Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda je tak dobrá, že to štve i lidi ze samotného VW. Chtějí ji přidusit
4.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mladoboleslavská značka na rozdíl od té wolfsburgské zvyšuje prodeje i zisk. Ten sice tak jako tak skončí v Německu, vedení a odborům VW se to ale nelíbí.
Pokud v poslední době přišla řada na evropské registrace, mohli jsme vždy zmínit, že souhrnné prodeje koncernu VW Group i přes dieselový škraloup rostou. Ovšem nikoliv díky samotnému Volkswagenu, ten čelí poklesu poptávky. Místo toho se o profit starají především značky Audi, Porsche a Škoda. Poslední zmíněná přitom měla být jakousi českou Dacií, nicméně za 26 let pod německou nadvládou se vypracovala na respektovanou značku, jíž řada lidí upřednostňuje i před mateřským VW.
Z německé automobilky proto momentálně zaznívají hlasy, které žádají, aby Škodě byla přistřižena křídla. Mladoboleslavská automobilka má totiž dle Wolfsburgu nefér výhodu v tom, že může spárovat německou technologii s nižšími mzdami dělníků. Za méně peněz tak nabízí podobnou muziku, navíc poslední modely Škody mají i velmi zajímavý design. Nelze se tak divit některým zákazníkům, že showroomy Volkswagenu míjí a míří místo toho za prodejci české značky.
Z toho důvodu se provozní zisk Škody za poslední tři roky více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy Eur (cca 31,17 mld. Kč), přičemž výše marže narostla na 8,7 procenta. Tím se Škoda dostala hned za Porsche a je tak druhou relativně nejvýdělečnější v rámci koncernu. Volkswagen pak sice celosvětově v registracích českou značku překonává, ovšem jeho výdělek klesl o třetinu, neboť marže se propadla na pouhých 1,8 procenta.
Němcům navíc klesá poptávka po některých modelech, kupodivu i Golf přes facelift ztrácí podíl na trhu. S klesajícím zájmem se musí potýkat rovněž Passat, pročež továrny značky jedou na půl plynu a musí často sahat k odstávkám výroby. To sebou logicky nese i propouštění pracovních sil, což se nelíbí odborům Volkswagenu. Ty proto spolu s vedením tlačí na přesunutí produkce některých modelů Škody do Německa.
Stran toho má být úspěch Škody penalizován ještě jinak, a sice zdražením koncernové modulární technologie. Podražit by pak musely i české vozy, zvláště pak ty, jenž by byly montovány v Německu. Tamní mzda totiž činí v průměru 38,7 Eur (1 010 Kč) na hodinu, zatímco ta česká je výrazně nižší (10,10 Eur/262,50 Kč na hodinu). Je ale otázkou, kam by si tím vlastně Volkswagen pomohl - tedy pomineme-li snazší zaměstnatelnost německého personálu, což je ovšem hlavně zájem odborů.
Nedá se totiž předpokládat, že by přesunutím výroby některých modelů Škody do Německa došlo k navýšení odbytu u Volkswagenu. Takový krok by naopak přinesl jediný efekt, a sice zdražení českých vozů a tedy pokles poptávky po nich. Bude tedy zajímavé sledovat, jak se šéf koncernu Matthias Müller s danou situací vypořádá, zvláště když odbory sedí na polovině z 20 židlí v dozorčí radě.
Dá se přitom předpokládat, že napětí bude stoupat tím více, čím více se bude blížit listopadové zasedání rady. V té přitom další dva posty okupuje stát Dolní Sasko, který taktéž bude bojovat za německé dělníky. Pozice Škody tedy není zrovna nejlepší, nicméně v současnosti vše může být zahráno - tak jako již v minulosti - do autu. Otázkou však je, jak se vyvrbí budoucnost.
Šéf Volkswagenu Herbert Diess totiž do budoucna požaduje mnohem větší odlišení obou značek, zvláště v oblasti elektromobility. To je ovšem dle expertů poněkud problematické, neboť se jedná o oblast, kde zákazníci nehledí ani tak na samotnou značku, jakožto spíše na technické parametry. Výjimkou je v tomto směru pouze Tesla, jejíž koupě je spojena s jistým společenským kreditem.
Je tedy jasné, že pokud Škoda bude mít v nabídce pouze vozy s horším dojezdem, prakticky nikoho neosloví. Z toho důvodu logicky nebudou v Mladé Boleslavi chtít uvolnit tolik peněz na vývoj platformy MEB, jenž je celokoncernovou záležitostí. Stran toho můžeme spekulovat, jak moc žhavá by Škoda byla při vývoji levných vozů pro rozvojové trhy, jenž ponesou hlavně logo VW.
Koncern tedy rozhodně není v záviděníhodné pozici, ze které vlastně nevede žádné východisko, s nímž by byli spokojeni všichni. Špatné rozhodnutí může snadno vést ke snižování prodejů i zisku, a to je to poslední, co si Volkswagen v dnešní době může dovolit...
















Škoda Kodiaq je levnější i větší než VW Tiguan, navíc byla německým magazínem Auto Motor und Sport shledána kvalitnější. Je to ale jen jeden z více neuralgických bodů na trase Wolfsburg-Mladá Boleslav
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 6 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Nečekaný trumf Triumphu, 10. Vostatek 08:00
- Vítězem Superpole - Sprint Race Bulega 07:00
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
Nejčtenější články
Neuvěřitelně specifikovaný Phaeton připomíná, co všechno bylo možné ve zlaté éře VW. Ztratil na ceně 3,7 milionu Kč, teď může být váš
23.1.2025Et tu Smarte? Také značka městských aut se vrací ke spalovacím motorům, osadí jimi „čistě elektrickou platformu”
23.1.2025Číňané naučili svého nového psa kouskům, které ten starý americký uměl už před několika dekádami
23.1.2025Šéf BMW Oliver Zipse skončí, jeho kontrakt už nebude obnoven
24.1.2025Lewis Hamilton se poprvé ukázal v rudo-žlutých barvách Ferrari a „zlomil internet”, reakce ukazuje hlavní důvod jeho přestupu
24.1.2025
Živá témata na fóru
- Onboard videa 02.23. 10:31 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan