„Skutečné registrace aut” v ČR nemusí být zas až tak skutečné

Firma Médea Research tvrdí, že z českých statistik registrací nových aut umí odečíst. tzv. „reexporty”. Co, komu a proč ale vlastně odečítá?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

„Skutečné registrace aut” v ČR nemusí být zas až tak skutečné

12.8.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek

„Skutečné registrace aut” v ČR nemusí být zas až tak skutečné

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Firma Médea Research tvrdí, že z českých statistik registrací nových aut umí odečíst. tzv. „reexporty”. Co, komu a proč ale vlastně odečítá?

Před pár dny obletěla český mediální prostor tisková zpráva společnosti Médea Research, která tvrdí, že se umí dopočítat skutečně registrovaných nových aut v České republice. Její statistiky prý nekalkulují s tzv. „účelovými registracemi” a ve výsledku tak mění pořadí úspěšnosti značek i jejich podíl na trhu. Zní to jako převratná informace, dosáhla opravdu něčeho takového?

Čtenář, který se v tomto oboru neorientuje jinak než jako zákazník, musí být nutně zmaten. Takže čísla roky prezentovaná jako ta reflektující úspěšnost jednotlivých automobilek na českém trhu nebyla skutečná? Proč by firmy nějak ovlivňovaly statistiky, co to jsou tzv. „účelové registrace” a tzv. „reexporty”? Jak se někdo může dobrat jiných čísel než Svaz dovozců automobilů (SDA) a proč to dělá? To je jen část otázek, které musely vytanout na mysli mnoha čtenářů automobilových periodik a nemáme pocit, že by na ně kterékoli z nich dávalo srozumitelnou odpověď. My se o ně pokusíme.

Předně je třeba si říci, co jsou to tzv. „reexporty” a proč k nim dochází. Jak už naznačuje samotný výraz, jde o jakýsi zpětný vývoz dovezeného auta. Pokud např. Ford, který je podle firmy Médea králem „reexportů”, doveze nějaký vůz za účelem jeho prodeje v České republice, zde jej registruje a sám nebo prostřednictvím některého z dealerů jej prodá zákazníkovi mimo Českou republiku, jde o „reexport”. To samé může udělat Seat, VW, Fiat, prostě kdokoli a stejný termín se používá i pokud je zde registrováno a posléze do zahraničí prodáno auto značky Škoda, třebaže v tu chvíli zrovna o naplnění slova „reexport” nejde - jedná se spíše o jakýsi nestandardní první export. Ale podržme se tradic a zůstaňme u jednoho termínu.

Můžete si říci, že v takovém případě už se přece nejedná o úplně nové auto. Fakticky možná ne, podle pravidel Evropské unie ale ano. Dle nich je nové auto každé, které je registrováno po dobu kratší než 6 měsíců a má najeto méně než 6 tisíc km. Jsou to takové císařovy nové šaty na kolech - všichni vidí, že o nové auto už de facto nejde, dle pravidel EU ale de iure nové je, a tak se všichni tváří, že nové opravdu je. A nemá to dopady jen formální (jako nová se registrují „nenová” auta), ale třeba i daňové (zejména v případě DPH).


„Skutečné registrace aut” v ČR nemusí být zas až tak skutečné - 1 - Ford Focus Kombi diesel test 02„Skutečné registrace aut” v ČR nemusí být zas až tak skutečné - 2 - Ford Focus Kombi diesel test 09„Skutečné registrace aut” v ČR nemusí být zas až tak skutečné - 3 - Ford Focus Kombi diesel test 07
Králem českých „reexportérů” je prý Ford. Podle Médey letos poslal do světa přes 3 000 všech zde prvně registrovaných aut

Do detailů v této záležitosti zabíhat nebudeme, je to ale přesně tato záležitost, co otevírá prostor pro čachry, ke kterým v nějaké míře nepochybně dochází. Automobilka, které se nedaří (ať už lokálně nebo globálně) má díky tomuto ustanovení možnost uměle nafukovat svoje prodejní čísla. Pokud například zmíněný Ford prodá v ČR dle statistik SDA 7 201 aut a statistiky Médea byly pravdivé, reálně by jich v České republice našlo zákazníky jen 4 195 a plných 3 006 by bylo opět vyvezen. Výsledná čísla jsou tak o hodně lepší než kdyby měla základ jen v podobě reálných nákupů českých uživatelů všeho druhu.

A nejde jen o to, že by si Ford 41,7 procenta českých prodejů jen „vymyslel”, motivací pro podobný krok vůbec nemusí být zájem českého zastoupení. Pokud se auto prodává jako nové, i když je 6 měsíců staré a má najeto 6 000 km a jednou bude registrováno v České republice a podruhé třeba ve Španělsku, nedokážeme si představit mechanismus, který by zabránil tomu, že bude ve statistikách prodejů nových aut v celoevropském měřítku zaznamenáno dvakrát. A o to už může jít kterékoli automobilce jako takové - však doba je těžká a vedení potřebuje vykazovat solidní výsledky, aby vypadalo dobře před zbytkem firmy a nakonec i před zákazníky.

Médea tvrdí, že tyto registrace umí odfiltrovat a předestřít České republice skutečná a nezkreslená čísla, která reflektují pouze odběry domácích zákazníků. Prý se tedy v České republice za prvních sedm měsíců roku 2014 neprodalo 111 758 aut, jak tvrdí statistiky asociace dovozců SDA, ale o téměř 14 tisíc aut méně. Výsledkem je tak zhruba 98 tisíc registrací. Na oněch 14 tisících „účelových registrací” se navíc z velké většiny podílelo jen pár značek, a tak tato změna pochopitelně zahýbala jejich celkovými prodeji i pořadí ve statistikách. Níže naleznete, kolik měly jednotlivé firmy prodat „skutečně”, kolik aut bylo registrováno „účelově”, jak moc velký podíl na jejich prodejích to má a jak to ve výsledku ovlivnilo pořadí na trhu i tržní podíly.

„Skutečné registrace aut” v ČR dle Médea Research, 1-7/2014

(pořadí dle MR [pořadí dle SDA] značka - registrace dle MR - „účelové registrace” dle MR - podíl „účelových registrací” dle MR v procentech - [tržní podíl dle MR v procentech])

1. [1.] Škoda - 32 651 - 1 467 - 4,3 % - [33,4 %]
2. [3.] Hyundai - 10 350 - neuvedeno - neuvedeno - [10,6 %]
3. [2.] Volkswagen - 8 505 - 1 990 - 19 % - [8,7 %]
4. [5.] Dacia - 4 509 - 728 - 13,9 % - [4,6 %]
5. [4.] Ford - 4 195 - 3 006 - 41,7 % - [4,3 %]
6. [6.] Peugeot - 4 170 - 305 - 6,8 % - [4,3 %]
7. [9.] Opel - 3 682 - neuvedeno - neuvedeno - [3,8 %]
8. [8.] Kia - 3 561 - neuvedeno - neuvedeno - [3,6 %]
9. [10.] Renault - 3 204 - 492 - 13,3 % - [3,3 %]
10. [11.] Citroën - 3 088 - 355 - 10,3 % - [3,2 %]


Všechno to zní jako jasná věc a přístup firmy Médea jako hotová spása. To ale jen do chvíle, dokud se o věc nezačnete hlouběji zajímat.

Předně je zvláštní pozice samotné firmy Médea a způsob, jakým získala zdrojová data a kterak došla k výše prezentovaným výsledkům. Zdrojem jejích dat je údajně ministerstvo dopravy, to ale není pravda. Zástupce ministerstva nám na přímý dotaz sdělil, že úřad firmě Médea Research neposkytl žádné údaje tohoto typu. Dodal ovšem, že data předává společnosti Hyundai. Firma Médea se pak stará o vztah Hyundai s veřejností a i když tvrdí, že divize Research nemá nic společného s PR-oddělením společnosti, těžko se lze ubránit rozpakům - data o registracích získala firma Hyundai, předala je firmě zastávající rovněž pozici PR agentury a ta je teprve poté zpracovala a vydala novou statistiku, ze které - jaké překvapení - Hyundai vychází jako naprosto jasná česká dvojka, která pomalu ani neví, co to je slovo „reexport”.

Konspirace se zde rýsuje v jasných barvách, ale nebuďme paranoidní - Médea tvrdí nejen to, že nová statistika není skrytá propagace Hyundai, říká také to, že pokud kdokoli s danými daty o registracích a odhláškách z ministerstva naloží stejně, dojde ke stejným závěrům. Věřme tomu, otázkou ale je, proč s nimi Médea naložila zrovna takto.

„Skutečné registrace aut” v ČR nemusí být zas až tak skutečné - 4 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 005„Skutečné registrace aut” v ČR nemusí být zas až tak skutečné - 5 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 012„Skutečné registrace aut” v ČR nemusí být zas až tak skutečné - 6 - Test Skoda Octavia III RS TDI Combi 2013 015
Škoda se o vyslovený „reexport” postarat neumí, podobným způsobem jako u dovozců se ale letos měla vyvézt témě 1 500 jejích aut zprvu registrovaných v ČR

Firma totiž tvrdí, že z registrací odečetla vozy, které byly odhlášeny do 90 dnů po registraci. Ptáme se - proč zrovna 90 dnů? Stejně jako Churchill nevěříme statistice, kterou jsme si samo nezfalšovali a oněch 90 dnů je opět podezřelých. Pokud může být jako nové prodáno auto, které je registrováno až 6 měsíců, proč je to 90 a ne 120, 140, 160 nebo nejlépe 180 dnů? Racionální důvody by se jistě našly (v rámci 180denních odhlášek už může být řada aut totálně zničených při nehodě krátce po koupi apod.), na mysl nám ale přichází i jeden ne až tak racionální - co když Hyundai jede na „reexportech” jak splašené a jen si stanovilo vnitřní pravidlo, že takto budou prodávány až vozy formálně přihlášené (jinak skladové) třeba 5 měsíců? Pak ji statistický přístup jeho vlastní PR agentury mine zcela, jiné automobilky ale nikoli.

Nevíme, jestli to tak opravdu je. Může to být tak, může to být jinak, z podstaty ale nevěříme nikomu, kdo sedí jedním zadkem na dvou židlích. Střet zájmů Médey je zjevný, zdroj jejích dat pochybný a výsledky z podstaty nevěrohodné. Z jedněch dat lze udělat 375 statistik a my opravdu nevíme, jestli tohle jsou ty skutečné. Nevíme to a nebudeme je jako skutečné prezentovat, nic více.

Nejde ale jen o zpracovatele informací, ani pohled na samotné „reexporty” není jednoznačný. Že je poněkud nestandardní, když je nějaké auto odhlášeno do 6 měsíců od první registrace, je nepochybné, stejně jako to, že takový vůz nadále nejezdí v České republice. Ale musí jít vždy o nějakou levárnu, pokus něco zfixlovat, pokus účelově manipulovat statistiku? Nemusí, proto od začátku používáme slova „reexport” a „účelová registrace” v uvozovkách.

Co koho vedlo k takovému kroku, vůbec není možné ze samotných makrodat z ministerstva zjistit - „reexport” je jen dohad, jeden z mnoha možných scénářů. Pomineme-li prostý rychlý prodej zánovního vozu do zahraničí ze strany majitele, kterému prostě nevyhovoval (asi nepůjde o nejčastější scénář) nebo zmíněnou brzkou nehodu s totální škodou (též ne), může jít z velké části o zcela neúčelový prodej vozů registrovaných dealery ať už jako nových (automobilky je k tomu mohou tlačit třeba i kvůli zápisům do statistik, můžou k tomu mít vlastní daňové důvody atp.) nebo předváděcích (ty jsou přihlášeny obvykle) zahraničním klientům. Nežijeme přece ve vzduchoprázdnu - auto je velká investice a pokud se podíváte na rozdíly v cenách VW, Seatů, Fordů, ale i Škodovek v ČR a Německu nebo Rakousku, nevidíme důvod, proč by nákup v České republice musel být pro Němce něčím zvláštním. Pro úsporu klidně 100 tisíc korun si dojedete třeba i z Mnichova do Plzně a prodej „hotového” auta se v případě takových výjezdů za nákupy docela nabízí. Budete si jako dealer zákazníka vybírat? Ani náhodou.

Nemáme ponětí, jak moc velký podíl v oněch „účelových prodejích” mohou tyto prodeje mít, ale pokud jde například u Škody o 4,3 procenta všech českých registrací, pak to může být naprosto dominující faktor. A i kdyby to tak nebylo a někteří dealeři si pomáhali takovýmto prodejem (místní zastoupení od nich může vyžadovat první českou registraci) do zahraničí, co je na tom špatného? To je přece obchod.

Jistě, v tomto případě se nebavíme o tom, co je špatné, ale kolik aut skutečně končí v České republice. My k tomu s ohledem na zmíněné říkáme: nedá se to spočítat. Jediné, co lze spočítat, je, kolik aut na Český trh umístí jednotliví dovozci - to říkají statistiky SDA. A říkají jen to, netváří se, že ví, na jak dlouho nebo s jakým účelem. Kolik z takto umístěných aut skončí v rukou českých zákazníků či uživatelů se jednoduše spočítat nedá a každý pokus statistiku nějak „napravit” skončí jen jinak zdeformovaným pohledem.

Statistika Médey je jedním z možných pohledů a i když bychom k ní s rezervou přistupovali za všech okolností, na tuto hledíme skrz prsty ještě z jednoho důvodu - pokud se někdo z pozice PR-agentury Hyundai s daty dodanými firmou Hyundai pokouší nastavit realitě méně zdeformované zrcadlo, nemůže ani vteřinu doufat, že to někdo bude brát vážně. Obavu, že je zdeformované ještě více, jakákoli slova jen těžko rozptýlí...

„Skutečné registrace aut” v ČR nemusí být zas až tak skutečné - 7 - Test Hyundai i30 2012 16 CRDi 02„Skutečné registrace aut” v ČR nemusí být zas až tak skutečné - 8 - Test Hyundai i30 2012 16 CRDi 04„Skutečné registrace aut” v ČR nemusí být zas až tak skutečné - 9 - Test Hyundai i30 2012 16 CRDi 06
Hyundai ve statistikách Médey figuruje jen v pozitivních souvislostech. Možná proto, že zdrojem jejích dat je automobilka sama a Médea funguje jako jeho PR agentura

Zdroje: Médea Research, MDČR

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.