Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Škoda 120 L prodávaná v USA je rarita. Kam až se dostane její cena?
30.10.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Aby si někdo v USA pořídil škodovku z dob před revolucí, musí to být buď fanda nebo blázen. Přesto je cena už na začátku aukce dost vysoko.
Škoda kdysi v USA svá auta prodávala a o jisté formě návratu za oceán znovu uvažuje, ani jedno z těchto období se ale nekryje s rokem 1989, kdy vznikl vůz, o kterém si povíme dnes. O něco běžnější je výskyt této generace škodovek aut v Kanadě, kde se oficiálně prodávaly i v 80. letech, vidět model 120 ve Spojených státech je ale skutečně mimořádné. A tím spíše to platí o prodeji a velmi pěkném stavu.
Zelená stodvacítka, na kterou se právě díváme, je ale přesně ten případ. Původně byla jako nová prodána v Maďarsku a do USA se dostala až v pozdějších letech svého života, to ale jinak nejde - zatímco benevolentnější kanadské předpisy byly s to i tyto vozy svého času splnit, úprava modelu pro možný prodej v Americe by byla už v roce 1989 velmi náročná. Nehledě na otázku, kdo by si takové auto v zemi osmiválcových pick-upů obřích rozměrů vůbec koupil.
Kdo si ho koupí dnes, je také zajímavá otázka, odpověď na ni ale můžeme sledovat online v právě probíhající aukci, kde byl vůz nabídnut bez rezervní ceny. Tedy pokud by za něj někdo nabídl 1 dolar a nenašel se nikdo odvážnější, dostane ho za onen. To ale víme, že už se nestane - pouhý den po začátku týdenní aukce se cena vyšplhala na 1 700 USD, tedy asi 40 tisíc Kč. To je na auto tohoto ražení vysoká cena i v našich podmínkách a to se může ve zbytku týdne dostat ještě docela jinam. Faktem ale je, že jde o kousek ve velmi pěkném stavu.
I když má na tachometru přes 92 tisíc kilometrů, vypadá hodně zachovale. Je až na drobné opravy (bez nich to opravdu nejde...) i po 27 letech na světě v originálním stavu včetně laku a netrápí ji kupodivu ani rozsáhlejší koroze . Jediný problém vidíme v kufru pod čelním sklem, což je jedno z míst, kde stodvacítky kvůli udržující se vlhkosti rády rezly a ani tuto to - přes zjevně nadstandardní péči - neminulo. Vůz byl jinak celý život garážován, o čemž svědčí i přežívající „návod, jak řadit” umístěný na čelním skle - ten jinak rychle vypálilo slunce.
Originální a zachovalý je též interiér. Pokud máte pocit, že za volantem musel jezdit snad Ježíš, aby tyto neodolné potahy sedaček vydržely v zachyceném stavu tak dlouho, pak ne - výměna původního čalounění za novější a instalace koženého obšití volantu jsou jedinými výjimkami z výše zmíněných pravidel. Jinak vidíme verzi L, takže jen o něco více než „sociální” S - zapomenout je třeba i na otáčkoměr, takže ptát se na autorádio či cokoli „v elektrice” je zbytečné.
Je to zkrátka velmi zachovalá 120 L s pravidelnou péčí, minimem koroze, velmi dobře vypadajícím spodkem a zdá se, že i minimálním únikem kapalin. Takže zajímavý kousek, možná zajímavější je ale sledovat, jak o tomto voze hovoří Američané.
V nabídce je auto popsáno jako „simple and clever”, což je docela vtipné, uvážíme-li, že škodovka dnes svá neobvyklá řešení popisuje jako „simply clever”, o čemž v USA dost možná nemají ponětí. Ale i kdyby - „jednoduché a chytré” je něco trochu jiného než „jednoduše chytré” a sami posuďte, jak moc chytré bylo v roce 1989 prodávat - ve své podstatě - několikrát faceliftovanou Škodu 100.
Dobrá je také věta: „Původně kritizovaná pro svůj nepředvídatelný jízdní projev si s motorem vzadu a pohonem zadních kol nakonec vydobyla úspěch na evropských rallye,” což také úplně nereflektuje realitu. Jistě, byla tu docela úspěšná 130 LR, přesto nemáme pocit, že by si někdo v 80. letech kupovalo toto auto s tím, že nakonec přece jen zazářilo na rallye...
Neberte to špatně, sám jsem toto auto měl (kdo ne) a nevzpomínám na něj ve zlém, spíše mi přijde úsměvné o něm s odstupem času i tisíců kilometrů hovořit takto. Trochu více reality vnáší do věci další dvě poznámky.
„Jednoduché ovladače a plasty v interiéru zůstávají v dobré kondici a plně funkční, až na stěrače, které pracují jen na jednu rychlost a ukazatel paliva v nádrží, který stále říká 'plná'.” Ano, to jsou dvě věci, které se rozbíjely docela často.
„I když se o ní říká, že obtížně startuje za nízkých teplot kvůli manuálnímu sytiči, auto jezdí dobře, korzujíc silnicemi přesvědčivě v rychlostech 80 až 90 km/h s pětistupňovou převodovkou.” Co dodat... Snad jen připomenutí, že i modely 120 měly v závěru výroby opravdu pětikvalt.
Pochopitelně nepředpokládáme, že byste si tohle auto vyrazili koupit do Williamsburgu ve Virginii, zase taková „pecka” to není. Možná vás ale - tak, jako nás - bude zajímat průběh a výsledek aukce, kterou můžete sledovat na Bring a Trailer. Můžete si i v diskuzi tipnout, kam se cena vyšplhá a pak si povíme, jaká byla realita - může to být docela vysoká cifra...



























Tato Škoda 120 L je vážně v pěkném stavu. A zjevně se i v USA najdou lidé, kteří by takovou chtěli
Zdroj: Bring a Trailer
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 11 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Už tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 5 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 7 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 8 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 10 hodinamiMini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch