Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Severoamerické auto roku je Cadillac ATS, mezi „trucky” zvítězil RAM 1500
15.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dvacátý ročník ankety opanovaly americké vozy, další finalisté jako Honda, Mazda a Ford skončily až s velkým odstupem za vítěznou dvojicí.
S každým novým rokem vzniká stále více anket, v řadě z nich přitom nejde o nic jiného než o generátor peněz od účastnících se značek směrem k pořadatelům. Kvůli tomu byste mnohým okenním nálepkám signalizujícím přidělení titulu toho či onoho auta roku neměly přikládat takový význam jako u některých tradičních anket, které se mají o co opřít. Jednou z těch zavedených by mohlo být Severoamerické auto a truck roku (North American Car and Truck of the Year - NACTOY).
Americká anketa byla přímo inspirovaná tou evropskou, divit bychom se tak neměli obdobnému systému hlasování i vyhlašování výsledků. Vítěze totiž porota složená ze 49 amerických a kanadských motoristických novinářů oznámila během prvního dne autosalonu v Detroitu (zatímco v Evropě putují vavříny daným značkám na Ženevě). A s ohledem na pořádající neziskovou organizaci (veškeré náklady hradí samotní žurnalisté) bychom jim skutečně mohli věřit.
Samotné hlasování probíhalo ve třech kolech. Novináři totiž nejprve probrali seznam uchazečů o titul a jejich názvy zanesli na tzv. Dlouhý seznam. Z něj bylo následně vybráno kolem dvanácti kandidátů, kteří tvoří Krátký seznam. V tu chvíli každý porotce dostal 25 bodů, které měl přerozdělit mezi osobní vozy, a 25 bodů určených pro trucky. Podmínkou přitom bylo, aby jeden vůz nedostal více než 10 bodů. Takový počet navíc mohl obdržet jen jediný kandidát, přičemž všichni porotci museli přerozdělit své body do posledního.
Vítězem se nakonec v kategorii osobních vozů stal Cadillac ATS, který se v závěru loňského roku dostal i na český trh. Sedan poháněný 3,6litrovým šestiválcem nebo přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem získal od poroty 207 bodů, čímž za sebou nechal s velkým rozdílem novou Hondu Accord (159 bodů) a Ford Fusion (americké Mondeo získalo jen 124 bodů).
Ještě větší odstup ovšem zaznamenala kategorie trucků. Vítězný Ram 1500 totiž dostal 261 bodů, zatímco druhá Mazda CX-5 jich získala 142 a třetí Ford C-Max dokonce jen 87. V obou případech se tak ale potvrdila dominance amerických značek, neboť tito výrobci zvítězili v rámci osobních vozů jedenáctkrát, v případě trucků pak dokonce třináctkrát.
General Motors a Chrysler navíc ocenění nezískali prvně, i když u GM se tak stalo poprvé v případě Cadillacu. Jinak ovšem tento koncern vyhrál v anketě popáté, zatímco u Chrysleru se jedná o třetí zlaté vavříny. Dodge Ram 1500 navíc zvítězil již v roce 1994.
Amerika si tedy letos spravila chuť po roce loňském, kdy její modely dostaly napráskáno v obou kategoriích. Mezi osobními vozy totiž vyhrálo Hyundai Elantra, zatímco truckům dominoval Range Rover Evoque.












Pro značku Cadillac je letošní titul prvním. Předchozí model CTS však kdysi figuroval mezi finalisty
Severoamerickým truckem roku se stal Ram 1500. A to historicky podruhé, první zlaté vavříny tento model získal již v roce 1994
Zdroj: North American Car and Truck of the Year
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
dnesDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU je tu vážně pro lidi. Je ochotna zrušit cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
před 4 hodinamiDivoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
před 5 hodinamiPrvní elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před 7 hodinamiGM začíná propouštět ze své zbrusu nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji otevřel teprve před čtyřmi roky
před 8 hodinamiMercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.12. 19:18 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 04.12. 14:54 - pavproch
- Politický koutek 04.12. 12:30 - Stepan
- Detektory policejních radarů 04.12. 06:22 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.12. 05:49 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 21:38 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 04.11. 17:09 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry