Škoda dosáhla stropu, auta už nemá kde vyrábět. Odbory a VW ji nutí k jedinému řešení

Je to jedna z těch příjemnějších potíží, ani tu ale není snadné vyřešit. Prodej Škod narostl za poslední léta o desítky procent a další auta už není kde vyrábět.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Škoda dosáhla stropu, auta už nemá kde vyrábět. Odbory a VW ji nutí k jedinému řešení

21.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Škoda dosáhla stropu, auta už nemá kde vyrábět. Odbory a VW ji nutí k jedinému řešení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je to jedna z těch příjemnějších potíží, ani tu ale není snadné vyřešit. Prodej Škod narostl za poslední léta o desítky procent a další auta už není kde vyrábět.

Není tomu dlouho, co jsme mohli zmínit, že Česká republika je přímo kriticky závislá na výrobě aut. V roce 2015 v tomto odvětví pracoval každý sedmdesátý občan, což je nejvíce v celé Evropě. Do značné míry přitom za tím stojí Škoda, která je stále úspěšnější. Dokonce natolik, že stávající výrobní kapacity již nestačí k tomu, aby rychle vykryly veškerou poptávku. Automobilka tak musí přemýšlet, jak zapeklitou situaci vyřešit.

Cestou ven, i když patrně jen dočasnou, by bylo přidání sobotní směny v závodech, ve kterých dnes nejsou zavedeny. Pokud by přitom tento krok byl uskutečněn, v Mladé Boleslavi by došlo na tvorbu dalších 3 000 pracovních míst. Produkce právě jen v hlavním závodě by navíc vzrostla o nemalých 83 tisíc aut ročně. Nicméně obory jsou proti, čímž se řešení komplikuje.

Jednou z možností je nová továrna. „Navýšení kapacity je naprosto zásadní, abychom byli schopni vykrýt zvyšující poptávku,“ uvedla Škoda v tiskovém prohlášení. A dodala, že „firma již nějaký ten čas jede na plné obrátky“. To bylo patrné hlavně loni, kdy prodala rekordních 1,2 milionu aut. Ve srovnání s rokem 2012 jde přitom o nárůst takřka o třetinu, čímž se může pochlubit málokterá automobilka.

Kromě toho má Škoda na svém kontě jednu z nejvyšších marží v branži, dokonce vyšší, než s jakou jsou spojené prémiové značky jako Audi a BMW. Dáno je to levnější pracovní silou a také výhodami, jenž jsou spojené s modulární technikou koncernu VW. Zrovna ta je klíčovým dílkem v případném rozšiřování výrobních kapacit, neboť VW pro změnu mluví o budoucích škrtech, což stavbě nových výrobních zařízení dvakrát nepřeje.

Na stavbu zcela nové továrny tedy pravděpodobně nedojde, místo toho by Škoda mohla využít jednu z koncernových. Otázkou je, která to bude - třeba španělský Martorell (Seat) jede takřka na plné obrátky, stejně jako Ingolstadt (Audi). Zlepšen pak byl stav v Emdenu (VW), pročež pomalu zbývá jediná lokace - Wolfsburg potýkající se s poklesem poptávky po Golfu.

Zda na další stěhování výroby Škody mimo republiku nakonec dojde, není v tuto chvíli jisté. Nicméně Němci hlavně v loňském roce po podobném kroku volali. Česká značka chce navíc do roku 2020 představit takřka dvě desítky nových modelů, do roku 2025 pak hodlá rozšířit počet trhů, na kterých je přítomna, ze zhruba stovky na 120. Navýšení produkce je tedy nevyhnutelné a otázkou je jen, jak k němu dojde. Možná by odbory neměly být tak odmítavé k oné sobotní práci, nakonec v některých závodech škodovky dnes už je zavedena a nezdá se, že by někoho ubylo...


Škoda dosáhla stropu, auta už nemá kde vyrábět. Odbory a VW ji nutí k jedinému řešení - 1 - Skoda Fabia Rapid Spaceback vyroba 01Škoda dosáhla stropu, auta už nemá kde vyrábět. Odbory a VW ji nutí k jedinému řešení - 2 - Skoda Fabia Rapid Spaceback vyroba 02Škoda dosáhla stropu, auta už nemá kde vyrábět. Odbory a VW ji nutí k jedinému řešení - 3 - Skoda Fabia Rapid Spaceback vyroba 03Škoda dosáhla stropu, auta už nemá kde vyrábět. Odbory a VW ji nutí k jedinému řešení - 4 - Skoda Fabia Rapid Spaceback vyroba 04Škoda dosáhla stropu, auta už nemá kde vyrábět. Odbory a VW ji nutí k jedinému řešení - 5 - Skoda Fabia Rapid Spaceback vyroba 05Škoda dosáhla stropu, auta už nemá kde vyrábět. Odbory a VW ji nutí k jedinému řešení - 6 - Skoda Fabia Rapid Spaceback vyroba 06
Škoda dosáhla výrobního stropu. Jelikož přitom odbory jsou proti sobotní směně, nejspíše dojde na stěhování části produkce mimo republiku

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.