Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Silnice v Japonsku činí bezpečnějšími řada vychytávek, české úřady se mohou učit
5.4.2019 | Mirek Mazal
Když přijde řeč na bezpečnost provozu, lidé mají obvykle plná ústa řidičů a jejich chování. Na tom jistě záleží, řadě potíž lze ale zabránit i chytrou konstrukcí silnic. V Japonsku jsou k vidění věci, které od nás neznáme.
Japonsko je z hlediska hustoty zalidnění na ve světě na 32. místě s 337 obyvateli na jeden kilometr čtverečný. Současně má ale velmi nerovnoměrné osídlení. Lidé se koncentrují všude tam, kde je jen trochu rovina, v centrálních horách jich naopak žije málo. V Tokiu tak žije 48 595,7 obyvatel na jeden čtverečný kilometr a musí se vypořádat s potřebnou infrastrukturou pro všechny rezidenty přihlášené pobytu i pro přespolní.
Jejich vzhled odpovídá hustotě, zastavěn je naprosto všechen dostupný prostor. Odstupy budov, jak je známe od nás, jsou tam zcela minimální. Také uličky mezi domy jsou úzké, navíc na jejích okrajích často najdeme sloupy elektrického vedení. Další komplikací je reliéf terénu. Japonsko je v podstatě velmi hornaté a i ve městech natrefíte na velké změny elevace. Velmi často je tak třeba jezdit po úzkých a strmých ulicích, navíc i v oblastech, kde nejsou výjimkou sníh a led, popř. přívalové deště. Přesto si s tím Japonci poradili.
Stavba silnic kopírující extrémní převýšení neprobíhá klasickým způsobem položením běžného asfaltu, ale jejich vozovka má zcela jinou strukturu. Některé úseky pokrývá betonový povrch s kruhovými výřezy podobnými prstenům. Kulaté zářezy mají praktickou funkci zvyšující adhezi automobilů jedoucích po prudké ulici v dešti nebo jiném nestandardním počasí. Protiskluzová úprava funguje také pro jistý krok chodců.
Beton s kulatými dírami není jediný trik cestářů zaručující zvýšení bezpečnosti na silnicích. Dalším řešením je položená dlažba s přiznanou mezerou mezi jednotlivými dlaždicemi. Obdélníky podlahové krytiny položené ve střídavém směru umožňují rovněž lepší záběr pneumatik nebo podrážek bot. Japonci tuto úpravu volí ve směru stoupání silnice, pruh pro sjezd může být vyhotoven klasickým asfaltem odděleným středovou čárou.
Některé ulice jsou na zemi potřené speciálním přípravkem, který ještě více pomáhá přilnavosti řidičům i pěším jedincům. Nátěr je často k vidění u křižovatek, kde se předpokládá potřeba spolehlivě zabrzdit rozjetý vůz ze směru prudkého kopce. Úřady se v Japonsku snaží předvídat a už konstrukcí silnic dopředu řeší mnohé nepříjemnosti, které při jízdě po silnicích mohou nastat. Kéž bychom se svědky podobného přístupu stali jednou u nás...






Silnice jsou v Japonsku přizpůsobeny bezpečnému provozu třeba pomocí kruhových výřezů...
...nebo i s použitím dlaždic. Jsou to chytré detaily, které dělají silnice bezpečnějšími pro řidiče, chodce i další účastníky provozu
Zdroj: Drom Fun@Youtube
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 9 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 11 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
dnesBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan