Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Soud nařídil vykoupit Škodu Yeti TDI z Dieselgate, argumentuje až krutě
18.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Dle zatím nepravomocného rozhodnutí soudu musí koncernem VW vykoupit Škodu Yeti s motorem TDI EA 189. Servítky si při argumentaci nebral.
Kauza Dieselgate, při které vyšly najevo emisní podvody Volkswagenu, vám jistě neunikla. Na podzim roku 2015 hýbala nejen motoristickými médii v celém světě. Víme, že v USA dostanou majitelé postižených aut kompenzaci anebo Volkswagen jejich vůz vykoupí zpátky, a to za poměrně štědrých podmínek čehož se leckdo snaží zneužívat.
Víme také, že v Evropě žádné plošné kompenzace nebudou. Jednak tu jsou jiná pravidla, která kroky VW přímo nezakazují, ba nechávají poměrně velký prostor pro „optimalizaci” auta přistaveného k měření spotřeby a emisí. A jednak, pro VW by to bylo příliš velké sousto, mohlo by ho to položit. Přesto přichází zpráva, že v Německu nařídil soud automobilce odkoupit vůz s postiženým motorem TDI EA 189.
Dotčený vůz je Škoda Yeti a v zatím nepravomocném rozsudku uložil soud v Řeznu přímo automobilce, nikoliv dealerovi, vůz od nespokojeného zákazníka odkoupit a nabídnout mu jiný, jehož motor neobchází pravidla. Nemorálním chováním automobilky prý byly způsobeny významné škody.
Argumentace soudu, podkládající rozhodnutí, mimo jiné říká, že je těžké uvěřit, že o emisních manipulacích v takhle ohromném rozsahu rozhodl nižší management vývoje samostatně. Je prý třeba předpokládat, že takové rozhodnutí muselo být schváleno vyšším vedením. Soud dále uvádí, že je nutné k problému přistupovat jako ke klamání spotřebitele a servítky si opravdu nebere: „Je to jako prodávat lasagne s koňským masem,” uvádí doslova.
Soud hovoří i o zvýšených nárocích na údržbu a o možném poškození motoru v souvislosti se změnami, které si může každý evropský majitel postiženého dieselového motoru nechat provést. Této opravě jsme se detailně věnovali dříve a změny nejsou příliš velké, vyloučit odlišné nároky na údržbu však samozřejmě nelze.
Rozsudek je přelomový z několika důvodů. Předně, povinnost vykoupení auta byla uložena koncernu Volkswagen AG, nikoliv Škodě - pamatujme, že předmětným vozem je Yeti - nebo dealerovi, který toto auto původně prodal. A také, podle právníka Marca Rogerta z düsseldorfské agentury Rogert & Ulbrich by mohl stanovit precedens pro další podobné soudní spory. Jestli rozsudek nabude právní moci a jestli skutečně VW bude muset postiženou Škodu Yeti vykoupit, se zatím nechme překvapit, soud vyšší úrovně může mít jiný názor.






Dieselovou Škodu Yeti Volkswagen musí dle soudu vykoupit, zatím se ale může odvolat
Zdroj: Focus
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
před 26 minutamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 26 minutamiBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 10 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva