Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný

Myšlenka intenzivnějšího využívání jednotlivých aut způsobem, kterým to zajišťují aplikace typu Uber, měla mimo jiné vést k omezení dopravy ve městech. Děje se ale pravý opak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný

22.8.2018 | Petr Prokopec

Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Myšlenka intenzivnějšího využívání jednotlivých aut způsobem, kterým to zajišťují aplikace typu Uber, měla mimo jiné vést k omezení dopravy ve městech. Děje se ale pravý opak.

Služby typu Uber se samy rády prezentují jako tzv. peer-to-peer ridesharing. Jinými slovy má jít o služby umožňující domluvení spolujízdy mezi majitelem a řidičem auta a někým, kdo zrovna potřebuje někam svézt. V obecné rovině nejsou ničím novým, však i u nás už dávno před Uberem existovaly webové aplikace, které spojovaly lidi kamsi mířící poloprázdným autem a někým, kdo zrovna potřeboval někam „hodit”. A peníze v tom už tehdy hrály svou roli.

Až Uber ale udělal z této věci světový fenomém a ve výsledku způsobil, že o skutečnou spolujízdu jde jen výjimečně. Řidiči nabízející své služby pod hlavičkou Uberu, Lyftu a dalších alternativ nemají kolikrát daleko k taxikářům, kteří se převozem lidí za úplatu živí. Akorát to dělají levněji a transparentněji - za převoz se platí vždy ridesharingové službě jasně daná částka, nic jako obelhávání turistů taxikáři tady není reálně možné.

I proto se Uber dostává do sporů s tradičními taxikáři po celém světě. Jak situace vypadá u nás, víte nejspíše sami. Letos došlo k několika akcím tradičních taxikářů, jež nakonec politiky vyburcovaly k jisté aktivitě. Ty lze ale nejlépe popsat slovy „Vlk se trochu nažral a z kozy zůstala většina“. Nově tedy řidiči Uberu musí skládat zkoušky a mít živnostenský list, ovšem nadále budou zřejmě úspěšně unikat danění svých příjmů.

Tohle jsou ale známé potíže, které mohou být většině lidí coby potenciálním uživatelům ukradené. Lidé mají Uber rádi proto, že se někam dostanou levněji než taxíkem a to je celé. Politici pak tyto služby často obhajují tím, že jde přece o spolujízdu, která znamená intenzivnější využijí existujících aut více lidmi, což ve výsledku zklidní dopravu - když denně jeden „uberista” převeze desítky lidí, kteří by jinak jeli do práce autem, mělo by to pomoci. Logiku to má, realita je ale jiná.

Ukazuje to studie zkoumající vliv těchto služeb na dopravu v roce 2017, kterou si nechal vypracovat americký Seattle. Dle té řidiči alternativních taxislužeb jako Uber či Lyft uskutečnili během loňska na 20 milionů jízd. To zní jako skvělá zpráva pro zastánce těchto služeb, jistě musely dopravě značně ulevit. Jenže tak to právě vůbec není.

Podle studie rozmach ridesharingových služeb jen loni znamenal zhuštění dopravy o 151 milionů ujetých autokilometrů navíc. Svou nízkou cenou totiž lákají především lidi, kteří by při jejich neexistenci „šli pěšky, jeli městskou hromadnou dopravou nebo zůstali doma”. Tuto formu dopravy by bez Uberu či Lyftu volilo hned 60 procent všech lidí, kteří se loni pro službu rozhodli, zatímco jen zbývajících 40 procent by sáhlo po autě nebo tradičním taxíku. Uber a další podobné společnosti tedy dopravě ve městech nepomáhají, dělají pravý opak.

Nezávislý dopravní konzultant města Seattle Bruce Schaller proto již naznačil, že bude třeba dalších politických zásahů. Pokud k nim nedojde, stanou se velká americká města v podstatě neprůjezdná. A není důvod si myslet, že to jinde bude jinak. I závěry studie totiž dávají smysl - když má někdo vlastní auto, obvykle jej využije raději než cizí. A do vozů provozovaných po hlavičkou Uberu a spol. tak nasednou ti, kterým se taxík zdá drahý a hromadná doprava nepohodlná.

Bude tedy zajímavé sledovat, jak se celá záležitost vyvrbí. Dle Schallera je třeba reagovat co nejdříve. Sám sice uznává, že Uber či Lyft „nabízejí velmi cenné služby. Ovšem pokud převezmou dopravní systém, bude to pro velká města katastrofa. Tento proces je třeba kontrolovat.“


Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný - 1 - Uber nove foto 01Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný - 2 - Uber nove foto 02Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný - 3 - Uber nove foto 03Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný - 4 - Uber nove foto 04Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný - 5 - Uber nove foto 05Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný - 6 - Uber nove foto 06Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný - 7 - Uber nove foto 07Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný - 8 - Uber nove foto 08Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný - 9 - Uber nove foto 09Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný - 10 - Uber nove foto 10Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný - 11 - Uber nove foto 11Služby jako Uber mají nepříjemný dopad, který dosud nikdo nepovažoval za možný - 12 - Uber nove foto 12
Uber je díky nízkým cenám přijímán kladně zákazníky po celém světě. To ovšem představuje pro města nemalý problém, lidé totiž znovu upřednostňují individuální dopravu před hromadnou

Zdroj: The Seattle Times

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.