Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda 130 RS: k mání je originální soutěžní stroj, za šílenou cenu
5.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V historii Škody nenajdeme slavnější jméno než 130 RS. Jeden krásně zrenovovaný závodní kousek je teď opět na prodej, jenže pekelně draho.
Hovoříme-li o soutěžní historii automobilky Škoda, musíme zmínit jméno Johna Hauglanda, norského závodníka, který za volantem Škodovek vyhrál celkem 106 podniků rallye. Pro většinu z těchto vítězství si dojel na voze neméně slavném, než je on sám - na Škodě 130 RS. Podle Hauglandových slov byla 130 RS ve své době lepším závodním náčiním než Porsche 911. Ostatně, říkalo se jí „český Stratos”.
Vyrobených kusů tohoto závodního stroje nicméně nebylo zas tolik. Sériových kupátek 110 R, ze kterých 130 RS vychází, vzniklo údajně okolo 57 tisíc kusů. Pravé 130 RS, nikoliv neoriginální repliky, se dnes prodávají za ohromné peníze, zejména jsou-li po kompletní renovaci. Krásným příkladem budiž stroj, který si můžete prohlédnout na fotografiích - je to originální Škoda 130 RS. A také podle toho stojí, cena je 65 tisíc Eur, tedy 1,75 milionu korun.
Její pohonnou jednotkou je třináctistovka, přesněji motor o objemu 1 298 ccm, který dává výkon zhruba 130 koní. Specifikem 130 RS je také upravený podvozek, který má delší ramena přední nápravy a upravená, šikmo kyvná ramena nápravy zadní, což znamená velmi dobrou ovladatelnost. Také byla odlehčena střecha, je z plechu o tloušťce pouhého 0,7 milimetru. Výsledkem snižování hmotnosti je u soutěžního vozu váha 825 kilogramů.
130 RS vznikla asi ve dvou stovkách kusů a základ karoserie byl ocelový, ale vnější panely byly zčásti hliníkové a zčásti laminátové a kola byla hořčíková. Díváme se údajně na soutěžní stroj, který jezdil rallye mezi léty 1980 a 1983. Také je mimo svůj vznešený původ kompletně zrenovovaný od předního po zadní nárazník. A podle toho i vypadá - z fotografií má člověk dojem, že se dívá na nové auto. Jen sériový volant v soutěžním autě může vzbudit otazníky.
Ona renovace však neproběhla zas tak nedávno. Stejný stroj jeho současný majitel, doktor Hristiyan Kosturski, nabízel už v březnu roku 2013 a pak ještě na podzim stejného roku. A možná i jinde a jinde, o všech případech nemusíme vědět. Renovace proběhla v Bulharsku, kde doktor Kosturski pracoval, a tam jej nabízel poprvé. Pak se, stále v rukou stejného člověka, dostalo do Německa, konkrétně do Cách. A tam je dle čerstvého inzerátu na prodej nyní.
V minulosti se objevily pochybnosti o pravosti tohoto stroje, ale podle jiných zdrojů je to nejpodstatnější, tedy brzdy Girling, hlava motoru a sání, správné. Při renovaci byly použity originální díly, jak uvádí inzerát i jiné zdroje. Co nicméně nesedí, je pravděpodobně cena - pokud se tuto 130 RS současný majitel snaží už dva roky prodat, nejspíš má o sumě, kterou za ni dostane, nereálné představy. Ale třeba se mýlíme a právě vy si tohle auto koupíte. Levné věru není, je to ale pořádný kus historie Škody i automobilismu jako takového...











Tenhle kousek by měl být originální 130 RS a je na prodej
Takhle vypadala ikona českého rallye v plné polní
Zdroje: Hristiyan Kosturski, Mobile.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nejnovější články
BMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
před 13 minutamiČínská expanze nezná hranic, nově se zaměří i na levná auta. S tímhle chtějí jít v Evropě po krku Dacii Duster
před hodinouRenault poslal do výroby ostré mini s ohromujícími parametry, chce za něj ale víc než Porsche za 911 GTS
před 3 hodinamiČíňané odhalili nový vlastní motor V8 turbo pro osobní auta, tedy přesně to, s čím teď Evropané hrdě končí
před 4 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva