro 30 let stará Lada Samara je pozoruhodnou vzpomínkou na tuzexové časy. Vaše může být relativně levně. Joris Taubert, publikováno se souhlasem

Zdroj: Autoscout24.de

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.