Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda Scala v testu Němců senzačně porazila VW Golf a další dva soupeře
29.7.2019 | Petr Miler
Je to časté, jako návštěva newyorské filharmonie v Braunschweigu, říkají Němci, ale stalo se to. Neněmecké auto ve srovnávacím testu porazilo Golf a s ním i Ford Focus a Mazdu 3.
Škoda se letos vydala do pro ní v podstatě neprobádaných vod. V nižší střední třídě je sice už přes dvě dekády jako doma s modelem Octavia, jenže ten vždy nabízel něco trochu zvláštního. Bylo to vždy nadstandardně velké a nadstandardně praktické auto s neobvyklým typem karoserie, které oproti konkurentům vždy nabízelo něco navíc. Když tedy škodovka prodávala něco jako Golf, ale větší, v určitých ohledech reprezentativnější (karosářským stylem, nikoli značkou) a ještě ke všemu levnější, není divu, že u racionálně uvažujících zákazníků bodovala.
Problém ale je, že Octavia se za 23 let své existence stala tak velkou, že to kompakt už tak úplně není. A její nová generace se má vozu střední třídy přiblížit ještě více. Automobilka ovšem nechtěla nižší střední třídu ponechat ladem a vměstnala do ní zcela nový model Scala, se kterým od první chvíle touží konkurovat Volkswagenu Golf. To je velmi troufalé, Golf je optikou jisté průměrnosti skoro dokonalé auto, navíc Scala proti němu vyráží se stejným typem karoserie, ovšem na horší platformě MQB A0, kterou sdílí třeba s menším Polem. To vypadá od začátku na marnost.
Už v prvních srovnáních ale Scala dokázala, že se jí soupeři musí bát. Jakousi druhou kompaktní ligu pokořila s přehledem, a tak ji kolegové z německého Auto Bildu dali šanci postavit se i té první. Škodu Scala srovnali s VW Golf, Fordem Focus a Mazdou 3, tedy dvěma dlouholetými špičkami třídy a ambiciózním japonským kompaktem s dvakrát objemnějším motorem. A ona v něm znovu vyhrála.
Aby někdo porazil v německém testu Volkswagen, to je něco jako 29. únor. A aby tím Volkswagenem byl Golf, to už se nestává skoro vůbec. Dirk Branke z Auto Bildu k tomu říká: „Je to tak vzácné jako návštěva filharmoniků z New Yorku v Braunschweigu, ale ve srovnávacím testu nevyhrál VW. Škoda zůstala díky několika bodům navíc nezahanbena, ale na podzim přijde nový Golf,” tuší Branke brzkou odplatu. Než se tak ovšem stane, Škoda Scala je podle Němců nejlepším autem nižší střední třídy a na dalších řádcích si můžete vyslechnout jejich argumentaci.
Detailní pohled na klady a zápory srovnávaných aut
Začít musíme od posledních místa, je ale třeba dodat, že ani čtvrté místo v tomto srovnání neznamená velkou prohru. Jak za chvíli zjistíte z udělených bodů, rozdíly mezi jednotlivými soupeři jsou velmi malé, ale někdo zkrátka musel být poslední a je to Mazda 3 Skyactiv-G 2.0 M Hybrid. Němcům se na ní líbí pojetí interiéru s elegantním, jednoduchým designem a kvalitním provedením. Libují si i nad jediným nepřeplňovaným motorem v testu, dvoulitrová atmosféra se 122 koňmi sice pod 3 000 ot./min moc nejede, pak se ale projevuje hezky, a to i zvukově. Z hlediska jízdy je Mazda 3 celkově vysoko - ostré řízení, tuhý podvozek a výkonné brzdy, to vše vám prý za volantem zvedne náladu. V čem je tedy problém? Je to malé auto. Vepředu to ještě jde, prostor pro cestující vzadu je ale malý a kufr s 358 litry prostoru pro náklad také neuchvátí. Konkurence nabízí víc.
• „Krásná a s elegantním vnitřkem, hezky se řídí,” hodnotí Němci, „ale prostoru je málo.” Výsledek: 510 bodů ze 750.
Třetí místo v tomto srovnání připadlo Fordu Focus 1,0 EcoBoost. Chválen je hezký design a spousta místa, ocenění si vysloužila též aktuální cenová politika značky, která dopřává zákazníkům více muziky za méně peněz. I v případě jízdního projevu Focus boduje, řízení a podvozek fandí aktivním šoférům a brzdy jsou s 35 metry brzdné dráhy ze stovky nejlepší v testu s Mazdou. Jenže je tu jeden problém - motor. Litrový tříválec EcoBoost se 125 koňmi má nejlepší léta za sebou a za agregátem 1,0 TSI dalších soupeřů celkově pokulhává.
• „Celkově vyvážené auto, nedělá chyby. A krásné řízení,” hodnotí Němci. Hlavně kvůli motoru to ale na lepší místo nestačilo. Výsledek: 513 bodů ze 750.
Na druhém místě by i velcí optimisté čekali Scalu, ale ouha, je tu VW Golf 1,0 TSI. Němci připouští, že zůstává měřítkem pro všechna auta nižší střední třídy se spoustou místa vpředu a dostatkem prostoru vzadu. Interiér označují za důstojný a podvozek i bez příplatkových adaptivních tlumičů za jednoznačně nejlepší ve třídě z hlediska tlumení nerovností. Je prý lépe odhlučněný než Škoda a zůstává neustále tišší. Pod kapotou mají stejný motor a Golf je znovu lépe odhlučněný, jenže z hlediska jízdního projevu se zdá být těžkopádný.
• „Dospělé a harmonické auto, spousta místa a komfortu,” hodnotí Němci. Jenže celkově je neuchvátil tak jako Scala. Výsledek: 530 bodů ze 750.
První místo znáte, zvítězila Škoda Scala 1,0 TSI. Golf prý nechává pozadu, a to nejen proto, že je levnější, nakonec testovaná verze stála jen o 170 euro, tedy asi 4 300 Kč méně než srovnávaný Golf. Prý všechny úkoly plní věrohodněji, je citelně prostornější a praktičtější (škrabka na led, deštník atp.). Motor je stejný a je hlučnější, ale s totožným maximálním výkonem (115 koní) působí živěji než v Golfu, navíc podvozek činí vůz velmi lehkonohým. Materiály uvnitř sice prý nejsou tak kvalitní, ale jinak dělá Scala všechno podstatné lépe.
• „Prostorné, praktické, mrštné. Spousta auta za peníze,” hodnotí Němci. Výsledek: 536 bodů ze 750 a tedy první místo, třebaže nikoli s velkým náskokem. Kdo by kdy čekal, že se tohle v německém testu stane.
Škoda Scala skončila ve srovnávacím testu Auto Bildu na prvním místě...
...i když ji soupeřem byl domácí VW Golf...
...a ambiciózní Mazda 3 s dvakrát objemnějším motorem
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před hodinou - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 2 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 4 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 5 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva