Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda je tak dobrá, že to štve i lidi ze samotného VW. Chtějí ji přidusit
4.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mladoboleslavská značka na rozdíl od té wolfsburgské zvyšuje prodeje i zisk. Ten sice tak jako tak skončí v Německu, vedení a odborům VW se to ale nelíbí.
Pokud v poslední době přišla řada na evropské registrace, mohli jsme vždy zmínit, že souhrnné prodeje koncernu VW Group i přes dieselový škraloup rostou. Ovšem nikoliv díky samotnému Volkswagenu, ten čelí poklesu poptávky. Místo toho se o profit starají především značky Audi, Porsche a Škoda. Poslední zmíněná přitom měla být jakousi českou Dacií, nicméně za 26 let pod německou nadvládou se vypracovala na respektovanou značku, jíž řada lidí upřednostňuje i před mateřským VW.
Z německé automobilky proto momentálně zaznívají hlasy, které žádají, aby Škodě byla přistřižena křídla. Mladoboleslavská automobilka má totiž dle Wolfsburgu nefér výhodu v tom, že může spárovat německou technologii s nižšími mzdami dělníků. Za méně peněz tak nabízí podobnou muziku, navíc poslední modely Škody mají i velmi zajímavý design. Nelze se tak divit některým zákazníkům, že showroomy Volkswagenu míjí a míří místo toho za prodejci české značky.
Z toho důvodu se provozní zisk Škody za poslední tři roky více než zdvojnásobil na loňských 1,2 miliardy Eur (cca 31,17 mld. Kč), přičemž výše marže narostla na 8,7 procenta. Tím se Škoda dostala hned za Porsche a je tak druhou relativně nejvýdělečnější v rámci koncernu. Volkswagen pak sice celosvětově v registracích českou značku překonává, ovšem jeho výdělek klesl o třetinu, neboť marže se propadla na pouhých 1,8 procenta.
Němcům navíc klesá poptávka po některých modelech, kupodivu i Golf přes facelift ztrácí podíl na trhu. S klesajícím zájmem se musí potýkat rovněž Passat, pročež továrny značky jedou na půl plynu a musí často sahat k odstávkám výroby. To sebou logicky nese i propouštění pracovních sil, což se nelíbí odborům Volkswagenu. Ty proto spolu s vedením tlačí na přesunutí produkce některých modelů Škody do Německa.
Stran toho má být úspěch Škody penalizován ještě jinak, a sice zdražením koncernové modulární technologie. Podražit by pak musely i české vozy, zvláště pak ty, jenž by byly montovány v Německu. Tamní mzda totiž činí v průměru 38,7 Eur (1 010 Kč) na hodinu, zatímco ta česká je výrazně nižší (10,10 Eur/262,50 Kč na hodinu). Je ale otázkou, kam by si tím vlastně Volkswagen pomohl - tedy pomineme-li snazší zaměstnatelnost německého personálu, což je ovšem hlavně zájem odborů.
Nedá se totiž předpokládat, že by přesunutím výroby některých modelů Škody do Německa došlo k navýšení odbytu u Volkswagenu. Takový krok by naopak přinesl jediný efekt, a sice zdražení českých vozů a tedy pokles poptávky po nich. Bude tedy zajímavé sledovat, jak se šéf koncernu Matthias Müller s danou situací vypořádá, zvláště když odbory sedí na polovině z 20 židlí v dozorčí radě.
Dá se přitom předpokládat, že napětí bude stoupat tím více, čím více se bude blížit listopadové zasedání rady. V té přitom další dva posty okupuje stát Dolní Sasko, který taktéž bude bojovat za německé dělníky. Pozice Škody tedy není zrovna nejlepší, nicméně v současnosti vše může být zahráno - tak jako již v minulosti - do autu. Otázkou však je, jak se vyvrbí budoucnost.
Šéf Volkswagenu Herbert Diess totiž do budoucna požaduje mnohem větší odlišení obou značek, zvláště v oblasti elektromobility. To je ovšem dle expertů poněkud problematické, neboť se jedná o oblast, kde zákazníci nehledí ani tak na samotnou značku, jakožto spíše na technické parametry. Výjimkou je v tomto směru pouze Tesla, jejíž koupě je spojena s jistým společenským kreditem.
Je tedy jasné, že pokud Škoda bude mít v nabídce pouze vozy s horším dojezdem, prakticky nikoho neosloví. Z toho důvodu logicky nebudou v Mladé Boleslavi chtít uvolnit tolik peněz na vývoj platformy MEB, jenž je celokoncernovou záležitostí. Stran toho můžeme spekulovat, jak moc žhavá by Škoda byla při vývoji levných vozů pro rozvojové trhy, jenž ponesou hlavně logo VW.
Koncern tedy rozhodně není v záviděníhodné pozici, ze které vlastně nevede žádné východisko, s nímž by byli spokojeni všichni. Špatné rozhodnutí může snadno vést ke snižování prodejů i zisku, a to je to poslední, co si Volkswagen v dnešní době může dovolit...
Škoda Kodiaq je levnější i větší než VW Tiguan, navíc byla německým magazínem Auto Motor und Sport shledána kvalitnější. Je to ale jen jeden z více neuralgických bodů na trase Wolfsburg-Mladá Boleslav
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před hodinou - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 3 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 4 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 6 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva