Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek

Pořád máte pocit, že mladoboleslavská automobilka je jen druhotnou značkou z „východu“? Chyba lávky, Škoda v létě poprvé prodejně překonala celý koncern FCA a k tomu i skupiny BMW či Toyota.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek

19.9.2019 | Petr Prokopec

Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pořád máte pocit, že mladoboleslavská automobilka je jen druhotnou značkou z „východu“? Chyba lávky, Škoda v létě poprvé prodejně překonala celý koncern FCA a k tomu i skupiny BMW či Toyota.

Prázdniny jsou definitivně za námi, a do práce se tak vrátili i lidé z organizace ACEA, která mimo jiné zveřejňuje data o prodejích nových aut na evropských trzích. K dispozici tak konečně máme data za uplynulé dva měsíce, jakkoliv jsme mohli danou situaci zhodnotit již s pomocí informací společnosti JATO Dynamics. Ta se soustředila hlavně na poklesy či vzestupy spojené s benzinovými motory, diesely, hybridy a elektromobily, pro dnešek tak probereme hlavně jednotlivé země a značky. Stejně jako se lehce otřeme o budoucnost.

Proč ale opětovně bereme do rukou křišťálovou kouli? Zejména proto, že letošní červenec byl vůbec nejlepší v celé historii. Prodáno totiž bylo 1 294 506 nových aut, tedy o 1,4 procenta více než loni. Před pár týdny jsme ale psali, že šlo nejspíše o poslední vzedmutí před pádem a vskutku - v srpnu již došlo na zcela opačný vývoj a 1 041 856 prodaných aut představuje vůči loňsku 8,4procentní propad. Stojí za tím hlavně nástup nových metodik měření spotřeby emisí - loni byl srpen posledním měsícem, kdy bylo možné prodat vozy homologované podle starých procedur, a tak byly prodeje neobvykle vysoké.

I letos v září došlo na změny v rámci laboratoří, což srpnové prodeje znovu nakoplo, ale ne až tak moc. Změny v proceduře ostatně nejsou tak zásadní, výrobci totiž „jen“ musí absolvovat prodloužený test kvůli případnému odpařování paliva. Z toho důvodu se ovšem celá procedura natáhne ze dvou týdnů na tři, což logicky způsobilo v nabídkách automobilech další čistku. Podstatné také je, že již za pár měsíců začíná platit nový přísnější limit spotřeby resp. emisí CO2 ve výši 95 gramů na kilometr za každý prodaný vůz. Výrobci tak již ani nehomologují, tj. předem vypouští z nabídky vozy, jenž by jim mohly působit problémy.

Kromě toho tu máme celou řadu nejistot, jenž jsou spojené s obchodní válkou započatou americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Ta se dotkne hlavně Německa, tedy nejdůležitějšího evropského trhu. Ten britský pro změnu ohrožuje Brexit, nejistot je tedy nespočetné množství. Navíc zcela evidentně vedou k nové globální krizi, tedy k období, kdy nákup nových aut je tím posledním, nač lidé myslí. To by ale přišlo zrovna ve chvíli, kdy výrobci potřebují příjmy kvůli investicím do nucené elektrifikace.

Výhled tedy opravdu není optimistický, pročež není překvapivé, že analytici předpovídají globálnímu trhu s novými vozy pětiprocentní pád, za kterým kromě Evropy stojí i Amerika a Čína. Starý kontinent však aktuálně k danému číslu spěje s neochvějnou jistotou, neboť v porovnání s prvními osmi měsíci loňského roku bylo letos prodáno „jen“ 10 520 238 nových aut, tedy o 3,2 procenta méně. Do konce roku z toho -5 % může být docela snadno.

Budoucnost ale již nechme definitivně stranou, místo toho se již budeme zaobírat pouze minulostí. Posvítíme si přitom hlavně na srpen, kdy pozitiva byla spojena jen s velmi malým počtem zemí. Jak přitom vyšlo najevo již v případě dat JATO Dynamics, patří mezi ně i Německo, a to paradoxně hlavně díky zvýšenému zájmu o moderní diesely. O tomto trendu mluvil již Volkswagen i Mercedes, nicméně „lidový vůz“ táhl k zemi zbytek Evropy. Nahoru tedy zamířila jen třícípá hvězda.

České „hejtry“ nepotěší ani větší zájem o vozy Škody, v případě francouzských automobilek je pak růst spojen pouze s luxusním DS a sportovní Alpine. Dacia pak sice spadá pod skupiny Renault, ovšem sama mateřská značka je na tom špatně, stejně jako Peugeot a Citroën. Opravdovou tragédií jsou ovšem registrace koncernu FCA, hlavně pak u Alfy Romeo, která spadla na úroveň Lancie. Tedy výrobce, který své produkty nabízí již jen v omezeném množství pouze v Itálii.

Právě pohled na suchá čísla jen dokazuje, jak mizerně na tom FCA doopravdy je. Celý koncern totiž nedokázal prodejně překonat ani Škodu, přitom ještě před pár lety česká automobilka nesahala po kotník pomalu ani Fiatu. Italové však v tomto ohledu nejsou jedinými poraženými, značka z Mladé Boleslavi si totiž podala i celou skupinu BMW a taktéž Toyotu a Lexus. Něco takového asi nikdo nečekal ani v nejdivočejších snech, pro českou automobilku je to historický úspěch.

Více zjistíte v přiložených tabulkách, my již jen vypíchneme srpnový úspěch Smartu. Výrobce malých aut totiž své loňské registrace zdvojnásobil, díky čemuž je na úrovni Jeepu. Tím se jen ukazuje, jak moc vlastně ony emise začínají zákaznické touhy ovlivňovat. Tedy v Evropě, ve Spojených státech by se totiž rozhodně nemohlo stát, aby městské mini zvládlo převálcovat favorizovaného výrobce favorizovaných SUV.


Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek - 1 - Prodeje EU 07-08-2019 01Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek - 2 - Prodeje EU 07-08-2019 02Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek - 3 - Prodeje EU 07-08-2019 03Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek - 4 - Prodeje EU 07-08-2019 04Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek - 5 - Prodeje EU 07-08-2019 05
Červencové prodeje nových aut byly lepší než loni...

Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek - 6 - Prodeje EU 07-08-2019 06Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek - 7 - Prodeje EU 07-08-2019 07Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek - 8 - Prodeje EU 07-08-2019 08Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek - 9 - Prodeje EU 07-08-2019 09
...zatímco v srpnu přišel očekávaný pád

Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek - 10 - Prodeje EU 07-08-2019 10Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek - 11 - Prodeje EU 07-08-2019 11Škoda míří stále výš, v létě poprvé zastínila hned několik velkých značek - 12 - Prodeje EU 07-08-2019 12
S čím však asi jen málokdo počítal, to je skutečnost, že Škoda prodá za osmý měsíc více aut než celý koncern FCA dohromady

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše