Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zrušte normu Euro 7, říká šéf páté největší automobilky světa, jen popírá fyzikální zákony
17.10.2022 | Petr Prokopec
Napovídalo se toho o ní hodně a jasno o její podobě mělo být už loni, nakonec bylo schválení nové normy opět odloženo. Šéf Stellantisu tak přichází s radikálním návrhem - zrušit Euro 7 zcela, beztak už nic podstatného neřeší a spalovací auta jen dál zdraží.
Minulý týden měla být schválena podoba nové emisní normy Euro 7. Evropská komise se však nakonec tento krok odložila a k dalšímu jednání přistoupí 26. října. Otázkou nicméně je, zda dojde k nějakému posunu. Původně měla být její podoba schválena už ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku, politici ale rozhodli o odkladu, přičemž totéž následně učinili i 5. dubna a 20. července. V důsledku tohoto zpoždění se začíná mluvit o tom, že by norma Euro 7 nebyla platná k 1. lednu 2025, nýbrž až k 1. lednu 2027.
Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares si dokonce myslí, že i takové datum je nereálné a že norma vejde v platnost až v roce 2028. Z toho důvodu ji nicméně považuje za naprosto zbytečnou, neboť třeba Velká Británie počítá od konce dekády už jen s prodejem elektromobilů. EU s něčím podobným počítá od roku 2035, i to je ale jen 7 let od zmíněného termínu. My tedy zůstáváme skeptičtí k tomu, zda spalovací auta skutečně budou zakázána, to ale pro dnešek nechme stranou.
„Z pohledu automobilového průmyslu žádnou normu Euro 7 nepotřebujeme, bude jen plýtvat zdroji, které bychom mohli investovat do elektrifikace,“ uvedl Tavares. A zároveň dodal, že „nedává smysl utrácet peníze za vývoj dalšího stupně požadavků na spalovací motory k roku 2028. Proč plýtvat zdroji kvůli tak krátkému časovému období? Průmysl to nepotřebuje a je to naprosto kontraproduktivní“.
„Tak jako tak už došlo na spoustu odkladů, jak se blížíme limitům možného. Dosáhnete fyzikálních limitů a neměli byste se pokoušet jít za ně. (...) Když se dostanete za hranici fyzikální zákonů, vykašlete se na to. Je to kontraproduktivní. Nedává to smysl, proto to bylo tolikrát odloženo,“ řekl dále Tavares.
Na jednu stranu je sympatické, že volá po zavádění dalších emisních limitů, neboť už současná evoluce normy Euro 6 je tak přísná, že spalovací motory nepředstavují žádný podstatný zdroj škodlivin. Průmysl se přizpůsobí čemukoli, co je alespoň trochu možné, bude to nicméně znamenat náklady navíc, které nikdo jiný krom zákazníků nezaplatí. A proč dál zdražovat už tak drahá auta, když to nepřinese žádný hmatatelný efekt?
Tavares ale není veden tím, aby vám mohl dále prodávat spalovací auta za ještě nějak rozumné peníze, chce jen ušetřit cestou k elektrifikaci, kterou vám bude vnucovat bez ohledu na to, zda si ji přejete. Už teď to dělá. Tavares přitom nucenou elektrifikaci též opakovaně označil za nesmysl.
Tak si vyberte, co z toho brát vážně. Nám by docela stačilo, kdyby se do automobilového světa vrátil zdravý rozum a touha po efektivním uspokojování potřeb zákazníků, nic více není třeba. Normy omezující výrobce aut jsou za hranicí rozumně nezbytného už dávno a utahování šroubů v posledních letech už připomíná jen kopání do někoho, kdo je tak jako tak odsouzen zemřít.

Carlos Tavares brojí za zrušení emisní normy Euro 7, je to prý nesmysl. Činí tak ale hlavně proto, aby se jím řízený koncern mohl soustředit pouze na elektrifikaci, kterou ovšem považuje též za nesmysl. Tak si vyberte. Foto: Stellantis
Zdroje: Autocar, Reuters
Bleskovky
Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025Nový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- BMW R 12 G/S 2025: syrová zábava v terénu včera 13:42
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez 30.3.2025
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out 30.3.2025
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda 30.3.2025
- Toprakův portugalský hattrick 30.3.2025
Nejnovější články
Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 7 hodinamiEvropské automobilky chtějí zpátky do Ruska. Renault má šanci, VW tam rozprodávají díly za pakatel. Převodovky za 12, motory za 17 tisíc
před 8 hodinamiČínské Ferrari za cenu Škody se ukázalo na nových fotkách. To bude teprve hit, nabídne 26 typů litých kol
před 10 hodinamiKorejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
před 11 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
včera
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 03.31. 22:52 - Zajda
- Policejní kontroly a měření 03.31. 20:01 - stst2
- Lampárna (stěžovatelna) 03.31. 19:25 - petr_riha
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 03.31. 18:49 - řidičBOB
- Rychlodotazy 03.31. 18:47 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.31. 17:04 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 03.30. 22:41 - M.Z.
- Mercedes - auto pro masy 03.30. 17:19 - pavproch