Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Slavný designér strhal podobu pick-upu Tesly, argumentuje jako nikdo před ním
14.12.2020 | Petr Miler
Podle jeho vlastních slov mu trvalo rok, než si dokázal utřídit myšlenky na tento vůz, teď už si je dál nemohl nechat pro sebe. Je to jen názor, poukazuje ale na pozoruhodné souvislosti.
Existují lidé, kteří toho v určitých oborech dokázali tolik, že jejich pohledy na věc nelze zcela ignorovat, ať už jsou nám blízké či vzdálené jakkoli. Frank Stephenson je na poli automobilového designu jedním z takových - je to jeden z nejrespektovanějších designérů posledních dekád, který má na kontě tolik obdivovaných či úspěšných aut, že jeho schopnosti jednoduše nelze zpochybňovat.
Pracoval mimo jiné u Fordu, kde měl na starosti Escort Cosworth a jeho notoricky známý dvojitý spojler. Pracoval u BMW, kde stvořil mimo jiné první X5 nebo první moderní inkarnaci Mini. Dělal též pro Fiat a jeho značky, takže stojí nejen za moderním 500, ale třeba i Ferrari F430 či Maserati MC 12. Pak skončil u McLarenu, kde dal tvář jeho moderním modelům, mimo jiné hypersportovnímu P1. Je to velmi zkušený člověk, který mnohokrát dokázal, že dokáže v různých dobách přijít s různými nápady, jež tyto éry později definují.
Nyní je na volné noze a jako šéf vlastní firmy FS Design pravidelně komentuje také práci jiných autorů skrze svůj kanál na Youtube. Naposledy si vzal na paškál loni představený pick-up Tesly jménem Cybertruck a vědom si záplavy až fanatických příznivců čehokoli, co Tesla udělá, přistoupil ke své kritice velmi sofistikovaně. I proto s ní také přichází až nyní - raději si dal více času na to, aby nechal sednout prach z prvotního rozčarování a urovnal si v hlavě všechny myšlenky.
Už z dosud zmíněného jistě tušíte, že jeho pocity z designu vozu nejsou pozitivní. Je velmi kritický už k samotným autorům, zejména pak Fanzi von Holzhausenovi, kterého kárá za to, že podoba budoucích aut není dána, není dílem osudu, který bychom měli odhadovat. Podle něj jsme podoby budoucnosti vytváříme a jakkoli je v mnoha ohledech nepředvídatelná, měli bychom se snažit o to, aby byla alespoň krásná.
O něco takového se podle Stephensona Cybertruck nesnaží a není podle něj ani tak nápaditý, jak někteří naznačují. Proto jej svého času nešokoval a nešokuje jej dodnes. Auto prý připomíná tendence 80. let a zejména podobu Citroënu Karin, který byl ve své podstatě tímtéž. Na rozdíl od pick-upu Tesly, který se tváří jako lunární vozítko, chladné ztělesnění ochrany před nehostinným světem, byl ale aspoň přátelský a útulný. Cybertruck je prý obraz paranoidní budoucnosti, ve které nechce žít, s tou ostatně souvisí i avizovaná balistická ochrana a podobné aspekty.
Konstatuje též, že design má být takový, aby ani po 10 letech nevypadal zastarale. To on sám opakovaně dokázal, třebaže jistě nebyl bezchybný, hranatý americký pick-up podle něj nemá šanci tak působit. A jako po analogii sahá po hrách na prvním Playstationu, který byl tehdy revoluční hrací konzolí nabízející nepoznanou grafickou věrnost. Podívejte se ale na hry pro něj určené dnes a sami si uvědomte, jak si jejich tehdejší grafiku pamatujeme. Podle Stephensona jednou dopadne Cybertruck stejně, ale v opačném gardu - dnes jej vnímáme jako vizi budoucí moderny, ale až jej za 10 let spatříme, přijde nám stejně komický jako někdejší hry pro Playstation dnes.
Jeho názory si pochopitelně přeberte po svém, krása je vždy v oku toho, kdo se dívá. Jeho jakýsi profesionální pohled na věc bychom ale neradili zcela ignorovat, ať už si o pick-upu Tesly myslíte cokoli. Průmyslový design není jen umění, má i svou racionalitu, logiku, které Stephenson očividně dobře rozumí, však jeho moderní Fiat 500 vypadá dobře i po 13 letech a Mini dodnes nevymyslelo nic jiného, než s čím kdysi přišel právě on. Pokud nyní naznačuje, že Cybertruck bude za 10 let tragikomickým ohlédnutím za závěrem právě končící dekády, může se to docela dobře stát.
Tesla Cybertruck Franka Stephensona neohromila, jeho argumentace proti ní je docela zajímavá. Foto: Tesla
Zdroj: Frank Stephenson@Youtube
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před hodinou - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva