Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Smysluplný elektromobil nepůjde vyrobit nejméně ještě šest let, říká šéf Bentley
8.7.2019 | Petr Prokopec
Elektrická revoluce je podle některých na spadnutí, ze samotných automobilek se ale stále častěji ozývají hlasy, že nic takového v nejbližší době jednoduše nebude možné.
Jednou z výhod elektrických aut je bezesporu tichý provoz. Úřady sice vyžaduji, aby pro dobro pěších vydávaly umělý zvuk, nicméně slyšet musí být pouze zvenčí. Stačí tedy zapracovat na odhlučnění a rázem v kabině není po takovém zvuku ani památky. Pokud si pak navíc uvědomíme, že touha po dokonale tichém interiéru je doménou hlavně luxusních značek, bylo by logické, kdyby propagátory elektromobily byly právě ony. Jenže neděje se to, žádná skutečně luxusní značka dnes elektrické auto nenabízí a minimálně v případě Bentley ani hned tak nebude.
Automobilka by sice byla ráda, kdyby mohla kráčet na čele pelotonu, realisticky ale říká, že při současných technologiích to zkrátka není možné. „Rád bych, abychom v jedné věci měli jasno - opravdu tlačím na to, abychom postavili elektrické Bentley. Jako značka bychom měli kráčet na čele, a je zřejmé, že část klientely po takovém voze touží - včetně zcela nové skupiny zákazníků, kteří jej nechtějí jen kvůli emisím, ale jednoduše proto, že ho touží vlastnit,“ uvedl šéf automobilky Adrian Hallmark. Svými slovy přitom odkazuje na průzkum, který Bentley provedlo u stávajících či potenciálních zákazníků a zjistilo, že jeho klienti již nejsou takové „konzervy“.
Z ankety dle Hallmarka vyplynulo, že lidé touží po spojení elektřiny a loga Bentley o 30 procent více než v případě jiných super-luxusních automobilek. Pokud by navíc šlo o ryzí elektromobil a nikoliv třeba „jen“ plug-in hybrid, pak by zájem narostl ještě o dalších 30 procent. To už může být zákaznická obec, které má smysl takové auto nabídnout, navíc má jistě dostatek financí, aby nové technologie zaplatila. Hallmark nicméně uvedl, že jakkoliv lidé v průzkumech po elektrickém Bentley touží, automobilka ho nevyrobí.
„Otázkou je, zda dokážeme postavit auto, které ctí naše hodnoty - a to momentálně nejde,“ říká Hallmark s tím, že smysluplný elektromobil nebude možné vyrobit dříve než v roce 2025. „Problémem je, jak vyrobit baterie, které mají dostatečnou energetickou hustotu a jejich kontrolní moduly jsou tak efektivní, jak jen je to možné. Pokud si mohu dovolit přirovnání, pak současné baterie jsou na tom tak, že zvládnou napájet žárovku jen na polovinu jejího potenciálu. Když je tedy namontujeme pod kapotu Bentley, nenabídneme požadovaný dojezd. A pokud zvětšíme jejich velikost, abychom navýšili počet kilometrů, auto bude příliš těžké,“ dodal dále Hallmark.
Ani zmíněné datum ale prý nemáme považovat za závazné, rok 2025 je spíše první optimistickou možností. Hallmark kromě toho říká, že situaci nevyřeší ani baterie s tuhým elektrolytem, které dle mnohých měly být na trhu již v roce 2021. Realita ale není až tak žhavá - první várka sice daný termín má stihnout, ovšem cena baterií bude 20krát vyšší než v případě objemného spalovacího motoru. Ve výsledku tedy půjde o příliš velké sousto i pro zákazníky Bentley, kteří tak musí počkat 5 až 10 let, než takové baterie zlevní na přijatelnou úroveň.
Hallmark se tak přidává k šéfovi vývoje BMW, který je v případě nástupu elektromobilů ještě pesimističtější. Automobilky jako tyto dvě si nemohou dovolit nabídnout ztrátový automobil, který sice válí při akceleraci v přímce, ale nevydrží ani jedno ostré kolo na Nordschleife, po níž takovým tempem zvládne na jedno nabití ujet jen desítky kilometrů. Zavedené automobilky zkrátka chtějí nabídnout srovnatelné auta jako dnes, jen na elektřinu, a to nyní nejde. Stále více je však zjevné, že dříve optimistické řeči již dále nemají oporu v realitě a rozsáhlá elektrifikace se nutně protáhne.
Bentley se již v roce 2017 pochlubilo v Ženevě elektrickým konceptem EXP 12 Speed 6e. Sériový elektromobil ale hned tak nevyrobí, do roku 2025 prý nebude reálné vyrobit auto splňující očekávání zákazníků
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejčtenější články
- „Žebráme o vlastní smrt.” Automobilky v EU zdražují spalovací auta, aby prodaly víc elektromobilů. Vrátí se jim to úplně jinak, než doufají
19.12.2024 - Levná značka VW začala prodávat další nový model, za míň než za základní Fabii nabízí auto větší než Octavii
19.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Dodge jako by dělal vše pro to, aby nový Charger selhal, po osmiválci, zvuku a vůbec mu sebral i možnost pálit gumy
19.12.2024 - Kia říká, že bizarní vzhled její poslední novinky lidé po spatření berou na milost, snad tomu ani sama nevěří
19.12.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 18:13 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie