Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda Octavia RS v dlouhodobém testu: co s ní provedlo 101 tisíc najetých km?
19.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Z krátkodobého hlediska je Škoda Octavia RS atraktivní volba. Zůstane jí i v momentě, kdy má na tachometru přes 100 tisíc km ve verzi TDI?
Škoda Octavia se v některé ze svých třech generací nepřetržitě vyrábí už 21 let. V případě každé její iterace stanula na vrcholu „potravního řetězce” verze RS, jejíž nabídka se v posledních letech jaksepatří rozrostla. I my jsme tak mohli postupně vyzkoušet benzinový základ, výchozí naftové provedení, ostřejší RS 230 a verzi RS TDI 4x4. Teď má po faceliftu, ještě před ním se ale Octavie RS chopila redakce německého Auto Bildu, aby ji protáhla svým obvyklým dlouhodobým testem.
Ten je pro nás pochopitelně zajímavý, neboť snad až na verzi RS TDI 4x4, ze které příliš čiší slovo „kompromis”, se všechny zmiňované Octavie RS krátkodobě předvedly ve velmi dobrém světle. I námi zprvu podceňovaný diesel nakonec dokázal přesvědčit také na Nordschleife a právě po po tom Němci sáhli.
Konkrétně přijali za svou Octavii Combi RS TDI v barvě „zelená Rallye“ s turbodieselovým dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 135 kW (184 koní) a 380 Nm točivého momentu, spojený s manuální převodovkou a pohonem předních kol. Tedy v podstatě stejný vůz, který jsme kdysi zkoušeli, akorát v poněkud inverzní barvě. Obut byl do pneumatik Bridgestone Potenza S001 a „holátko” to po stránce specifikace rozhodně nebylo, spíše naopak.
Základní výbavu v továrně obohatili o doplňky za 10 000 Eur (256 000 Kč). Přibyly například kožené sedačky, parkovací asistent, navigace, adaptivní tempomat, rozpoznání dopravních značek, upozornění o vybočení z pruhu, doplňkové senzory okolí, zadní boční airbagy, 19" litá kola, střešní nosiče a další drobnosti. Vozidlo za celkem 40 497 Eur (1 035 000 Kč) zahájilo zkoušku 23. února 2015 a během dva a půl roku najelo 101 482 km. Není to jistě extrémní nájezd, přesto bude zajímavý pro spoustu zájemců o koupi ojetého kusu, protože právě vozy s nájezdem do 100 tisíc km budou nejžádanější.
Pokud jde o dlouhodobé pocity Němců z toho vozu, konstatují, že od dieselových 184 koní nelze čekat zázraky, jak si leckdo myslí. Někteří testovací řidiči si při snaze dosáhnout maximální rychlosti dokonce zaznamenali své pochybnosti o úplnosti celého stáda koní, protože dostat z RS TDI udávaných 230 km/h není vůbec snadné. My bychom dodali: „Jde to, ale dře to,” rozdíl v dynamice RS TDI a RS TSI ve vyšších rychlostech je navzdory relativně malému rozdílu ve výkonu opravdu velký.
Na druhou stranu motor získal kladné body za zátah mezi 2 000 až 4 000 ot./min a provozní efektivitu při rychlé, ale umírněné jízdě - dálniční přesuny rychlostí do 200 km/h vůz bezpečně zvládá za méně než 10 litrů nafty na 100 km. Adaptivní podvozek díky možnosti volby jízdních režimů zaujal svojí komplexností, zvládl krátké rychlé přesuny po okreskách i dálniční výlety s naloženým kufrem. Obstál při různých situacích a prokázal se jako nejvíce vyvážený i mezi modely Mercedes CLA, Peugeot 308 a Ford Focus, z nichž některé by leckdo automaticky vnímal jako lepší volbu. Schopnosti podvozku Němci posunuli o třídu výše obutím přilnavějších pneumatik Yokohama Advan Neova AD08R. Všichni si kombinaci semislicků s podvozkem Octavie pochvalovali, tohle by ale provedly dobré pneu s každým alespoň trochu ambiciózním vozem.
Právě velmi dobrým jízdním vlastnostem Němci přičítají, že jejich spotřeba byla o tolik vyšší než tovární údaj - zde férově říkají, že Octavia jezdila zejména delší trasy vyšším tempem. Výrobce nicméně udává dost optimistickou spotřebu 4,9 litru nafty na 100 kilometrů, průměr Auto Bildu za celý test 6,9 litru a na testovací trati 6,5 litru se tak jeví vysoký snad jen vedle něj. Jezdit s tímto autem se spotřebou do sedmi litrů na sto určitě není nic ostudného.
První kritika se právem snesla na tovární zvukový generátor, který vytváří umělé vibrace a falešný pocit lepšího zvuku motoru. Němci jím byli tak otráveni, že ho museli nechat vyměnit za kus od jiného výrobce. Další minusové body si přičetl palubní systém Columbus první generace, který často reagoval příliš pomalu a nespolehlivě hlásil dopravní informace. Naopak až moc horlivý byl parkovací asistent. Nechoval se ideálně při parkování, řidiči si stěžovali na přecitlivělost parkovacích senzorů, které podceňovali skutečnou vzdálenost od překážky.
Během tří pravidelných servisních kontrol mechanici odstranili softwarové potíže Columbusu a parkovacích čidel, tím byly tyto neduhy vyřešeny. Servisní prohlídky nepřesáhly cenu 1 700 € (44 000 Kč) včetně opotřebených dílů.
Žádné další potíže s vozem nebyly a Škoda Octavia RS TDI tedy dokončila test bez většího zaváhání, což - přiznejme si - je něco, co od pořád relativně krátkého dlouhodobého testu očekáváte. Výsledky jiných takových zkoušek Auto Bildu ale ukazují, že to ani dnes zdaleka není samozřejmý výsledek a většinu testovaných aut postihnou i jiné než softwarové problémy či více nebo méně vrozené nedostatky (zvukový generátor).
Jak se více než 101 tisíc najetých km projevilo na dynamice a dalších měřených údajích, vám prozradí tabulka níže - ukazují, že „pořádné zajetí” motoru v tomto případě úplně neprospělo, jde ale o rozdíly, které sotva poznáte. Němci se tak nebojí nazvat Octavii RS TDI z roku 2015 kvalitním autem po všech stránkách a pokud narazíte na ověřený kus z druhé ruky s podobným nájezdem, měl by i do budoucna sloužit dál k vaší spokojenosti...
Naměřené údaje na začátku a konci dlouhodobého testu Octavie RS TDI

Fotografie Octavie Combi RS TDI z testu na Nürburgring Nordschleife
Zdroj: Auto Bild
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Bulega před Toprakem 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek 09:00
- Superpole vyhrál Bulega 08:00
- Fakta a čísla týkající se Phillip Islandu včera 16:00
- Superpole pro Bendsneydera, 16. Vostatek včera 08:35
Nejnovější články
Audi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 3 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 5 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 6 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 8 hodinamiMercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva