Slavná kniha „Unsafe at any speed” slaví 50 let. Změnila svět, byla ale zavádějící

Povinné ESP či snaha EuroNCAPu zavést povinné autonomní brzdy má prapůvod v 50 let staré knížce, která pracovala se zavádějícími informacemi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Slavná kniha „Unsafe at any speed” slaví 50 let. Změnila svět, byla ale zavádějící

1.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Slavná kniha „Unsafe at any speed” slaví 50 let. Změnila svět, byla ale zavádějící

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Povinné ESP či snaha EuroNCAPu zavést povinné autonomní brzdy má prapůvod v 50 let staré knížce, která pracovala se zavádějícími informacemi.

Pokud se pohybujete u amerických aut nebo patří mezi vaše oblíbence Chevrolet Corvair, asi znáte knihu Unsafe at any speed od Ralpha Nadera, která vyšla 30. listopadu 1965 - téměř přesně před 50 lety. Osočil automobilový průmysl z toho, že raději šetří na vývoji bezpečnostních prvků, než aby dbal o bezpečnost lidí na palubě. A učinil to v ideální moment - v roce 1965 na amerických silnicích zemřelo asi 47 tisíc lidí a v roce 1966 se toto číslo přehouplo poprvé v historii přes 50 tisíc.

Tato knížka je známa právě pro své spojení s Chevroletem Corvair, ovšem zabývala se i jinými nedostatky tehdejších aut z bezpečnostního hlediska. Např. tehdejší automatické převodovky neměly všechny stejnou posloupnost voleb jako dnes - P, R, N, D a příp. L. Zde je klíčové oddělení zpátečky R od dopředných voleb D a L; to u některých aut nebylo standardem a u nepozorných lidí to působilo problémy. Také Nader varoval před přílišným množstvím chromu na palubních deskách a před znečišťováním ovzduší výfukovými plyny, mimo jiné.

Ovšem, nejznámější je tato knížka právě kvůli Corvairu; řada lidí má dokonce za to, že se Corvairu věnuje celá. U Corvairu první generace, který měl vzadu kyvnou nápravu, jako např. Mercedes 300 SL Gullwing, a motor až za ní a zároveň vpředu chyběl příčný stabilizátor, mohla být problémem náhlá přetáčivost. Ta měla vést k sérii vážných nehod, z nichž Nader vinil výrobce a problém paušalizoval na celý automobilový průmysl.

Nálezy Ralpha Nadera šokovaly veřejnost a vedly k zavedení nové legislativy, mj. i k ustanovení dohlížecího orgánu, který je dnes známý jako NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration. Pro Nadera je ironií osudu, že právě tento orgán se v roce 1970 pustil do zkoumání první generace Corvairu, modelů z let 1960 - 1963, a zjistil, že bezpečnost tohoto auta je stejně dobrá jako u ostatních vozidel té doby, ať už vyrobených v USA či importovaných ze zahraničí.

Auto se chovalo problematicky jen tehdy, pokud jste nesprávně nahustili pneumatiky, přesněji pokud jste přední i zadní kola nahustili stejně. Předepsané hodnoty byly 1 bar pro přední nápravu a 1,8 baru pro zadní nápravu. Chvilka hledání na fórech odhalí zkušenosti majitelů - je dobré mít v zadních kolech tlak o 10 - 14 psi (0,7 - 1 bar) vyšší než v předních. Přední kola pak sice vypadají podhuštěně, ale opak je pravdou, předepsaný tlak je prostě jen nízký.

„Corvair z let 1960 - 1963 je nedotáčivý podobně jako konvenční osobní auta až do 0,4 g příčného zrychlení, pak se chová neutrálně a od 0,5 g příčného zrychlení je přetáčivý. Tento přechod neznamená abnormální potenciál ke ztrátě kontroly,” píše se v nálezu NHTSA z roku 1972. Příčné zrychlení 0,5 g není úplně málo, zejména na auto z roku 1963. Dá se samozřejmě předpokládat, že pneumatiky byly při tomto testu nahuštěny přesně dle specifikací výrobce - a právě na tak nahuštěných pneumatikách by se mělo jezdit.

Závěry NHTSA ale ve své době už větší pozdvižení nevzbudily, svět už dávno vypadal jinak a cesty zpět nebylo, i když změny iniciovaly zavádějící argumenty Ralpha Nadera. Nebuďme ale k Naderovi jen kritičtí - jeho knize je třeba připsat zásluhy k otevření debaty na téma silniční bezpečnosti. Mrtvých na amerických silnicích bylo v roce 2014 asi 36 tisíc, a to přes ohromný nárůst počtu aut. Dobře to ilustruje relativní úmrtnost - zatímco v roce 1965 bylo v USA 5,3 úmrtí na milion ujetých vozomil, v roce 2014 to bylo jen 1,07 úmrtí na milion vozomil.

Zavedení bezpečnostních pásů a airbagů tedy pramení zčásti právě z této knihy, ale také z ní pramení novodobá praxe, že všechny tyto věci jsou do aut montovány povinně. U bezpečnostních pásů a airbagů přínosy rozporovat nebudeme, i když se jistě najdou tací, kteří budou mít jiný názor. Situace ale zašla mnohem dále - dnes už nelze koupit vůz bez ABS či ESP, což spolu s dalšími povinnými prvky činí nová auta zbytečně dražšími. A ve výsledku vede k tomu, že si část lidí prostě nemůže dovolit nové a z podstaty bezpečnější auto a místo toho jezdí starším, méně bezpečným, které žádné ESP stejně nemá.

Ještě více jsou ale diskutabilní systémy automatického brzdění, ať už v jakékoliv podobě. Přínosem být mohou, ovšem problém leží někde jinde - v nepřímém vynucování takovýchto i jiných elektronických pomocníků organizacemi jako EuroNCAP. Jen s elektronikou totiž dosáhne vůz na plný počet hvězdiček a jiný, který standardně automatickými brzdami vybaven není, může mít pasivní bezpečnost na mnohem lepší úrovni, ale na pět hvězdiček nedosáhne. Je docela možné, že bez Naderovy, v mnohém manipulující knihy by dnes svět vypadal jinak...


Slavná kniha „Unsafe at any speed” slaví 50 let. Změnila svět, byla ale zavádějící - 1 - ralph nader 01Slavná kniha „Unsafe at any speed” slaví 50 let. Změnila svět, byla ale zavádějící - 2 - ralph nader 02Slavná kniha „Unsafe at any speed” slaví 50 let. Změnila svět, byla ale zavádějící - 3 - ralph nader 03
Ralph Nader, vlevo v roce 1975, vpravo v současnosti

Slavná kniha „Unsafe at any speed” slaví 50 let. Změnila svět, byla ale zavádějící - 4 - zaj box chevy corvair 01Slavná kniha „Unsafe at any speed” slaví 50 let. Změnila svět, byla ale zavádějící - 5 - zaj box chevy corvair 02Slavná kniha „Unsafe at any speed” slaví 50 let. Změnila svět, byla ale zavádějící - 6 - zaj box chevy corvair 03
Chevy Corvair byl zákeřně přetáčivý, ale jen pokud jste špatně nahustili pneumatiky

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.