Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Skladové zásoby neprodaných elektromobilů jsou už vyšší než u spalovacích aut, prodeje nedrží krok s dostupností
7.7.2023 | Petr Miler
Je to další z mnoha znamení, že optimismus spojený s šíří zájmu o tento druh aut je přehnaný. Dealeři v USA očividně přebrali a analytici se nyní ptají, co se se všemi těmi neprodanými vozy bude dít.
I v Evropě mají dealeři prakticky vždy na skladě nějaká auta, prodej nových vozů ve stylu rohlíků v samoobsluze tu ale není obvyklý. Běžné je objednávaní nových automobilů z výroby, často přesně dle představ toho kterého zákazníka, takže vyvozovat nějaké závěry z místních skladových zásob prodejců dost dobře nelze. V USA je situace úplně jiná.
Tamní trh s auty je v rovině koncových prodejů konkurenční mnohem více, než je ten evropský. A většina klientely má nadále ve zvyku si pro auto prostě přijít, zaplatit jej a odjet s ním. Každý dealer čehokoli alespoň trochu šířeji dostupného, který chce na trhu uspět, tedy musí mít na skladě dostatek aut, jinak pohoří už proto, že prostě nemá co prodávat. Skladové zásoby a jejich obrátkovost jsou tedy v Americe zásadním ukazatelem vývoje automobilového trhu. A právě tato data nyní nevypovídají nic dobrého o schopnosti elektrických modelů oslovovat zákazníky v míře, v jaké to prodejci či automobilky očekávají.
Ukazuje to už tradiční přehled společnosti Cox Automotive, podle nějž dealeři v USA během druhého letošního čtvrtletí drželi na skladě v průměru 90 tisíc elektromobilů, což představuje 342procentní (!) nárůst oproti stejnému období loňského roku. Trvalo tak v průměru 92 dnů, než se nějaký elektrický vůz hnul ze skladu, což je též o stovky procent víc oproti loňsku (tehdy to bylo 36 dnů) a asi dvojnásobně víc oproti obrátkovosti spalovacích aut, která celkový průměr stáhla na 51 dnů, během kterých si průměrný skladový vůz bez ohledu na typ pohonu našel zákazníka v rámci uplynulého kvartálu. Spalovacích modelů je na skladě absolutně pochopitelně víc, relativně ani zdaleka.
Jakkoli to „električtí evangelisté” označují za skvělou věc a projev toho, že elektromobilů je „konečně dost”, realita je taková, že to dobrá zpráva není ani trochu - elektromobilů je na skladě moc a čím dál víc. Zájem o ně tak nedokáže držet krok s jejich nabídkou. „Prodeje elektromobilů rostou, ale zdaleka ne stejně rychle, jak roste objem jejich zásob,” říká k věci Charlie Chesbrough, hlavní ekonom Cox Automotive. Jeho kolega Jonathan Smoke pak dodává, že prodeje jednoduše „nedrží krok s dostupností”. A to je samozřejmě problém.
Průzkum Coxu mezi spotřebiteli a prodejci ukázal, že problémem je hlavně značná propast mezi nadšením zákazníků pro elektromobily a jejich pozdějšími skutečnými nákupy. Elektrická auta prostě mají tu „schopnost” v praxi zklamat, což není tak těžké, když o jejich možnostech mnozí vypráví pohádky. Problémem je pochopitelně také cena, 43 procent dotázaných uvedlo, že auta na baterie jsou v prvé řadě dražší než vozidla se spalovacím motorem.
„Otázkou nyní je, co se co bude dít se všemi těmi zásobami,” ptá se dále Chesbrough. Prodejci se jich jistě budou chtít zbavit, což bude znamenat nutnost dalších slev, které znovu nepotěší ty, jenž si je dříve koupili dráže, a povede k dalšímu tlaku na pokles cen ojetin. Už dnes je to zdrojem velké frustrace kupců, neboť zatímco mnohé spalovací vozy v poslední době na ceně sotva klesají, ceny elektromobilů se nachází ve volném pádu. A přesto se nevyplatí je pořídit kvůli stále vysoké pořizovací ceně a nízké zůstatkové hodnotě. Něco nám říká, že trh bude mít zase jednou poslední slovo, ale politici - a bohužel i mnohé automobilky - si to stále nemyslí. A budou ještě chvíli věřit, že zákazníci budou jednat podle jejich představ, nikoli podle těch svých.



VW ID.4, německý sourozenec Škody Enyaq, je jedním z těch elektromobilů, které v USA dvakrát nefrčí. Na skladě je jich relativně o stovky procent víc než loni a relativně víc než spalovacích vozů. Foto: Volkswagen
Zdroj: Cox Automotive
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins