Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Skončí už současný hlad po SUV? Statistika věrnosti dává jasnou odpověď
17.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud patříte mezi ty, kteří popularitu SUV nechápou, můžete mít pocit, že si je lidé obvykle koupí nanejvýš jednou. Realita je ale úplně jiná.
Zase jednou musíme začít konstatováním, že SUV a odvozené crossovery vládnou světu aut. Možná nejsou těmi úplně nejprodávanějšími vozy, jenže jejich obliba neustále roste, zatímco u automobilů jiných typů nanejvýš stagnuje. Dle některých má být tato situace dočasná, jenže otázkou je, co si pod tímto pojmem představit - armáda Sovětského svazu u nás byla „dočasně” přes 20 let. A soudě dle věrnosti, jakou majitelé zachovávají vozům s vyšší stavbou karoserie, asi k obratu hned tak nedojde. Letos v dubnu byla věrnost crossoverům a SUV nejen nejvyšší v historii, ale také o poznání vyšší, než je průměr celého automobilového odvětví.
Za studií stojí společnost IHS Markit, která „sbírá data data a poskytuje je klientům jednou měsíčně. Měli jsme ovšem pocit, že výsledky týkající se loajality zákazníků vůči crossoverům a SUV, jsou natolik výjimečné, že jsme je chtěli publikovat veřejně,“ prozradil Tom Libby, který londýnskou firmu zastupuje. Podkladová data byla sesbírána ve Spojených státech, jejich zajímavost pro nás to ale příliš nesnižuje, možná i naopak - v tomto trendu Evropa pouze s několikaletým zpožděním následuje USA.
Studie tedy říká, že věrnost majitelů crossoverů a SUV těmto karosářským stylům byla v roce 2012 na úrovni 52,9 %, tedy nad průměrem celého odvětví, jenž činil 47,6 %. Ten od té doby narostl na letošních dubnových 52,6 %, nicméně crossovery a SUV jsou ještě o poznání výše - v jejich případě je loajalita 66,2 %. To jinými slovy znamená, že dva ze tří majitelů SUV se pro nic jiného než pro SUV na trh nevrátí.
Pokud tedy někdo spoléhal na konec obliby aut s vyšší stavbou karoserie, může na něj po nejbližší dobu zapomenout. Tato data samozřejmě mají k dispozici i automobilky, proto také chystají stále více nových crossoverů a SUV. Jedno překvapení nám výsledky studie ale přichystaly - a to rostoucí věrnost kabrioletům. Ta vzrostla z 18,3 % v roce 2012 na letošních 21 %. Nejde sice o dramatické zlepšení, nicméně popírá informace, které v poslední době kolovaly.
Dle nich měla obliba a tím i prodeje otevřených vozů klesat. V případě registrací to může být i pravda, nicméně je evidentní, že více než pětina lidí, kteří si kabriolet či roadster koupí, se napříště vrátí ke stejnému karosářskému stylu. To je již poměrně vysoká návratnost. Podobně je to i u kupátek, kde rovněž došlo ke zvýšení věrnosti zákazníků, a to z 19,3 na 21,6 procenta.
Výrazně dolů zamířily sedany, jimž byli zákazníci v roce 2012 věrni z 56,2 %, tedy o nějakých devět % více, než činil průměr celého odvětví. Letos to je už jen 48,6 %, klesla tedy i nejen pod crossovery a SUV, ale rovněž pod průměr celého průmyslu. Kromě toho v letošním roce dvě třetiny lidí (představující zhruba 300 tisíc registrací), kteří od sedanů zběhli, následně sáhlo právě po vozech s vyšší stavbou karoserie.
Prakticky totéž se nyní děje i v Evropě, akorát si za zde nepříliš oblíbené sedany dosaďte hatchbacky a kombíky. Pokud v posledních letech platilo, že americký vývoj na poli SUV se v Evropě odehrává se zpožděním několika let, máme se ještě na co těšit. A nebo „těšit”. SUV tak jako tak z piedestalu zákaznické popularity asi hned tak nezmizí...
SUV jsou těmi auty, kterým zůstávají majitelé ve Státech nejvěrnější. A míra jejich loajality neustále roste. Nečekejme tedy, že by jejich popularita kdykoli v dohledné době poklesla, Evropa v tomto směru USA s několikaletým zpožděním kopíruje
S ohledem na zmíněné není divu, že Nissan X-Trail (nabízený za Velkou louží jako Rogue) je nejen nejprodávanějším SUV na světě, ale i jedním z nejžádanějších aut planety
Zdroj: IHS Markit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva