Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Slavný designér strhal podobu moderních aut, varuje před vozy vyrobenými v pátek
7.11.2020 | Petr Prokopec
Podepsal se pod hezkou řádku aut, pak ale s prací přímo pro automobilky skončil. Pro své nástupce v řadách výrobců ale mnoho slov chvály opravdu nemá.
Frank Stephenson patří mezi nejrespektovanější automobilové designéry posledních dekád. Během své kariéry stvořil slušnou řádku ikon, ať se již jedná o mainstreamové vozy pro miliony zákazníků, nebo o exkluzivní hypersporty pro pár vyvolených. Zatímco tedy někdo jej má spojeného s Fordem Escort RS Cosworth, jiní v něm vidí pouze autora Ferrari Enzo či Maserati MC12. Další pak poukáže na jeho díla s logem McLarenu, stejně tak se ovšem podepsal pod novodobé Mini či Fiat 500. Pod design všech těchto vozů se skutečně podepsal jeden muž.
S takovým výčtem patří Stephenson mezi skutečné velikány, pročež by každé jeho slovo mělo být pomalu tesáno do kamene. Nyní se jednašedesátiletý Maročan již jako šéf své vlastní firmy FS Design nechal vyzpovídat kolegy z Jalopniku, z čehož asi nebudou mít radost jeho mladší kolegové. Na jejich adresu se totiž nevyjádřil zrovna pochvalně. Místo toho uvedl, že poté, co tužky a papír nahradily pokročilé počítačové simulace, začala auta přicházet o duši. A o nějaké nadčasovosti si už mohou nechat jen zdát.
Neznamená to ovšem, že by Stephenson veškerou současnou produkci považoval za automaticky odpudivou, spíše konstatuje, že tvůrci začali až přespříliš tlačit na pilu. „Nechci říct, že ošklivost se stala novodobou krásou, přílišné snažení je novodobou krásou. Snaží se tolik, až je to kontraproduktivní vůči tomu, co my lidé považujeme za krásné. Je to spíše o snaze šokovat než o čemkoliv jiném,“ říká známý designér s tím, že taková strategie by se automobilkám nemusela v dlouhodobém horizontu vyplatit.
„Nikdo nepotřebuje hypersporty. Je to luxus, který si pořídíte ve chvíli, kdy je celým tímto vozem ohromeno všech pět vašich smyslů. Pokud ale některý bude strádat, autu nepropadnete celým svým srdcem, protože mu zkrátka něco chybí.“ Dle něj si tak vlastně na současnou produkci za nějakých 20 let možná ani nikdo nevzpomene. Jednoduše proto, že na ní chyběl výrazný zapamatovatelný prvek, místo toho tyto vozy zapadnou do davu a poté budou nahrazeny.
Podle něj za tím do jisté míry stojí nepoužívání tužky a papíru, která zbavuje design jakési jednoduchosti a přímočarosti. Dnes studenti designu pomalu ani nezvládnou nakreslit skicu, místo toho zamíří rovnou za umělou inteligencí. S tou pak sice zvládají vytvářet mnohem komplikovanější a z funkčního hlediska klidně efektivnější tvary, jakási nadčasová elegance je ale s nimi ta tam.
Kvůli tomu však designéři přestávají být designéry, spíše jde o správce datových toků, kteří dají za vznik něčemu, co dobře vypadá ve Photoshopu, realita ale už není tak zajímavá. Jen tak prý mohou vzniknout věci jako čelní ledvinky nového BMW řady 4. „Někdo vedení ukázal rendery, a to rozhodlo, že vůz vypadá skvěle a postaví se. Nyní se ale ti samí lidé ptají: 'Počkejte vteřinu, tohle že bylo na těch renderech?' Jsem si jistý, že maska chladiče nové řady 4 vznikla takto,“ konstatuje Stephenson.
Mnichovské automobilce však podle něj hraje do karet jedna věc- lidé si na šokující designy v jejich záplavě začínají rychle zvykat. „Přesně to se stalo v případě Tesly. Když přišla s prvním modelem, lidé byli v šoku a vůz buď milovali, nebo nenáviděli.“ Nyní ale je na daný styl pohlíženo jako na skvělý a futuristický, proto stejným směrem míří i řada dalších. Marocký designér ale dodává, že „možná to vše má nějaký účel, ovšem nejde o design, je to algebra.“
Zní to trochu depresivně, a tak dodejme jednu perličku na závěr. Frank Stephenson jako bývalý zaměstnanec McLarenu varuje před auty této značky vyrobenými v pátek - pokud na vás prý vyjde páteční výroba, musíte být políbeni štěstěnou, aby se vám auto nezačalo rozpadat pod rukama, takový je prý rozdíl mezi kvalitou vozů vyrobených přes týden a před víkendem. Může to působit jako vpit, vzpomínka na časy podniků komunistického Československa, čerstvě ale máme podobnou zkušenost s jedním německým autem. Také to bylo dokončeno na sklonku páteční směny a jsou s ním problémy, které dokola udivují nejen autorizovaný servis, ale i techniky ze samotné automobilky, kteří některé komplikovanější neduhy musí řešit. Protože běžní servisáci jsou na ně krátcí.
Marocký designér se nevyjádřil zrovna lichotivě o současné automobilové produkci, v rozhovoru se zmínil i o kvalitě pátečních aut. Foto: FS Design
Jelikož jde o autora takových vozů, jako je Ferrari Enzo, Maserati MC12 či McLaren 720S, neměli bychom jeho slova brát na lehkou váhu. Foto: Automobilky
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva