Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zrušte normu Euro 7, říká šéf páté největší automobilky světa, jen popírá fyzikální zákony
17.10.2022 | Petr Prokopec
Napovídalo se toho o ní hodně a jasno o její podobě mělo být už loni, nakonec bylo schválení nové normy opět odloženo. Šéf Stellantisu tak přichází s radikálním návrhem - zrušit Euro 7 zcela, beztak už nic podstatného neřeší a spalovací auta jen dál zdraží.
Minulý týden měla být schválena podoba nové emisní normy Euro 7. Evropská komise se však nakonec tento krok odložila a k dalšímu jednání přistoupí 26. října. Otázkou nicméně je, zda dojde k nějakému posunu. Původně měla být její podoba schválena už ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku, politici ale rozhodli o odkladu, přičemž totéž následně učinili i 5. dubna a 20. července. V důsledku tohoto zpoždění se začíná mluvit o tom, že by norma Euro 7 nebyla platná k 1. lednu 2025, nýbrž až k 1. lednu 2027.
Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares si dokonce myslí, že i takové datum je nereálné a že norma vejde v platnost až v roce 2028. Z toho důvodu ji nicméně považuje za naprosto zbytečnou, neboť třeba Velká Británie počítá od konce dekády už jen s prodejem elektromobilů. EU s něčím podobným počítá od roku 2035, i to je ale jen 7 let od zmíněného termínu. My tedy zůstáváme skeptičtí k tomu, zda spalovací auta skutečně budou zakázána, to ale pro dnešek nechme stranou.
„Z pohledu automobilového průmyslu žádnou normu Euro 7 nepotřebujeme, bude jen plýtvat zdroji, které bychom mohli investovat do elektrifikace,“ uvedl Tavares. A zároveň dodal, že „nedává smysl utrácet peníze za vývoj dalšího stupně požadavků na spalovací motory k roku 2028. Proč plýtvat zdroji kvůli tak krátkému časovému období? Průmysl to nepotřebuje a je to naprosto kontraproduktivní“.
„Tak jako tak už došlo na spoustu odkladů, jak se blížíme limitům možného. Dosáhnete fyzikálních limitů a neměli byste se pokoušet jít za ně. (...) Když se dostanete za hranici fyzikální zákonů, vykašlete se na to. Je to kontraproduktivní. Nedává to smysl, proto to bylo tolikrát odloženo,“ řekl dále Tavares.
Na jednu stranu je sympatické, že volá po zavádění dalších emisních limitů, neboť už současná evoluce normy Euro 6 je tak přísná, že spalovací motory nepředstavují žádný podstatný zdroj škodlivin. Průmysl se přizpůsobí čemukoli, co je alespoň trochu možné, bude to nicméně znamenat náklady navíc, které nikdo jiný krom zákazníků nezaplatí. A proč dál zdražovat už tak drahá auta, když to nepřinese žádný hmatatelný efekt?
Tavares ale není veden tím, aby vám mohl dále prodávat spalovací auta za ještě nějak rozumné peníze, chce jen ušetřit cestou k elektrifikaci, kterou vám bude vnucovat bez ohledu na to, zda si ji přejete. Už teď to dělá. Tavares přitom nucenou elektrifikaci též opakovaně označil za nesmysl.
Tak si vyberte, co z toho brát vážně. Nám by docela stačilo, kdyby se do automobilového světa vrátil zdravý rozum a touha po efektivním uspokojování potřeb zákazníků, nic více není třeba. Normy omezující výrobce aut jsou za hranicí rozumně nezbytného už dávno a utahování šroubů v posledních letech už připomíná jen kopání do někoho, kdo je tak jako tak odsouzen zemřít.
Carlos Tavares brojí za zrušení emisní normy Euro 7, je to prý nesmysl. Činí tak ale hlavně proto, aby se jím řízený koncern mohl soustředit pouze na elektrifikaci, kterou ovšem považuje též za nesmysl. Tak si vyberte. Foto: Stellantis
Zdroje: Autocar, Reuters
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva