Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda konečně našla řešení, jak nám nabídnout tolik aut, kolik by sama chtěla
25.3.2019 | Petr Prokopec
Máte pocit, že toho Škoda nabízí už tolik, že víc ani nemůže? Nenechte se mýlit, mladoboleslavské značce ročně utíkají miliardy jen tím, že nemá kde vyrábět víc aut.
Již od konce roku 2017 zmiňujeme, že Škoda má problém. A to více než zásadní, její dvě české továrny v Mladé Boleslavi a Kvasinách jedou na maximum své kapacity. Automobilka zkusila v uplynulých měsících různé možnosti nápravy, ani jedna však nebylo dostatečně vyhovující. Nakonec tedy dojde k tomu, co šéf značky Bernhard Maier ještě před necelým rokem a půl spíše odmítal, tedy na stavbu zcela nové továrny mimo Českou republiku.
Kde? O tom se ještě rozhoduje, s náznakem věcí budoucích ale momentálně přicházejí ukrajinská média. V této zemi Škoda spolupracuje se společností Eurocar, jenž pro ní vyrábí modely jako Fabia či Octavia, kromě toho se pak stará i o montáž Seatu Leon či Audi A4 a Audi A6. Nicméně jakkoliv její roční kapacita činí 45 tisíc aut, v roce 2016 byly vyrobeny pouze čtyři tisíce kusů. Tato produkce pak sice v roce 2017 narostla, nicméně loni opětovně došlo k poklesu.
I přes pád registrací sice Škoda zůstává na ukrajinském trhu čtvrtou nejžádanější značkou, nicméně výhled do budoucna je nejistý, a to zejména kvůli ekonomické situaci v zemi. Ukrajina tak měla být mateřským koncernem VW vyloučena z užšího výběru a stejně mělo dopadlo Turecko, Rumunsko a Bulharsko. První zmíněná země byla dlouhou dobu favoritem, ovšem loňský dramatický pád tamní měny vyústil v nemalé obavy.
Proč jsou pak mimo hru Rumunsko a Bulharsko, zatím nebylo nikterak upřesněno. Dá se ale předpokládat, že pověst tamních dělníků, kteří mají do spolehlivých daleko, nejspíše předčila i vidinu nízkých mzdových nákladů. S těmi ostatně značka může počítat v Srbsku, které by se nakonec mělo stát cílovou destinací. Oficiálně pak sice tento krok potvrzen nebyl, ovšem Škoda i VW Group prý již měly podniknout první kroky k výstavbě nové továrny.
„Ptali se mně na průměrné platy, na výcvik zaměstnanců a vůbec na vše, co má nějakou spojitost s automobilovým byznysem,“ uvedl Milenko Kostič. Ten je generálním importérem vozů Škoda v zemi, o trhu tak stoprocentně má nemalý přehled. Rovnou tak i uvedl, že pro továrnu bude třeba pozemek o rozloze 300 až 400 hektarů - aktuálně jsou přitom v Srbsku takové pouze dva, a to poblíž města Nis a poté v provincii Vojvodina.
Zda na některou z těchto lokalit skutečně padne volba, není jasné. Nicméně srbský prezident Alexandr Vučič již uvedl, že tento týden jej čeká schůzka se zástupci koncernu. Sdělit jim přitom hodlá, že „Srbsko je nejsilnější, nejstabilnější a nejlepší zemí, jakou může Volkswagen pro svou investici zvolit“. Zdá se tedy, že je již ruka v rukávu, ačkoliv Maier dodává, že koncern vše zatím vyhodnocuje a rozhodnutí učiní do června.
Uvidíme tedy za pár dní, zda Vučič náhodou neřekne o trochu více, koneckonců výstavba továrny Volkswagenu v Srbsku je pro něj momentálně prioritou. Pokud přitom koncern skutečně rozhodne v prospěch této země, pak podnik by měl začít montovat zejména SUV Škody a Seatu v roce 2022. VW Group ovšem bude muset vyřešit ještě jeden problém, který je spojen s Německem a odbory, jenž mají v dozorčí radě silný hlas.
Je totiž třeba dodat, že zatímco Škoda nemá kde vyrábět, mnohé továrny Volkswagenu nejedou na plnou kapacitu. Odbory IG Metall proto požadují, aby nejprve došlo k přesunutí části produkce z Česka do Německa, a teprve poté, pokud Škoda i nadále nebude zvládat vykrývat poptávku, by padl souhlas k výstavbě nové továrny. Je ale více než jasné, že s ohledem na německé mzdy by takový krok vedl ke zdražení vozů.
„Stále jsme tedy ve fázi analýz. A nebude to jednoduché rozhodnutí,“ dodal k celé věci Maier. Ten zároveň i zmínil, že Škoda loni prodala 150 tisíc kusů SUV Karoq. Nad takovým počinem by během prvního kompletního roku na trhu mnohý výrobce zaplesal, ovšem dle šéfa značky by Škoda bez problémů zvládla prodat o 100 tisíc aut více, kdyby je měla kde vyrobit. Je tedy více než jasné, že novou továrnu potřebuje jako sůl.
„S novou produkční linkou bychom byli schopni prodat více než dva miliony vozů ještě před rokem 2025. Dokonce bychom mohli prodat daleko více vozů letos, než jich prodáme, kdybychom je měli kde vyrobit. Problémem je, že poptávka je daleko vyšší než naše kapacita,“ uvedl dále Maier. Rozhodnutí tak musí padnout co nejrychleji. Stejně jako verdikt o tom, jaké modely budou na nové lince vznikat. Vzhledem k enormnímu zájmu o SUV ale toto rozhodnutí zřejmě nebude příliš komplikované.



Zájem o Škodu Karoq je enormní, značka by loni prý prodala o 100 tisíc kusů více, kdyby je měla kde vyrobit
Zdroj: Interfax
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
Nové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
před hodinouBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včeraBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva