Soud nařídil vykoupit Škodu Yeti TDI z Dieselgate, argumentuje až krutě

Dle zatím nepravomocného rozhodnutí soudu musí koncernem VW vykoupit Škodu Yeti s motorem TDI EA 189. Servítky si při argumentaci nebral.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Soud nařídil vykoupit Škodu Yeti TDI z Dieselgate, argumentuje až krutě

18.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Soud nařídil vykoupit Škodu Yeti TDI z Dieselgate, argumentuje až krutě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dle zatím nepravomocného rozhodnutí soudu musí koncernem VW vykoupit Škodu Yeti s motorem TDI EA 189. Servítky si při argumentaci nebral.

Kauza Dieselgate, při které vyšly najevo emisní podvody Volkswagenu, vám jistě neunikla. Na podzim roku 2015 hýbala nejen motoristickými médii v celém světě. Víme, že v USA dostanou majitelé postižených aut kompenzaci anebo Volkswagen jejich vůz vykoupí zpátky, a to za poměrně štědrých podmínek čehož se leckdo snaží zneužívat.

Víme také, že v Evropě žádné plošné kompenzace nebudou. Jednak tu jsou jiná pravidla, která kroky VW přímo nezakazují, ba nechávají poměrně velký prostor pro „optimalizaci” auta přistaveného k měření spotřeby a emisí. A jednak, pro VW by to bylo příliš velké sousto, mohlo by ho to položit. Přesto přichází zpráva, že v Německu nařídil soud automobilce odkoupit vůz s postiženým motorem TDI EA 189.

Dotčený vůz je Škoda Yeti a v zatím nepravomocném rozsudku uložil soud v Řeznu přímo automobilce, nikoliv dealerovi, vůz od nespokojeného zákazníka odkoupit a nabídnout mu jiný, jehož motor neobchází pravidla. Nemorálním chováním automobilky prý byly způsobeny významné škody.

Argumentace soudu, podkládající rozhodnutí, mimo jiné říká, že je těžké uvěřit, že o emisních manipulacích v takhle ohromném rozsahu rozhodl nižší management vývoje samostatně. Je prý třeba předpokládat, že takové rozhodnutí muselo být schváleno vyšším vedením. Soud dále uvádí, že je nutné k problému přistupovat jako ke klamání spotřebitele a servítky si opravdu nebere: „Je to jako prodávat lasagne s koňským masem,” uvádí doslova.

Soud hovoří i o zvýšených nárocích na údržbu a o možném poškození motoru v souvislosti se změnami, které si může každý evropský majitel postiženého dieselového motoru nechat provést. Této opravě jsme se detailně věnovali dříve a změny nejsou příliš velké, vyloučit odlišné nároky na údržbu však samozřejmě nelze.

Rozsudek je přelomový z několika důvodů. Předně, povinnost vykoupení auta byla uložena koncernu Volkswagen AG, nikoliv Škodě - pamatujme, že předmětným vozem je Yeti - nebo dealerovi, který toto auto původně prodal. A také, podle právníka Marca Rogerta z düsseldorfské agentury Rogert & Ulbrich by mohl stanovit precedens pro další podobné soudní spory. Jestli rozsudek nabude právní moci a jestli skutečně VW bude muset postiženou Škodu Yeti vykoupit, se zatím nechme překvapit, soud vyšší úrovně může mít jiný názor.


Soud nařídil vykoupit Škodu Yeti TDI z Dieselgate, argumentuje až krutě - 1 - skoda yeti vykup nemecko soud ilu 01Soud nařídil vykoupit Škodu Yeti TDI z Dieselgate, argumentuje až krutě - 2 - skoda yeti vykup nemecko soud ilu 02Soud nařídil vykoupit Škodu Yeti TDI z Dieselgate, argumentuje až krutě - 3 - skoda yeti vykup nemecko soud ilu 03Soud nařídil vykoupit Škodu Yeti TDI z Dieselgate, argumentuje až krutě - 4 - skoda yeti vykup nemecko soud ilu 04Soud nařídil vykoupit Škodu Yeti TDI z Dieselgate, argumentuje až krutě - 5 - skoda yeti vykup nemecko soud ilu 05Soud nařídil vykoupit Škodu Yeti TDI z Dieselgate, argumentuje až krutě - 6 - skoda yeti vykup nemecko soud ilu 06
Dieselovou Škodu Yeti Volkswagen musí dle soudu vykoupit, zatím se ale může odvolat

Zdroj: Focus

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.