Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Seznamte se s Arturem, ze dvou totálek umí slepit „zdravé” auto
25.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Artur Tussik je karosář. A umí, dokáže opravit prakticky cokoli. Jen si nejsme jisti, jestli někdy svůj um nevyužívá nevhodným způsobem.
Vážně havarovaná auta se obvykle neopravují. Nejde tu o to, že by to technicky nešlo - opravit jde prakticky všechno - brání tomu pojistná matematika. Každá pojišťovna bude s touto věcí pracovat trochu jinak, obvykle ale opravu zamítne, pakliže je její předpokládaná cena v součtu s hodnotou nabouraných zbytků auta příliš blízká ceně zdravého auta stejného věku a ujetých kilometrů.
Má to svoji logiku - pojišťovně se oprava prostě nevyplatí. Pokud v takovém případě vyplatí klientovi aktuální hodnotu celého auta a ony zbytky si sama prodá, vyjde ji to levněji než úhrada opravy. A jakýsi „bod zlomu” nastává pro každou pojišťovnu v trochu jiném momentě proto, že cenu opravy nikdy nelze dokonale určit předem - servis ji odhadne, ale když po demontáži poloviny nabouraných dílů zjistí, že je poškozené ještě něco dalšího, cena dále poroste.
Když si k tomu připočteme stále rostoucí ceny oprav, je výsledkem, že jsou za „totálku”, totální škodu označována stále menší poškození. Pojišťovna raději neriskuje a nevolí holuba na střeše v podobě potenciálně levnější opravy a jde spíše po vrabci v hrsti, který ji přináší jistotu možná horšího výsledku, ale pořád jistotu. Tato auta nicméně nekončí ve sběrných surovinách - jak už jsme řekli, pojišťovna je prodá a do šrotu to není. Prodá je prostě tomu, kdo nabídne nejvíce. Vozy jsou sice oficiálně prodávány resp. kupovány jako zdroj náhradních dílů, ale co když se někomu dostane do rukou třeba vůz, jaký vidíte níže? BMW řady 7 s pochroumanou zadní částí a tedy logicky téměř nedotčenou technikou? To je zkrátka škoda rozebrat...
Najdou se tedy experti, kteří z těchto zbytků umí postavit „nové” auto. Mají v rukou zbytky ze dvou nebo tří takových a pro ně pro změnu dává větší ekonomický smysl z nich udělat jedno celé, které takto prodají, než se měsíce zabývat rozprodejem náhradních dílů, které stejně nikdy neprodají všechny. Měli jsme tu takový případ u fialové Octavie z Ruska a vzbudil poměrně vášnivou debatu. Svařování auta ze dvou je totiž dost kontroverzní praktika a je velkou otázkou, jak se takové auto bude pak chovat na silnici či při další, podobně vážné nehodě. Bezpečné ale zcela jistě nebude.
Dnes vám můžeme představit Artura Tussika, (shodou okolností?) také Rusa, který se karosářskou prací zabývá a dokumentuje ji poměrně dobře na videích, které zveřejňuje na YouTube s ruským komentářem a anglickými popisky; chyby mu odpusťte. Také někdy provádí podobně kontroverzní práce - nevyhledává je, ale nebrání se jim. Jednou z nich je např. svaření BMW řady 7 ze dvou kusů, které si můžete prohlédnout na obrázcích a na prvním videu níže.
Poškození tu bylo poměrně vážné, zasaženy byly i nosné části karoserie. Proto auto bylo klasifikováno jako standardními způsoby neopravitelné, tedy ekonomicky ospravedlnitelným způsobem - autorizovaný servis by nejspíše musel vyměnit celou karoserii nebo její značnou část za novou. A při rychle klesajících cenách ojetých BMW 7, náročnosti takového zásahu a cenách v oficiálních servisech, by to stálo příliš.
U Artura to tak být nemuselo, zvoleno tedy bylo v podstatě odřezání zadní celé zadní části včetně nosníků a výměna těchto prvků za nové. Připomínáme, že tento vůz má náhon na zadní kola, což nutně znamená větší nároky na tuto část auta než u předokolky. Jak se můžete přesvědčit níže, provedení této operace je precizní a výsledek velmi přesvědčivý, ale přesto bychom měli z takového auta trochu obavy.
Není to jediná Artutova zajímavá práce, další si můžete prohlédnout na jeho blogu či na jeho kanálu YouTube. Všechno provádí precizně a pečlivě, proto se tím také chlubí. Používá kromě obyčejného metru, úhelníků a speciálního měřítka vlastní výroby také laser ke změření vodorovných os a svislic. A ve většině případů, které jsme procházeli, nebyla auta svařována z více „bouraček”, nýbrž byly důležité části opraveny.
Oprava tohoto BMW 7 je jednou z náročnějších oprav, které prováděl a stojí za pozornost už kvůli své (znovu pečlivé) dokumentaci srozumitelné i člověku, který neumí rusky. Na jednu stranu to lze obdivovat, toto neumí každý, na druhou to lze i odsoudit. Máme pocit, že vzít každou práci není tak profesionální, jak se může zdát. Pokud použijeme hodně přehnané přirovnání, někdo může chtít po Arturovi také instalaci brzd, které po pár kilometrech přestanou fungovat. A auto slepené ze dvou může za určitých okolností zafungovat pro posádku úplně stejně. Posuďte sami...

































Tohle BMW dostalo třetinu karoserie z jiného auta. Souhlasíte s takovýmito praktikami?
Zdroj: Autoblog-Artur přes AutoEvolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 7 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Už tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 2 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 3 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 5 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 6 hodinamiMini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva