Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Král matrací rozprodává svou kolekci aut. Do světa posílá i ta, o nichž miliardáři sní
27.12.2018 | Petr Prokopec
Existují auta, která vám v určitou chvíli nekoupí ani všechny peníze světa. Takové vozy si velcí sběratelé obvykle nechávají ve svých kolekcích, Michael Fux ale nyní prodává i ty.
Letošní Vánoce jsou definitivně za námi. Mnozí rodiče přitom využili jejich příchodu a před přívalem nových hraček trochu pročistili dětské pokojíčky svých ratolestí. Obdobně se nyní chová i americký miliardář Michael Fux, který zbohatl na výrobě matrací a nemalou část svého jmění investoval do rozsáhlé automobilové sbírky. Stejně jako ji ovšem pravidelně rozšiřuje, tak od některých vozů dává ruce pryč. Kupříkladu letos se tak zbavil čtyř Mercedesů s přídomkem Black Series, aby o pár měsíců později převzal zakázkový McLaren 720S.
V případě prodejů dosud šlo vždy jen o pár jednotek aut, která nezřídka nahradil větší počet jiných. Teď před sebou máme pořádný výprodej, neboť někdejší „král matrací“ se rozhodl poslat do světa hned 25 strojů. To samo o sobě představuje větší množství, než jakým disponuje leckterý jiný sběratel, pro Fuxe jde ale pořád jen o zlomek jeho kolekce. Přesto tato nabídka stojí za pozornost - zatímco nad některými vozy bude moci jejich dosavadní majitel mávnout rukou, minimálně u dvou se divíme, že je vůbec prodává.
Americký miliardář se totiž rozhodl zbavit i Ferrari LaFerrari a LaFerrari Aperta. Tedy dvou nejžádanějších koníků poslední doby, z nichž kupé bylo vyrobeno pouze v pěti stech kusech a kabriolet dokonce jen ve dvě stě deseti. Jde o auta, která výrobce odmítl prodat i mnoha váženým klientům a zejména v případě Aperty jde o stroj, který se na trhu reálně skoro nevyskytuje. Variantu s pevnou střechou navíc halí zakázková barva Rosso Fuoco, individualizací však samozřejmě prošly oba kusy. Ani jeden z nich přitom nemá na kontě enormní nájezd, což vede k domněnce, že Fux je sice jako nové mít musel, k srdci mu ale nikdy nepřirostly.
Tuto tezi tak trochu potvrzuje miliardářův účet na Instagramu, kde jako nejlepší auto, jaké kdy vlastnil, vyhlásil loni koupený McLaren 720S v zakázkové purpurové metalíze. Tedy do značné míry vlastně obyčejný supersport, který ani nepatří na vrchol nabídky britské značky. Fuxovi ale evidentně přirostl k srdci více než předchozí model MP4-12C, kterého se nově též zbavuje. I v tomto případě navíc jde přes palubu nejen kupé, ale rovněž otevřený Spider.
Je pak otázkou, co bude Fuxovou další akvizicí. Vůbec bychom se ale nedivili, kdyby šlo hned o několik vozů, z nichž každý by dokázal zvednout ze židle i člověka, který autům nikdy nepropadl, neboť už jen prodej obou Ferrari mu vynese stovky milionů korun. Pak se teprve uvidí, za miliardáři jeho láska k britskému kupé vydrží a zda náhodou za rok při svém pravidelném čištění garáže již nebude mít jiného favorita a 720S nepošle do světa.
To už ale poněkud předbíháme, proto rychle zpátky k aktuálně nabízené kolekci. Tu si probereme dle abecedního pořadí, na obě Ferrari tedy nepřijde řada hned na úvod - byť jsou bezpochyby hlavními atrakcemi aukce, jenž se odehraje v lednu 2019 na Floridě.
BMW M5 (2014)
Nebyl by to Michael Fux, kdyby si i něco tak běžného, jako je BMW M5, neobjednal v zakázkové úpravě. Mnichovský über-sedan tedy dostal zakázkový lak Sakhir Orange, se kterým dorazil i na míru ušitý oranžový interiér. Tato kombinace asi nebude vyhovovat každému, na druhou stranu tu ale máme 575 koní mířících pouze dozadu. A také nízký nájezd 279 mil (449 km).



BMW M6 (2014)
Co bylo řečeno o sedanu, lze zopakovat také v případě BMW M6. Tedy až na jednu výjimku, a tou je nájezd, který je dokonce ještě nižší (148 mil/238 km). Jinak tu ovšem opětovně máme oranžový lak spárovaný s černě lakovanými 20palcovými koly, z nichž ta zadní roztáčí 575 koní. Uprostřed oranžového interiéru pak trůní volič sedmistupňové automatické převodovky.
Buick Special Convertible (1942)
Na počátku roku 1942 se automobilka Buick začala specializovat na výrobu válečných produktů, nabízený kabriolet je tak jedním z jejích posledních předválečných počinů. Pod kapotu přitom dostal řadový osmiválec a třístupňový manuál, mnohem podstatnější však byl příchod vinutých pružin do všech čtyř rohů. Díky tomu byl Special Convertible stabilní i v rychlostech přes 160 km/h.
Cadillac Series 370 Phaeton (1931)
Jen pár měsíců po odhalení nového šestnáctiválce vyrukoval Cadillac s dvanáctiválcovým motorem, který dával k dobru 135 koní. Spárován však mohl být s exkluzivnější karoserií Phaeton, s níž dorazil i nemalý 3,5metrový rozvor. Vůz zároveň dostal i řadu exkluzivních doplňků, mezi něž patří boční zatahovací okénka nebo na chromovém nárazníku usazený zavazadelník.
Cadillac Series 70 Fleetwood Convertible Coupe (1936)
Vzácný Cadillac prošel v roce 2015 komplexní renovací, která mu mimo jiné přihrála i novou plátěnou střechu s ozdobnými zelenými švy. V době svého vzniku se pro změnu mohl pochlubit instalovanými hydraulickými brzdami, které měly vozy této značky jako první auta na světě. Staraly se přitom o zkrocení 135 koní, jenž produkoval osmiválec spárovaný s třístupňovým manuálem.
Ferrari LaFerrari (2014)
Dostáváme se k prvnímu středobodu chystané aukce, tedy ke kupé LaFerrari. S tím Fux najel pouhých 418 mil (673 km), což je vlastně tak trochu překvapivé, když si uvědomíme, že pro karoserii byla zvolena zakázková barva, po níž nemůže sáhnout nikdo jiný. Nicméně kombinace atmosférického dvanáctiválce a elektromotoru patrně není miliardářovým šálkem kávy.
Ferrari LaFerrari Aperta (2016)
Opět se můžeme opakovat, jen s několika rozdíly. Otevřená verze hybridního supersportu z Maranella totiž dostala obyčejnější lak Rosso Corsa z produkce značky. Na druhou stranu má ale najeto pouze 174 mil (280 km), kromě toho je daleko vzácnější. I v jejím případě navíc bylo utraceno nemálo peněz za doplňky (jen pevná střecha z karbonu stála přes 1,4 milionu Kč), výkon pak zůstává jako u kupé na 950 koních.
Ford Mustang Shelby GT500 (2013)
S výkonem 662 koní je tento Mustang vůbec nejsilnějším v celé historii. Bez problémů tak zvládá dosáhnout 320 km/h, stejně jako během 11,6 sekund pokoří čtvrtmíli. Kromě vysokého výkonu se dočkal i několika paketů divize SVT, oslnit by tedy neměl jen v přímém směru, ale i na okruhu. Fux jej ale opět příliš nevyzkoušel, Shelby má totiž najeto jen 276 mil (444 km).
Chevrolet Corvette Z06 (2006)
Pokud toužíte po klasické koncepci - tedy po atmosférickém velkoobjemovém motoru vpředu, manuálu a pohonu zadních kol - je tato Corvette tím pravým ořechovým. Navíc jde o jeden z 252 kusů verze Z06, který se dočkal laku Sunset Orange. Vůči běžné produkci došlo navíc k nahrazení ocelových komponentů lehkými hořčíkovými. Nájezd pak činí pouze 212 mil (341 km).
Chevrolet Corvette ZR1 (2009)
Verze ZR1 již mění atmosférický motor za přeplňovaný, výkon tak šplhá z 505 na 638 koní. Manuální převodovka ovšem zůstává ve hře, dočkala se však dvoukotoučové spojky. Stovku přitom vůz zvládá za 3,3 sekundy, čtvrtmíli pak za 11,2 sekundy. Specifického naladění se ovšem dočkal i podvozek Selective Magnetic Ride Control, ani zde se však Fux příliš neprojel (179 mil/288 km).
Lamborghini Gallardo Spyder (2006)
Roadster s rozzuřeným býkem ve znaku již evidentně patřil mezi miliardářovi oblíbenější kousky, za jeho volantem totiž nakroutil dokonce 1 051 mil (1 691 km). Dáno je to možná i tím, že jej nechal nalakovat zakázkovým lakem Rosso Leto. Dovnitř se pak nastěhovalo červeno-černé kožené čalounění, pod kapotou pak svou práci odváděl desetiválec s 520 koňmi.
Lamborghini Murciélago LP640 (2007)
Ač je kupé o rok mladší než kabriolet, Fux s ním jezdil ještě častěji, nájezd se totiž vyšplhal až na 1 380 mil (2 220 km). Také v tomto případě navíc nechybí zakázková barva Rosso Vik, s ní navíc znovu dorazil interiér kombinující červenou a černou. Za zády řidiče ovšem již trůní dvanáctiválec, který byl naladěn na 640 koní, jenž přenáší automat E-Gear na všechna čtyři kola.
McLaren MP4-12C (2012)
V případě tohoto exempláře Fux utratil enormních 125 tisíc dolarů (cca 2,84 mil. Kč) jen za příplatky. Mezi ně patří i oranžová barva, která byla spárována s oranžovým interiérem, karbonové doplňky exteriéru a interiéru či sportovní výfuk. Ten vyluzuje jistě hezčí árie než audio systém Meridian, Fux však ani v tomto případě za volantem příliš nepobyl (769 mil/1 237 km).
McLaren MP4-12C Spider (2013)
U otevřeného provedení miliardář utrácel za příplatky ještě více, použita totiž byla vůbec poprvé barva Fux Purple, do které byl oháknut i novější McLaren 720S. Ve stejném odstínu jsou i kontrastní švy spárované s bílým čalouněním, seznam příplatků tím ale zdaleka nekončí. Nicméně ani to nepřineslo 616 koním velkou oblibu, Fux s nimi zvládl jen 664 mil (1 068 km).
Mercedes-AMG GT S (2016)
Třícípá hvězda zřejmě Fuxovi příliš k srdci nepřirostla, po loňském rozprodání „černé série“ totiž miliardář ve výprodeji pokračuje. Prvním z několika kousků je AMG GT S, jenž disponuje čtyřlitrovým osmiválcem s 510 koňmi. Ten se skrývá pod exkluzivním lakem Designo Diamond White Metallic, uvnitř nechybí černo-červený interiér. Vůz přitom najel pouhých 129 mil (208 km).
Mercedes-AMG GT C 50th Anniversary (2018)
Letošní rok značí padesát let existence divize AMG. Z toho důvodu vznikla oslavná série firemního supersportu, jenž dostala pod kapotu 550 koní. Kromě toho se dočkala i specifického laku Designo Graphite Gray Magno, sportovního výfuku nebo audio systému Burmester. Fux kupé přitom ani pořádně nezajel, na tachometru má pouhých 59 mil (95 km).
Mercedes-AMG GT C Roadster 50th Anniversary (2018)
Divize z Affalterbachu nevyrobila jen padesát oslavných kupátek, ale rovněž i otevřených verzí. Lak zůstal identický, stejně jako výkon přeplňovaného osmiválce. Navíc jsou tu pouze aktivní „větrolamy“, jenž se starají o dostatečný komfort v černo-bílé kabině po stažení plátěné střechy. Tato kombinace miliardáře oslovila trochu více, za volantem tedy strávil 79 mil (127 km).
Mercedes-Benz 190SL Roadster (1962)
Tato třícípá hvězda zamířila z Německa nejprve do Kanady, kde strávila 45 let, než se dostala Fuxovi do spárů. Jakkoliv přitom vůz do značné míry připomíná legendární 300SL, vůči tomuto provedení disponuje zejména méně výkonným motorem. Zadní kola totiž roztáčí pouze 1,9litrový čtyřválec. Možná i proto se jej miliardář po relativně krátkém vlastnictví zbavuje.
Mercedes-Benz CL65 AMG 40th Anniversary (2008)
Když ještě divize z Affalterbachu neměla vlastní supersport, slavila narozeniny specifickými variantami standardních vozů. CL65 se přitom pyšnilo dvanáctiválcem, jehož 604 koní dostala na starost pětistupňová automatická převodovka. Vůz přitom zvenčí halí „tekutý kov“, jak Mercedes speciální barvu nazývá, najeto pak má pouze 122 mil (196 km).
Mercedes-Benz CL65 AMG 40th Anniversary (2008)
Další oslava narozenin AMG, další výroční edice. Také v tomto případě došlo na užití exkluzivního laku či čalounění, které navíc zdobí diamantové prošívání. Dvanáctiválcové bi-turbo pak zamířilo s výkonem do vyšších sfér, konkrétně pak na 621 koní. Jejich zkrocení pak dostaly na starosti karbonové brzdy, nájezd činí na Fuxe relativně vyšších 511 mil (822 km).
Packard 1508 Twelve Convertible Sedan (1937)
Další z amerických legend pochází z posledního roku výroby, kdy Packard nabízel již jen 3,6metrový rozvor. Spárován byl s dvanáctiválcovým motorem o výkonu 175 koní, jejichž přenos na silnici dostaly pneumatiky s typickými bílými boky. Vůz se před pár lety dočkal rozsáhlé modernizace, nyní tak bude zaujímat čestné místo v každé sbírce - s výjimkou té Fuxovi, kde končí.
Porsche 911 50th Anniversary (2014)
Porsche před pěti lety stavilo 50. Výročí svého kultovního modelu. Novodobé inkarnaci proto nadělilo kola v klasickém designu Fuchs, zatímco karoserii pokryl bílý lak. Výkon byl díky továrnímu Powerkitu navýšen na 430 koní, na starosti jej přitom dostal sedmistupňový manuál. Fux přitom s exemplářem č. 199 (z 1963 kusů) najel pouze 143 mil (230 km).
Porsche 911 GT3 (2018)
Na první pohled by se mohlo zdát, že americký miliardář je opravdu vášnivý řidič, prakticky všechny své vozy totiž osazuje manuálními převodovkami - tedy alespoň v těch případech, kdy to jde. Kupodivu s nimi ale již příliš nejezdí, což je i případ tohoto Porsche GT3, jehož 500 koní přenesl šestistupňový manuál na silnici zatím jen po 51 mil (82 km).
Porsche 911R (2016)
Jedna z novodobých ikon ze Zuffenhausenu má manuál rovněž, ani ji však Fux zrovna příliš neprojel (57 mil/92 km). V tomto případě to ale nemusí být zrovna na škodu, neboť 911R je pro automobilové sběratele velmi lákavým zbožím. Zvláště když se jedná o exemplář č. 959, který tak ukazuje na další legendu značky. Vůči ní se však drží atmosférického motoru.
Porsche 911 Turbo S Cabriolet (2014)
Jsme ve finále, tedy u pětadvacátého vozu na prodej. Tím je Turbo s 560 koňmi, které se pyšní zajímavou barvou Mahogany Metallic spárovanou s hnědým plátnem a speciálním čalouněním kombinujícím kůži v odstínech Expresso a Cognac. S automatem a pohonem všech kol si přitom Fux užil o trochu více než se ostatními Porsche, a to 712 mil (1 146 km).
Starší pohledy do hlavní části sbírky Michaela Fuxe
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejčtenější články
Téměř nejeté moderní BMW za 250 tisíc Kč není vtip ani omyl. „Jen” je ošklivé, nechtěné, má automat a nejhorší barvu
24.1.2025Prodeje elektromobilů Kie a Hyundai v Evropě se masivně propadají, i když Korejci rádi vytváří dojem opaku
25.1.2025Tohle auto jste si mohli v jeden moment koupit s 5-, 6-, 8-, 10- i 12válcovými motory. Je to historický rekord, který stěží bude překonán
25.1.2025Realitní magnát popsal, jak složité je uvést do provozu jeho nové Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s, je to jiný svět
25.1.2025Volvo dalo hromadě svých modelů nová jména, další ruší. Vyznat se v nabídkách automobilek je stále těžší
25.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva