Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Dodnes nejrychlejší Škoda historie stanovila před 10 léty světový rekord, jela až 365 km/h
27.6.2021 | Petr Miler
Když se řekne nejrychlejší produkční auto světa, představíte si asi leccos, jen ne Škodu. I ta se ale svého času stala světovým rekordmanem svého druhu, navíc s obecně úctyhodnou rychlostí přes 360 km/h.
Zmínění slov „Škoda” a „Bonneville” v jedné větě může leckoho přivést k smíchu. Americké solné pláně jsou už dekády spojené s lámáním světových rychlostních rekordů čehokoli na kolech a česká automobilka je spojená leda s lámáním světových rekordů v objemu zavazadelníku - však žádný z jejích sériových vozů nejede přes 250 km/h. Přesto se skoro přesně před 10 léty - v létě roku 2011 - stalo, že se Škoda na toto místo vypravila s cílem světový rekord uzmout.
Na první pohled to vypadalo troufale. Britské zastoupení české značky ve spolupráci s magazínem Evo vzalo prakticky sériovou Octavii RS druhé generace pouze s jiným turbodmychadlem, lepším palivem, několika úpravami aerodynamiky a odstraněním zbytečností z interiéru. A takto dosáhnout přinejmenším rychlosti přes 200 mph, a tedy i 320 km/h. Autoři tohoto díla se tak rozhodli vzdát hold desetiletému výročí působení modelů s písmeny RS resp. vRS na britském trhu a kupodivu to dokázali.
Nebylo to ovšem snadné. Na první pokus se upravená Octavia s Richardem Meadenem za volantem rozjela na rychlost „jen” 195,69 mph (314,92 km/h) a ani během dalších čtyřech pokusů se za hranici 200 mil v hodině nepodívala. Až šestý pokus znamenal zápis 202,15 mph neboli 325,32 km/h a to byla přesně ta čísla, která si Britové chtěli z Ameriky odvézt.
Vůz se tak stal daleko nejrychlejší, třebaže ne sériově vyráběnou Škodou v historii a ani tento zápis nakonec nebyl poslední. Autoři projektu totiž nebyli zrovna skromní a po pokoření mety dvou set mil v hodině chtěli zdolat i rekord mezi dvoulitrovými produkčními vozy. Ten měl podobu 216 mph, tedy bezmála 350 km/h (347,61, abychom byli přesní), což už je pořádný kalup. A i to se nakonec povedlo - Octavia RS se dokázala rozjet až na hranici 365 km/h, čímž rekord dvoulitrových produkčních vozů padl.
Jak je vůbec možné, že na docela extrémně vyhlížející dílo bylo pohlíženo jako na produkční vůz? Inu, on vlastně až tak moc upravený nebyl a hlavně, pravidla bonnevilského týdnu rychlosti „škatulkují” auta pouze podle úprav provedených na motoru. A ty u této Octavie RS nejsou dramatické - standardní turbodmychadlo bylo nahrazeno větším od Garretu pracujícím s plnícím tlakem až 1,93 baru, motor dále disponoval výkonnějším mezichladičem stlačeného vzduchu, řídil jej upravený software a za palivo mu sloužil závodní mix benzinu a methanolu. Že podával výkon přes 600 koní, tedy více jak trojnásobek původního, na věci nic nemění.
Podrobnější specifikace vozu včetně jeho tabulkového srovnání se sériovou verzí jsme kdysi publikovali. Dokumentaci jednoho z pokusů o překonání rychlosti 200 mp/h pak můžete vidět na dobovém videu Eva níže.











Škoda Octavia může na týdnu rychlosti v Bonneville působit nepatřičně, upravený vůz se tam ale před 10 léty stal nejrychlejší škodovkou historie a překonal i světový rekord dvoulitrových produkčních aut. Foto: Škoda Auto
Základem vozu se stala britská verze Octavie RS druhé generace. A nebyla až tak upravená, jak se může zdát, proto také spadla do škatulky produkčních aut. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
před 4 hodinamiHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- BMW R 12 G/S 2025: syrová zábava v terénu včera 13:42
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez 30.3.2025
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out 30.3.2025
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda 30.3.2025
- Toprakův portugalský hattrick 30.3.2025
Nejnovější články
Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
před 2 hodinamiZlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
před 3 hodinamiŠkoda končí se svým dlouholetým sloganem, Simply Clever jsou její auta stále míň
před 5 hodinamiČínské Ferrari za cenu Škody se ukázalo na nových fotkách. To bude teprve hit, nabídne 26 typů litých kol
včeraKorejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva