Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Snaha nahradit dnešní auta elektromobily teď je nesmysl. Vědci zjistili reálný dopad
27.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že to s pozitivním dopadem elektromobilů není tak růžové, jak jejich zastánci říkají, není nic nového. Vědci teď ale spočítali, že nejen nepřinesou nic dobrého, přírodě spíš uškodí.
Od elektromobilů jejich příznivci očekávají jediné - že jako mávnutím kouzelného proutku vyčistí naši planetu od všech zlých emisí. Byli bychom samozřejmě rádi, kdyby se tak stalo, jenže realita je jiná. Nelze totiž elektromobily označit za ryze bezemisní vozy jen proto, že ke svému pohonu užívají elektřinu a tudíž jim z výfuku neproudí škodlivé emise. Zapotřebí je totiž rovněž vytěžit vzácné kovy na jejich baterie, stejně jako vyprodukovat onu elektrickou energii. A ani jedna tato činnost již vůči naší planetě zrovna šetrná není.
Že nejde pouze o výplod našeho chorého mozku, dokazují závěry mnoha vědeckých kapacit. Kupříkladu Scott Kennedy z Centra pro Strategii a Mezinárodní studie, jenž leží ve Washingtonu D.C., uvádí, že nárůst elektromobilů v Číně nevede ke snižování smogu v ovzduší, ale naopak k jeho zvyšování. „Tím, že přepřáhneme na elektromobily, nepřestaneme užívat fosilní paliva. Elektřina totiž vzniká jejich spalováním, což v Číně znamená spalování uhlí.“
Čína se hodlá stát elektrickou velmocí, nicméně zrovna v jejím případě to nedává žádný smysl - 72 procent elektřiny je tam produkováno za pomoci spalování fosilních paliv. Čeká se pak sice, že tento poměr klesne pod 50 procent, ovšem až v roce 2040. To ve výsledku znamená, že země sice neskutečnou měrou podporuje environmentalismus, ovšem svými skutky jde proti němu. „Elektromobily zkrátka jen přesouvají tvorbu emisí z jednoho místa na druhé,“ dodává Kennedy.
Čínským problémem pak koneckonců není jen samotná produkce elektřiny, ale rovněž menší technická vyspělost elektrických aut a jejich nešetrná výroba. Výzkumníci z Harvardu a jejich kolegové z pekingské univerzity Tsinghua potvrdili, že při výrobě elektromobilů, hybridů a vozů s palivovými články uniká do ovzduší o 50 procent více emisí než během produkce aut se spalovacím motorem. Elektromobily navíc emitují i dvakrát více toxických částic PM2.5.
Aby těch negativ nebylo málo, lze ještě dodat závěry Dopravně výzkumného institutu při univerzitě v Michiganu, dle kterých vozy se spalovacím motorem, jejichž průměrná spotřeba nepřesáhne 7 l/100 km, jsou vůči životnímu prostředí ohleduplnější než elektromobily. A tato hranice se dále zvyšuje, pokud je do životního cyklu započtena i výroba.
Jak je tedy patrné, Čína jede na vlně určitého pokrytectví. Ačkoliv hlásá změnu k lepšímu a na „elektrifikaci” aut tlačí všemi směry, přírodě tím nemá šanci pomoci. Pochopitelně, situace v každé zemi je trochu jiná a existují místa, kde z podobného srovnání vyjdou elektromobily lépe. Nedělejme si ale iluze, že jsou něčím běžným - v celosvětovém měřítku vznikají dvě třetiny elektrické energie právě z fosilních paliv, to je prakticky stejné množství jako právě v Číně. Snaha nutit lidem elektromobily za každou cenu v tuto chvíli se tedy opravdu jeví jako nesmyslná, neefektivní a ničemu nepomáhající...



Čínská elektrifikace stojí na spalování uhlí a v celosvětovém měřítku není situace podstatně odlišná. Tlačit za takové situace na rozvoj elektromobility je krátkozraké
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejčtenější články
Auta „zrádců Tesly” už nemohou vystát ani jejich velcí příznivci, život s nimi se snadno změní v noční můru
4.3.2025Britové srovnali skutečné náklady na provoz nejžádanějších aut za 3 roky, nejhorší je samozřejmě elektromobil
4.3.2025Chcete nové auto bez obří obrazovky uprostřed palubky? I v roce 2025 taková koupíte, v budoucnu na tom můžete vydělat
4.3.2025Žádné vizualizace. Někdo si vážně nechal nad městem postavil tuhle brutalistickou pevnost jako z bondovek, teď ji prodává
4.3.2025Šéf VW říká, že nezneužije jmen legend pro úplně jinak pojatá auta jako Ford. Není to ale proto, že už se přesně s tím spálil?
4.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva