Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda dosáhla stropu, auta už nemá kde vyrábět. Odbory a VW ji nutí k jedinému řešení
21.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je to jedna z těch příjemnějších potíží, ani tu ale není snadné vyřešit. Prodej Škod narostl za poslední léta o desítky procent a další auta už není kde vyrábět.
Není tomu dlouho, co jsme mohli zmínit, že Česká republika je přímo kriticky závislá na výrobě aut. V roce 2015 v tomto odvětví pracoval každý sedmdesátý občan, což je nejvíce v celé Evropě. Do značné míry přitom za tím stojí Škoda, která je stále úspěšnější. Dokonce natolik, že stávající výrobní kapacity již nestačí k tomu, aby rychle vykryly veškerou poptávku. Automobilka tak musí přemýšlet, jak zapeklitou situaci vyřešit.
Cestou ven, i když patrně jen dočasnou, by bylo přidání sobotní směny v závodech, ve kterých dnes nejsou zavedeny. Pokud by přitom tento krok byl uskutečněn, v Mladé Boleslavi by došlo na tvorbu dalších 3 000 pracovních míst. Produkce právě jen v hlavním závodě by navíc vzrostla o nemalých 83 tisíc aut ročně. Nicméně obory jsou proti, čímž se řešení komplikuje.
Jednou z možností je nová továrna. „Navýšení kapacity je naprosto zásadní, abychom byli schopni vykrýt zvyšující poptávku,“ uvedla Škoda v tiskovém prohlášení. A dodala, že „firma již nějaký ten čas jede na plné obrátky“. To bylo patrné hlavně loni, kdy prodala rekordních 1,2 milionu aut. Ve srovnání s rokem 2012 jde přitom o nárůst takřka o třetinu, čímž se může pochlubit málokterá automobilka.
Kromě toho má Škoda na svém kontě jednu z nejvyšších marží v branži, dokonce vyšší, než s jakou jsou spojené prémiové značky jako Audi a BMW. Dáno je to levnější pracovní silou a také výhodami, jenž jsou spojené s modulární technikou koncernu VW. Zrovna ta je klíčovým dílkem v případném rozšiřování výrobních kapacit, neboť VW pro změnu mluví o budoucích škrtech, což stavbě nových výrobních zařízení dvakrát nepřeje.
Na stavbu zcela nové továrny tedy pravděpodobně nedojde, místo toho by Škoda mohla využít jednu z koncernových. Otázkou je, která to bude - třeba španělský Martorell (Seat) jede takřka na plné obrátky, stejně jako Ingolstadt (Audi). Zlepšen pak byl stav v Emdenu (VW), pročež pomalu zbývá jediná lokace - Wolfsburg potýkající se s poklesem poptávky po Golfu.
Zda na další stěhování výroby Škody mimo republiku nakonec dojde, není v tuto chvíli jisté. Nicméně Němci hlavně v loňském roce po podobném kroku volali. Česká značka chce navíc do roku 2020 představit takřka dvě desítky nových modelů, do roku 2025 pak hodlá rozšířit počet trhů, na kterých je přítomna, ze zhruba stovky na 120. Navýšení produkce je tedy nevyhnutelné a otázkou je jen, jak k němu dojde. Možná by odbory neměly být tak odmítavé k oné sobotní práci, nakonec v některých závodech škodovky dnes už je zavedena a nezdá se, že by někoho ubylo...
Škoda dosáhla výrobního stropu. Jelikož přitom odbory jsou proti sobotní směně, nejspíše dojde na stěhování části produkce mimo republiku
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před hodinou - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 3 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 4 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie